Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 06 apr 2020 14:28

vermeulen schreef: 06 apr 2020 12:45
-De overgrote meerderheid heeft lichte symptomen, maar is wel besmettelijk.
-Een gedeelte moet naar het ziekenuis, en als daar geen plaats is gaan ze dood.
-Een gedeelte moet naar de IC, en als daar geen plaats is gaan ze dood.

Dat de sterfte tussen de 1 en 3 procent ligt, is wel onder de aanname dat alle ernstige gevallen toegang hebben tot de IC. Als de IC's vol liggen, gaat de sterfte naar 10-20%, en dan is het ineens geen klein gedeelte van de maatschappij meer.
Waar we dit allemaal voor doen is niet dat kleine gedeelte van de maatschappij wat nu komt te overlijden, maar die 8-18% die nu niet komt te overlijden omdat ze toegang hebben tot volwaardige zorg.
Daarom moet je de maatregelen ook anders inrichten dan nu. De overgrote meerderheid met lichte symptomen kan gewoon vrij blijvne rondhuppelen. Mensen met een risicofactor, juist DIE moet je scheiden van de besmettingsvoertuigen (voornoemde mensen met lichte symptomen). Als je nu maar zorgt (en wij allemaal samen) dat de risicogroep niet besmet raakt, dan maak je:
A. goede kans om snel van het virus af te komen door groepsimmuniteit
B. lijden de mensen met lichte symptomen en de economie er niet al teveel onder

Met de huidige maatregelen hebben we geen van beide. We gaan niet snel (genoeg) naar groepsimmuniteit en het is een enorme belasting op de mensen en economie.

En imiddels zou je toch mogen verwachten dat er wereldwijd wel profielen kunnen worden opgesteld voor de risicogroep. Hartklachten, longproblemen, hoge leeftijd? Check! U gaat in afzondering.
En andersom. 60-, gezond, sportief, BMI rond de 21? Dan hebt u waarschijnlijk niet veel last.

Heb al van heel wat middelbare mensen gehoord "Denk dat ik het al gehad heb". Waarom denk je dat? vraag ik dan. "Nou, koortsig geweest, loopneus, evt hoestje. Paar dagen zwakjes en daarna weer oké"
Het zou mij niks verbazen dat achteraf blijkt dat het iets of wat hoax geweest is. Ja, het is zeker noodzakelijk om voorzichtig te zijn, het is heus niet over de hele lijn "slechts een griepje". Er zijn heus wel zat mensen die het zonder medische zorg niet redden/gered zouden hebben. Om nu 5-6% van de mensheid maar op te geven en niks te doen is ook catastrofaal, dus niks doen is zeer zeker de oplossing niet.
Dogma F

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 06 apr 2020 14:37

Ramon73 schreef: 06 apr 2020 14:28 Waarom denk je dat? vraag ik dan. "Nou, koortsig geweest, loopneus, evt hoestje. Paar dagen zwakjes en daarna weer oké"
Een loopneus wordt juist van gezegd dat het zelden voorkomt bij mensen die besmet zijn met COVID 19.
Dus al die mensen die jij gesproken hebt waren met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geïnfecteerd met een andere griep of gewoon verkouden.
Bij een verkoudheid heb je overigens geen koorts.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 06 apr 2020 14:47

Jans schreef: 06 apr 2020 14:03 @Ramon, op welke leeftijd wordt een "oudere" kwetsbaar volgens jou?
Ik heb er geen harde gegevens van, ben geen arts. Denk 70+ dat het wel van lieverlee minder goed gaat werken, maar dat is een eigen aanname. Je zult ook naar de geschiedenis van een mens moeten kijken. Iemand die altijd gezond heeft geleefd, gesport, niet roken en alcohol drinken zal op 80 jarige leeftijd een sterker afweersysteem hebben dan iemand van 60 die bv. het hele leven heeft gewerkt als DJ in nachtclubs, nooit gesport, ongezond geleefd etc.
Er wordt zoveel statistiek beoefend in de medische wereld, dat soort gegevens zou van huidige coronapatienten (we hebben er wereldwijd genoeg) zou toch moeten kunnen voorspellen wie wel en wie niet eronder gaat lijden?
Dogma F

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 06 apr 2020 14:53

NicoNB schreef: 06 apr 2020 14:37 Een loopneus wordt juist van gezegd dat het zelden voorkomt bij mensen die besmet zijn met COVID 19.
Dus al die mensen die jij gesproken hebt waren met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geïnfecteerd met een andere griep of gewoon verkouden.
Bij een verkoudheid heb je overigens geen koorts.
In het nieuws was laatst juist een bericht dat er al 6 medewerkers besmet waren vóór de beroemde eerste patiënt van 27 februari. Die 6 personen hadden niet meer symptomen dan loopneus en lichte koorts.
Er staat ook dat loopneus zelden bij corona voorkomt, er staat niet dat corona en loopneus totaal niet verbonden zijn. Ik heb ook geen tigtallen mensen gesproken, kan niet in deze tijd.
Dogma F

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 06 apr 2020 14:55

NicoNB schreef: 06 apr 2020 12:50
SqueeZer schreef: 05 apr 2020 19:25
anderson99 schreef: 05 apr 2020 19:03
Kom op zeg hoeveel doden aan armoede? We leven niet in Noord Korea of Centraal Afrika.
Nog niet, even kijken als de maatregelen nog een half jaartje aanhouden hoe je er dan over denkt, hoe dan ook is het een factor die men mag beginnen betrekken in het ethische vraagstuk.
Tja, prijs jezelf gelukkig dat je niet weet hoe armoede in Nederland of Belgie eruit ziet.
Veel echte armoede is voor heel veel mensen ook onzichtbaar, het zit in wijken waar je niet komt. Mensen die zo weinig hebben begeven zich ook in andere sociale sferen die op locaties komen waar jij ook niet komt.

