Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 apr 2020 08:17

gene schreef: 01 apr 2020 22:16 Aktuele opname- en sterftecijfers probeer ik te relativeren. Maar ik vind dat men er alles moet aan doen om te voorkomen dat het gezondheidssysteem instort. We hebben de piek nog niet bereikt, het is te vroeg voor enig optimisme.
Dat de piek nog niet bereikt is, is logisch. Immers: er komen elke dag meer zieken bij, en wie goed ziek is (lees: de IC op moet), die ligt daar nogal een tijdje (verwachtingen worden steeds omhoog geschroefd).
Het goede nieuws is dat het aantal nieuwe zieken per dag afneemt. Daarmee is de behoefte aan IC bedden veel beter in te schatten en te realiseren dan bij een exponentiële toename.

Hmmm, vreemd (en niet slim) dat data niet open source is (juist vanuit de overheid die bij alle door haar gefinancierde onderzoeksprojecten tegenwoordig vereist dat data open source beschikbaar komt...). Ik kan zelf maar 3 redenen verzinnen:
1) de data is te vervuild/incompleet (in dat geval kan je dat mbv meta-data prima aangeven)
2) het vrijgeven van data is in strijd met de AVG (die zit wel vaker goed onderzoek in de weg; of dat terecht is, is een interessante discussie)
3) het RIVM heeft er niet bij stilgestaan dat er behoefte is aan deze "detail"-data

Vraag me af of de schrijver van deze blog het RIVM om een reactie heeft gevraagd.
Goed stuk van o.a. de inmiddels onterecht verguisde Ira Helsloot. Wat mij zorgen baart is dat zowel media als politiek baat hebben bij pessimistisch nieuws (met als dieptepunt de dagelijkse scorebord journalistiek van gerapporteerde doden). De media omdat dit meer lezers trekt, en de politiek omdat dit maximaal draagvlak geeft voor verregaande inperkingen van de grondrechten van de burger (we zijn "blij" dat we nog naar buiten "mogen". WTF!?!).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2020 08:39

Goed verhaal in de Volkskrant!
Less is bore

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 apr 2020 08:52

gene schreef: 01 apr 2020 19:12
MarkVeenstra schreef: 01 apr 2020 17:16 Woordkeuze.., "Laten creperen" vs "kwaliteit van leven"...
Wil je een leven zo lang mogelijk rekken (op een IC, aan de apparaten, zonder familie en alles). elke dag is een dag winst? Of richt je dat anders in.

Buiten de corona crisis om, is Nederland van dat laatste! Waar wensen van een patient meegewogen kunnen worden. Als de capaciteit vol is..., dan kan dat heel hard veranderen uiteraard.

https://nos.nl/artikel/2328874-waarom-n ... heeft.html

Ik vrees dat Nederland afstevent op Italiaanse toestanden en dan zal het idd heel hard veranderen.
Met alleen Belgische nieuwsberichten als referentie zou ik dat ook denken. Zeker met de burgemeesters van de Limburgse gemeenten en de aggressieve grenscontroles als sfeerbepaler lijkt Nederland wel heel slecht.

Echter een paar cijfers van de Morgen.be geplukt:
Nederland: 13.696 besmettingen
België: 13.964 besmettingen

Omgezet naar aantal inwoners, is in België 1 op de 800 personen besmet. In Nederland is dat slechts 1 op de 1200 inwoners. Weliswaar heeft Nederland een hoger aantal overledenen dan België (1175 tegen 828), maar dat is slechts een kwestie van tijd voordat België ons ingehaald heeft. Ook loopt de verspreiding in Nederland harder terug dan in België. Je kunt gerust stellen dat Nederland de maatregelen wat laat heeft ingezet, maar inmiddels is daar geen sprake meer van. Dat gedoe van "alleen essentiële verplaatsingen" in België is ook alleen maar een spreuk. In werkelijkheid wordt er met de pet naar gegooid! Ik kom nog steeds zeer veel Belgische auto's tegen bij de NL supermarkten vlakbij de grens. Ik moet elke dag naar werk (geen essentieël beroep maar ruim voldoende social distancing) en passeer dan 2 grote supers. Daar is nog steeds 25-30% Belgische kentekens op de parkeerplaats. Waarom? Omdat de Belgen niet gecontroleerd worden aan de grens. Af en toe een speldenprikje waar mensen duidelijk zichtbaar boodschappen hebben staan in de auto. Dan krijgen ze een boete en/of boodschappen achterlaten.
Maar dat is alleen maar bepalend voor de sfeer, net als de hekken die men op de grens in Smeermaas zet tijdens marktdagen in Maastricht. Wat een onzin, althans, het houdt wel mensen tegen maar dan moet je dat consequent doen en niet alleen op momenten die veel nieuwsberichten genereren.

