Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 04 apr 2020 14:31

havana schreef: 04 apr 2020 13:01 Een viroloog is geen econoom. En een econoom is geen viroloog. Tot nu toe is het woord vrijwel uitsluitend geweest aan de virologen. Langzaam wordt er nu ook geluisterd naar de economen.
Het lijkt me maar logisch dat we niet aan economen maar aan medici vragen hoe we een in eerste instantie medische crisis te lijf moeten gaan, en dat economen enkel kunnen helpen bij de vraag hoe we de economische gevolgen ervan kunnen aanpakken. Virologen bemoeien zich bij mijn weten niet met dat laatste, dus het zou kwalijk zijn mochten economen zich wel met het eerste bemoeien.
Ik heb economen de laatste dagen trouwens heel zinnige dingen horen zeggen over de Nederlandse houding tegenover Zuid-Europa, dus ja: laat de politici ook maar naar economen luisteren! :like:
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 04 apr 2020 15:16

Voor diegenen die het zich nog kunnen herinneren.
Ik ben half jaren 80 op de arbeidsmarkt gekomen. Tijd van Lubbers, Thatcher etc. Enorme massa-werkeloosheid, gedwongen huisverkopen met restschulden, uitzichtloze toekomst, etc. Economie kwam toen vanaf een ander (lees; lager) niveau dan nu. Destijds werd ook gezegd dat we met massawerkeloosheid etc moesten leren leven, want dit kwam nooit meer goed.
Begin jaren 90 wisten we niet waar het personeel vandaan moesten halen. Kortom, ook deze crisis zal weer goed komen.

En nogmaals, wie is bereid opa, oma of die al kwakkelende oom op te offeren, omwille van de economische voorspoed?
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 04 apr 2020 15:21

SiO2 schreef: 04 apr 2020 13:12 Zo dramatisch is t dus ook niet.
Moet je aan de families van de overledenen gaan vertellen, kijken wat voor reactie je krijgt.......
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8289
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 apr 2020 15:21

EmPeHa schreef: 04 apr 2020 14:20 Nee, maar je collega met een zwakke gezondheid betaalt de rekening voor jouw weekje Bali, of de ouders van de vertegenwoordiger die op het werk langs kwam. Of de klant na jou bij de kapper. Shit happens.
Dan dus de hele economie maar een half jaar stil leggen? En nog erger, allemaal maar binnen blijven en thuiswerken? Als er over 2 jaar een vervelende groep uitbraak denken te krijgen, allemaal uit voorzorg 3 maanden thuis?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 apr 2020 15:29

Best apart om te zien dat mensen die hier ook de economische gevolgen meenemen in hun overwegingen direct worden afgefikt....
Ja het zou heel zuur zijn als mijn (schoon)ouders hierdoor zouden overlijden, maar tegen welke kosten moeten we dat voorkomen?
Ethisch een hele uitdagende vraag die niet zomaar te beantwoorden is. Echter elk geluid voor behoud van nog wat economie direct afbranden is ook niet de juiste weg.
Less is bore

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 04 apr 2020 15:30

uninvitedguest schreef: 04 apr 2020 15:21
SiO2 schreef: 04 apr 2020 13:12 Zo dramatisch is t dus ook niet.
Moet je aan de families van de overledenen gaan vertellen, kijken wat voor reactie je krijgt.......
Dat vind ik een flauwe reactie, zo lust ik er nog wel een paar. Ik zeg helemaal niet dat t geen drama is voor de familie als er mensen overlijden. Ik zeg alleen dat t op totaalniveau wel meevalt, en dat de meeste mensen na 1 of 2 weken gewoon weer herstellen. Niet meer en niet minder.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 04 apr 2020 15:43

SiO2 schreef: 04 apr 2020 15:30
uninvitedguest schreef: 04 apr 2020 15:21
SiO2 schreef: 04 apr 2020 13:12 Zo dramatisch is t dus ook niet.
Moet je aan de families van de overledenen gaan vertellen, kijken wat voor reactie je krijgt.......
Dat vind ik een flauwe reactie, zo lust ik er nog wel een paar. Ik zeg helemaal niet dat t geen drama is voor de familie als er mensen overlijden. Ik zeg alleen dat t op totaalniveau wel meevalt, en dat de meeste mensen na 1 of 2 weken gewoon weer herstellen. Niet meer en niet minder.
Ben ik helemaal met je eens, maar alles is natuurlijk relatief.
Ten tijde van de bankencrisis is er een duitse zakenman geweest, die zijn vermogen van 700 miljoen zag krimpen naar 150 miljoen.. Was voor de man reden om zelfmoord te plegen.

