Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 apr 2020 13:51

RVV schreef: 20 apr 2020 13:33 Maar dat is het nu juist.. het draait helemaal niet om de ouderen/zwakkeren met Corona willens en wetens in leven te houden in Nederland. Dat doen ze niet eens. Die leggen ze apart op medium care in totale isolatie. Die worden alles behalve tegen iedere prijs in leven gehouden.

Dat doen ze alleen met mensen waarvan ze levensvatbaarheid verwachten.
Daar begon het niet mee. De leeftijd op de IC en ook bij de andere opnames loopt gestaag naar beneden. Op het moment dat de paniek groot was, werden er wel ouderen opgenomen.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 20 apr 2020 13:54

Jans schreef: 20 apr 2020 13:51
RVV schreef: 20 apr 2020 13:33 Maar dat is het nu juist.. het draait helemaal niet om de ouderen/zwakkeren met Corona willens en wetens in leven te houden in Nederland. Dat doen ze niet eens. Die leggen ze apart op medium care in totale isolatie. Die worden alles behalve tegen iedere prijs in leven gehouden.

Dat doen ze alleen met mensen waarvan ze levensvatbaarheid verwachten.
Daar begon het niet mee. De leeftijd op de IC en ook bij de andere opnames loopt gestaag naar beneden. Op het moment dat de paniek groot was, werden er wel ouderen opgenomen.
Dat is één van de redenen waarom het in Italië zo uit de hand is gelopen. In hun cultuur is het absoluut niet bespreekbaar om een 80-plusser niet op een IC-bed te leggen, ook als deze daar nooit meer fatsoenlijk vandaan zal komen. In Nederland liggen bijna geen 80-plussers op de IC, in Italië lag/ligt het er vol mee.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 apr 2020 13:54

@Ernie: Dat hangt er nogal vanaf hoe je "opleveren" definieert natuurlijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 20 apr 2020 13:58

"Survival of the wealthy" als ultieme perversie van "survival of the fittest"...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 20 apr 2020 14:01

daniel1975 schreef: 20 apr 2020 06:53 Ik herhaal keer op keer dat ik de wetenschap volg. En als die aangeven dat scholen niet open kunnen accepteer ik dat (met tegenzin). Heb ik volgens mij al minimaal 2x geschreven hier. Ik ben alleen het denken in problemen/tegenwerpingen beu ipv in oplossingen.

En ja, ik krijg ook een beetje kort lontje door al het gedoe, sorry.
Herkenbaar ;)
Wat mij irriteert zijn vergelijkingen met die griep van twee jaar geleden, dubieuze uitspraken over natuurlijke selectie en de kansen die dat biedt voor de woningmarkt en pensioenreserves.

Ik sta er heel simpel in, namelijk dat we dit niet moeten onderschatten.

Ook ik weet uiteraard niet wat de goede aanpak is.
Eerlijk gezegd denk ik dat we op korte termijn de meeste levens redden door de huidige aanpak, maar ik vrees ook dat nadat het aantal besmetting/opnames/doden is afgenomen er, een heel grote kans is dat er een volgende golf van besmettingen e.d. komt, tenminste zolang er geen vaccin op grote schaal beschikbaar is. Dus of dit de beste manier is?

Ook ik denk liever in oplossingen, maar doordat er zo weinig bekend is over de "gedragingen" van het virus kun je bij zowat alles vraagtekens zetten, we weten het simpelweg niet.

In mijn bedrijf kunnen we met wat aanpassingen doorwerken, daar prijs ik mij erg gelukkig mee. Geen enkele medewerker is ziek geworden/geweest, ik ben de enige.
Bij mijn klanten zie ik hoeveel gevolgen de lockdown voor hun bedrijven heeft en ook dat raakt mij net als de verhalen die ik hoor over mensen die overleden zijn.
Die zijn namelijk niet allemaal obese of oud.
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 20 apr 2020 14:03

Ernie C. schreef: 20 apr 2020 11:57 We hoeven het dood hout niet zelf te snoeien. We mogen ook best wat moeite doen om er wat van over te houden maar we moeten ook accepteren dat er wat omwaait als het stormt. Nu stormt het een keer heel hard en lopen we imho het bos in om tegen beter weten in het dode hout met man en macht overeind proberen te houden.
+1
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 apr 2020 14:10