Een dergelijke levensstijl is niet gezond omdat deze mensen alleen de slechte kwaliteit voedsel kunnen betalen. En we weten allemaal dat ongezond eten invloed heeft op je levensverwachting.

Dus ja, als we in een diepe recessie belanden dan komen nog meer mensen in deze situatie terecht waarin er geen geld is voor gezond eten.
Dit is echt onzin een pak zilvervliesrijst is goedkoper en doe je langer mee dan van die diepvriestroep aardappeltjes met een smaakje eraan. Tartaar is ook goedkoper dan karbonade en zo kan ik wel een tijdje doorgaan.

Nee de arme mensen willen niet gezond eten. Ze zoeken een excuus dat hun leven toch geen zin heeft en gaan als een gek ongezonde voedsel in hun buik proppen.

By the way ik heb een minimum inkomen sinds een jaar, je kan er makkelijk van rondkomen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 apr 2020 15:24

@Ramon, je geeft nu dus aan dat leeftijd helemaal geen criterium kan zijn.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 06 apr 2020 15:29

Jans schreef: 06 apr 2020 15:24 @Ramon, je geeft nu dus aan dat leeftijd helemaal geen criterium kan zijn.
Klopt, dat was los uit de heup uit de eerste reactie. Het had eigenlijk "verzwakt afweersysteem" moeten zijn ipv leeftijd. Alleen leeftijd is niet het enige criterium voor de toestand van het afweersysteem. Immers verzwakt het afweersysteem op den duur, maar daar is niet echt een leeftijd op te plakken ivm voorgeschiedenis. Ik lees wel dat er vaak wordt aangenomen dat het zo rond 65-70 jaar minder wordt, maar daar vind je geen harde gegevens over.

Neemt niet weg dat met alles wat er bekend is van coronapatienten, voorgeschiedenis en ontwikkeling ziektebeeld, dat er toch een risicoprofiel opgesteld moet kunnen worden.
Nu krijgt iedereen van hetzelfde laken een pak wat eigenlijk niet nodig is..
Dogma F

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 apr 2020 15:55

We moeten ons zelf veel meer vragen stellen en het veel breder trekken, anders is het weer een "patch" zoals we dat in de IT zeggen, hier op het forum ook nog wel toepasselijk met een (binnen)band.

We hebben de gezondheid van mensen afhankelijk gemaakt van de economie. Willen we dat op deze schaal blijven handhaven??

We zijn met veel te veel mensen dat moet minder. Hoe moet dat minder? Minder geboorte, mensen bij een willekeurig griepje laten sterven, niet meer inenten. je zult alles de revu moeten laten passeren.
(natuurlijk is niet inenten dom!!! dat snap ik) Maar het gaat om de breedte van de discussie.

Is iemand die 15 jaar eenzaam is minder erg dan iemand die met 70 dood gaat??

Hele vervelende discussie,s maar we zitten wel in de situatie dat we die moeten gaan voeren.

Vraag aan een kind van 5 wat hij wil, nu twee snoepjes op morgen een zak. Ze kiezen allemaal voor 2 snoepjes nu. Dom he?
Maar wij doen hetzelfde, nu zo min mogelijk doden, wat er na deze corana crisis en tijdens de economische crisis gebeurt zien we dan wel.

Grote groepen die het hamsteren belachelijk vinden/vonden. Doen we het niet allemaal?????
Misschien niet in de supermarkt maar wel met andere zaken. Ga jij nu naar de dealer om een nieuwe auto te kopen of stel je het toch even uit. Bestel je nu die nieuwe keuken? Koop je misschien toch niet die fiets van 3500 maar van 2750 euro. Allemaal vormen van "Hamstergedrag"
Hamstergedrag is niets meer dan een onzekerheid (proberen) weg te nemen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 apr 2020 16:09

Ik begrijp jouw definitie van hamsteren niet. Hamsteren is voor mij veel meer inslaan dan je nodig hebt op momenten dat anderen daar last van hebben.

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 06 apr 2020 16:18

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hamsteren

Ik ben het met de lijn van @wasbeer2006 eens. We zullen moeten herbezinnen waar we meebezig zijn. De economie was leading, maar die is gestoelt op eeuwige groei. Dan kan simpelweg niet.

We raken de grenzen. Wat mij betreft is de huidige situatie (de zoveelste) waarschuwing daarvoor.

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 06 apr 2020 16:33

Ik denk dat we ons zeker op dit moment moeten gaan bezinnen of we zo verder kunnen maar in landen met minder welvaart zal men anders over economische groei denken dan in Nederland.
Maar onbeperkte groei kan niet en zou geen doel moeten zijn.
Zoals iemand ooit treffend zei: growth for the ideology of growth is the ideology of a cancer cell.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 06 apr 2020 17:02

wasbeer2006 schreef: 06 apr 2020 15:55Vraag aan een kind van 5 wat hij wil, nu twee snoepjes op morgen een zak. Ze kiezen allemaal voor 2 snoepjes nu. Dom he?
Lang niet allemaal, hoor.
Vorsprung durch Pedantik

Gesloten