Faillisementen zijn ook van alle tijden, voor diegenen die het raakt is het een enorme ramp. Op totaalniveau valt het echter wel mee.

Ten tijde van de bankencrisis werden ook velen geraakt door deze crisis, onder wie ikzelf. Baan kwijt, huis jaren onder water, zit nu nog steeds niet op mijn toenmalige inkomensniveau.
Voor diegenen die gewoon hun banen konden behouden, viel het echter allemaal wel mee.

En ja, ik vindt een goede economie ook belangrijk, maar een goede gezondheid nog net iets meer.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 04 apr 2020 15:49

Maar is het niet zo dat het relatief meevalt door alle maatregelen die er genomen zijn ?
Als je die maatregelen weer loslaat bij een virus dan loop je het risico van een exponentiele toename.
Daarnaast zullen de omliggende landen niet blij zijn als we die maatregelen loslaten. Het is niet zo dat een bedrijf als KLM gered is, mensen blijven huiverig om te gaan vliegen en andere landen zullen strenger worden t.o.v. Nederland om vluchten toe te laten.
Ook zal de zorg de toegenomen druk niet aankunnen als we de maatregelen loslaten. Als samenleving moeten we de zorg dan wel handvaten geven om te kunnen bepalen wie er wel en niet voor zorg in aanmerking komen. Ik heb niet de indruk dat we al zover zijn.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 04 apr 2020 15:51

Ik wil helemaal niet afbranden en ben werkelijk benieuwd hoe men dat voor zich ziet. Doen alsof er niks aan de hand is, lijkt mij echter niet reëel. Dat hebben meerdere landen geprobeerd en die krijgen de rekening nu dubbel gepresenteerd.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 04 apr 2020 17:00

Ik kom soms in een rvt om een 83 jarige (ex) buurvrouw te bezoeken.
En deze is nog verstandelijk en lichamelijk zéér goed.
Dit is meestal rond 18hr.
Dan kom ik langs de kamertjes met deuren open, en dan liggen veel mensen al in bed......
Zo iets wil ik zelf toch niet meemaken.
Nu ook, deze mensen mogen momenteel niemand van buiten meer op bezoek.
Ze hadden al geen leven en nu al helemaal niet meer.
Ik vraag me soms écht wel af, wat heb je aan zo een leven?
Voor mij, is dit gewoon werkgelegenheid en geen waardig leven creëren.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 04 apr 2020 17:15

uninvitedguest schreef: 04 apr 2020 15:16
En nogmaals, wie is bereid opa, oma of die al kwakkelende oom op te offeren, omwille van de economische voorspoed?
De vraag stellen, is ‘m beantwoorden. Maar misschien stel je wel de verkeerde vraag.

Veel belangrijker is de vraag wat opa, oma offerte kwakkelende oom zelf willen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

i-mac

i-mac 04 apr 2020 17:44

bikerke schreef: 04 apr 2020 17:00 Ik kom soms in een rvt om een 83 jarige (ex) buurvrouw te bezoeken.
En deze is nog verstandelijk en lichamelijk zéér goed.
Dit is meestal rond 18hr.
Dan kom ik langs de kamertjes met deuren open, en dan liggen veel mensen al in bed......
Zo iets wil ik zelf toch niet meemaken.
Nu ook, deze mensen mogen momenteel niemand van buiten meer op bezoek.
Ze hadden al geen leven en nu al helemaal niet meer.
Ik vraag me soms écht wel af, wat heb je aan zo een leven?
In België overweegt men om het mogelijk te maken om in dat geval te kiezen voor euthanasie. Er zijn al heel wat oudere mensen die willen "stoppen" ermee. Nu kan dat niet, maar het debat hieromtrent is wel begonnen. Dat lijkt me niet eens een slecht idee. Hoe moeilijk dat ook is voor de familie.

Gesloten