Ernie C. schreef: 20 apr 2020 13:33 Dan kom je er snel op uit dat zorg alleen nog maar iets is voor de gefortuneerden onder ons.
Wereldwijd gezien is dat ook zo. Altijd al geweest.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 20 apr 2020 14:43

Ik vond deze wel aardig:

https://www.parool.nl/columns-opinie/de ... ~b9ea20ec/

En ik realiseer me ook wel dat ik de waarheid niet in pacht heb en misschien af en toe wel te laconiek ben, ook omdat er hier in het noorden (en in mijn directe omgeving) vrijwel niets te merken is van het virus, en daarentegen wel van alle beperkende maatregelen.

Ik maak me alleen heel veel zorgen dat we het grote plaatje uit het oog verliezen. Wat dat betreft was ik merkbaar opgelucht toen ik las dat ook de directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau gisteren aanschoof bij het overleg in het Catshuis. Eindelijk eens een "maatschappij-expert" erbij, i.p.v. alleen maar virologen en medici.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 20 apr 2020 14:44

Vandaag terug op 't werk na week ziekteverlof (voor een niet-Corona issue), blijkt een collega, tevens leeftijdsgenoot, opgenomen in het ziekenhuis met Covid-19.
Dan komt de ziekte plots wel heel dicht.
Kan je verzekeren dat alle collega's niet gerust zijn ivm mogelijke kans op infectie.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 20 apr 2020 15:06

Volgens sommige mensenhoef je je echt geen zorgen te maken hoor ;)
Courir c'est mourir un peu

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 20 apr 2020 15:11

Ernie C. schreef: 20 apr 2020 13:33
JoostG schreef: 20 apr 2020 12:53
Tja, dat zou zo maar de uitkomst kunnen zijn van een breed gevoerde discussie. En in dat geval is het aan ons om te bepalen of we dat risico kunnen dragen en op de fiets blijven stappen, of dat we onze hobby beëindigen.

Echter denk ik dat dat helemaal niet de uitkomst is van zo'n discussie.
Veel "maatschappelijke discussies" worden gewonnen door degenen die het hardste roepen, niet door degenen met de beste argumenten helaas. Als wielrenner trek je dan al snel aan het kortste eindje.

Bovendien begeef je je dan al op een hellend vlak. Van "wat kost het" is het nog maar een kleine stap naar "wat levert het op". Dan kom je er snel op uit dat zorg alleen nog maar iets is voor de gefortuneerden onder ons.
Dat is zeker een hellend vlak. Maar op termijn gaan we niet aan die discussie ontkomen: de kosten van de gezondheidszorg stijgen al jaren veel harder dan wat dan ook. Inmiddels bedraagt de gezondheidszorg 15% van BNP. Niet heel lang geleden spraken we over enkele procenten. Met het privatiseren heeft de overheid de stijging niet weten in te dammen. Stijgende ouderdom, slechtere leefstijl, groeiende zorgconsumptie (voor iedere scheet naar de huisarts), duurdere en complexere ingrepen, etc, zorgen daarvoor. De financieringsgedachte van dit stelsel, stamt uit volledig andere tijden. Ongebreideld de inkomsten kant verhogen, kan niet. Het land staat op zijn kop bij een verhoging van het eigen risico en premie met een tientje. En dat terwijl een groot deel netto amper bijdraagt aan de financiering van het stelsel. De discussie en de daaruit voortvloeiende afspraken kunnen er juist voor zorgen dat de zorg voor iedereen bereikbaar blijft. En zo gek is het idee toch niet, dat wanneer je gebruik wil maken van gezondheidszorg, je ook zelf zorgt voor een betere gezondheid?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 apr 2020 15:31

synapse schreef: 20 apr 2020 15:06 Volgens sommige mensenhoef je je echt geen zorgen te maken hoor ;)
Zelf zou ik me niet overdreven veel zorgen maken. Alle objectieve cijfers zijn, voor zover bekend, in je voordeel. Al zal het vast niet lekker zijn als je ziek wordt (net zoals het krijgen van een stevige griep, en da's dus iets anders dan elke verkoudheid die in de volksmond steevast met "griepje" aangeduid wordt, niet lekker is)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gesloten