Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 781
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 02 mei 2020 11:32

Laatst zag ik een oranje bakfiets. Toch weer een bewijs dat raven zwart zijn. Afijn, iemand doet een beetje vreemde uitspraak, waarop een ander aanhaakt door er zijn kennis over hypothesen op los te laten.: elke plek zonder krokodillen met een banaan in je oor is ook een bewijs dat bananen krokodillen op afstand houden. Tja, dan kijk en luister ik toch veel liever naar deze dame: Sabine Hossenfelder over de Raven Paradox.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 mei 2020 11:46

Met de black raven theorie kan je alles wel onderuit halen. Ik zeg er ook duidelijk bij, in mijn mening meer spreiding.

De methodes en plannen die het RIVM nu implementeert worden ook niet empirisch getest. Ze worden gewoon in de praktijk gebracht. Zij maken ook maar een hypothese: Als we allemaal 1.5 meter afstand houden, daalt de besmettingsgraad met een bepaald getal. Dat voeren we in in een model ( dat nu op zich voor t eerst getest wordt ). En op basis daarop maken we een voorspelling wat het aantal gevallen over drie weken is. Tot nu toe gaat dat goed.

Aangezien we niet veel ervaring hebben en dit niet pandemie nummer 33 is. Kan de RIVM onmogelijk accurate aannames maken. Er komt namelijk veel te veel bij kijken. De onzekerheden zijn veel te groot. En mensen zijn nou eenmaal niet stipjes in je model. Mensen doen onverwachte dingen. En wat de belangrijkste is. Mensen gaan toch wel naar buiten ;)

Tegelijkertijd wordt er op dit moment de grootste onzin de wereld ingeslingerd.
vanochtend begon ik bijna weer te janken over hoe slecht het onderstaande artikel is en hoe slecht deze hypothese is.
https://nos.nl/artikel/2332479-bmr-vacc ... ectie.html
Aangezien de vaccinatiegraad onder ouderen inderdaad lager is. Maar ouderen ook meer doodgaan en ernstiger ziek zijn. Kom je altijd bij de conclusie uit dat meer vaccinatie minder zieken is. Alleen deze correlatie is leuk, alleen deze correlatie is niet empirisch getest. Correlatie is geen causatie. Daarnaast bevat het NOS artikel ook nog verschrikkelijk veel slechte zinnen en fouten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 mei 2020 11:55

Sowieso kan ik dat niet rijmen met de cijfers van ziekenhuis/IC opnames onder de 50. Ik ben 44 en ook niet ingeënt. Zover ik weet was dat destijds normaal. Wij kregen allemaal gewoon de bof en rode hond. Ik heb zelfs de mazelen nog gehad.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 02 mei 2020 12:40

Ernie C. schreef: 02 mei 2020 11:55 Zover ik weet was dat destijds normaal. Wij kregen allemaal gewoon de bof en rode hond. Ik heb zelfs de mazelen nog gehad.
Ieder boven een bepaalde leeftijd heeft zo'n volle bingokaart. Zo was dat toen.
Ik weet wel dat de mazelen enorm jeukte.

Een van de voordelen van de jonge generatie ;)

En verder heb ik gister heerlijke maiskoekjes gemaakt en is er geen helikopter in de tuin neergestort. M'n dochter zei nog: "vaker maken pap"

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 781
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 02 mei 2020 13:22

Ernie C. schreef: 02 mei 2020 11:55 Sowieso kan ik dat niet rijmen met de cijfers van ziekenhuis/IC opnames onder de 50. Ik ben 44 en ook niet ingeënt. Zover ik weet was dat destijds normaal. Wij kregen allemaal gewoon de bof en rode hond. Ik heb zelfs de mazelen nog gehad.
Ik denk even hardop met je mee: de BMR-prik werd voor NL in 1987 ingevoerd. Het is nu 2020. Dus de scheidslijn tussen "jong en oud" zou dan voor Covid-19 bij 33 jaar moeten liggen.

Ik vind het trouwens geen onaardig vermoeden, en het verdient zeker wetenschappelijk onderzoek om hier meer over te weten te komen.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 02 mei 2020 14:05

Mazelen werd al langer tegen gevaccineerd (1976?). Als je de bof op een bepaalde leeftijd niet al had gehad, werd je alsnog gevaccineerd tegen de bof. Géén idee of ik ooit tegen rode hond ben gevaccineerd.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 02 mei 2020 14:10

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... ise-nodig/
Leesvoer, voor de de geïnteresseerden

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 mei 2020 14:27

Kijk een goed genuanceerd artikel! Dank Mao.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 02 mei 2020 15:12

Ik vind het geen bijster goed artikel. Prima om multi-disciplinair naar de crisis te kijken, lijkt me heel gezond. In het artikel wordt gesteld dat Rutte enkel naar medici luistert. Is dat zo? Het beleid is nog erg medisch ingestoken maar dat wil niet zeggen dat er helemaal niet wordt geluisterd naar historici, economen, sociologen etc.

Verder wordt me niet duidelijk wat we nu kunnen leren van het verleden. Ze haalt een pokkenepedimie aan uit de 18e eeuw en stelt dat ook toen social distancing niet bleek te werken. Bijzonder bij de working class die dicht op elkaar woonde en (net als nu) soms nog wel gewoon naar het werk moest.

Gevolg was echter ook toen dat deze mensen dus ziek werden en dood gingen. Tot er een vaccin was. Wat is nu de les?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 02 mei 2020 15:26

Joseba schreef: 02 mei 2020 15:12 Ik vind het geen bijster goed artikel. Prima om multi-disciplinair naar de crisis te kijken, lijkt me heel gezond. In het artikel wordt gesteld dat Rutte enkel naar medici luistert. Is dat zo?
https://www.dvhn.nl/extra/Wat-doet-het- ... 44323.html

Alstublieft,

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 02 mei 2020 15:34

Joseba schreef: 02 mei 2020 15:12 Wat is nu de les?
Om een niet te eenduidig beeld te vormen er ook andere gedrachten invalshoek in het OMT moet.
Daarbij vind ik het absurt dat wat er word besproken niet openbaar is, iets in me zegt dat er wat rammelt.....

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 02 mei 2020 15:48

Leden van het OMT zeggen zelf ook dat zij niet de personen zijn voor de volgende fase. Wat is de meerwaarde van openbaar? In basis is het advies van het RIVM dat mensen zo weinig mogelijk met elkaar in contact moeten komen. Dat weet iedereen ondertussen. Een openbaar debat of cafés open kunnen blijven, voegt daar weinig aan toe.
Afgelopen donderdag bij Jinek werd er terug gekeken met de bekende deskundigen (OMT leden). Dat gaf een inkijkje voor welke vraagstukken zij stonden de afgelopen periode.

Gesloten