Ben voor het eerst in 46 jaar nu wel klaar met België en zijn veel van zijn inwoners. De gezondheidszorg is al jaren failliet waardoor het virus wat meer vrij baan heeft en de schuld daarvan moet nu even bij de Nederlanders gelegd worden die komen tanken(vrij naar Raf Terwingen). Tanken! Jajaja, dat is nu écht een bron van besmetting. Daar sta ik 3-4meter van iedereen af en stap gelijk weer in mijn auto. In de auto trek ik de handschoenen weer uit waarmee ik getankt heb. Gelukkig rij ik op de zaak en kan ik niet anders dan in NL tanken (want btw en diesel) en mijn privé auto die rijdt niet veel. Ik tank wel lekker in Nederland, blijven de accijnzen lekker in eigen huis.
Uit eten was ook meestal in België, want beter van kwaliteit en ietsje goedkoper. Nou, dat doen we dus niet meer, ook straks niet.

>>>
NicoNB schreef: 01 apr 2020 21:32 Ja het vlakt even af, de maar is alleen dat iedereen die het een beetje volgt weet dat we de piek van het weekend van 22 maart nog krijgen. Dat weekend toen ineens hele volksstammen besloten lekker op een kluitje te gaan recreëren aan het strand, in parken enz.
Als ik het goed begrepen heb, dan is de incubatietijd 3 tot max 14 dagen (NHG). Dus dan komt die piek er uiterlijk dit weekend aan. Echter zitten we al op ruim 10 dagen en vlakt het aantal nieuwe besmettingen gemiddeld genomen alleen af. Dus na het weekend weten we meer.
Maar als ik hoor dat het virus alleen in druppelvorm(hoesten/niezen) overgedragen kan worden en door direct contact (handen schudden, deurklinken etc) dan vermoed ik dat die massale recreatie niet heel veel gewicht in de schaal gaat leggen voor het aantal besmettingen. Mensen hielden toch wel IETS van afstand en gingen geen direct contact opzoeken, van wat ik zo op tv kon zien.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 02 apr 2020 09:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 apr 2020 09:00

Voor mensen die Trouw lezen, ik sta erin vandaag. 3x zelfs :D

Afbeelding

Afbeelding

Artikel: https://easyupload.io/jtbm3o

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 02 apr 2020 09:20

Ramon73 schreef: 02 apr 2020 08:52 Ben voor het eerst in 46 jaar nu wel klaar met België en zijn veel van zijn inwoners. De gezondheidszorg is al jaren failliet waardoor het virus wat meer vrij baan heeft en de schuld daarvan moet nu even bij de Nederlanders gelegd worden die komen tanken(vrij naar Raf Terwingen).
Elk land vindt de eigen gezondheidszorg de beste ter wereld. Dat wordt drummen op het podium.
Laatst gewijzigd door Roelants op 02 apr 2020 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 apr 2020 09:30

@Roelants: let ff op je quotes. Nu staan de verkeerde quotes bij de verkeerde mensen
@Havana: Goh, herkenbaar; vrouw in de zorg, dus zelf jongleren met de ballen werk, thuisonderwijs en opvoeden :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 02 apr 2020 09:41

53x11 schreef: 02 apr 2020 09:30 @Roelants: let ff op je quotes. Nu staan de verkeerde quotes bij de verkeerde mensen
Bedankt voor de melding. Aangepast.

i-mac

i-mac 02 apr 2020 09:47

@Ramon, hoe komt het dan dat vele Zeeuwen bijna noodgedwongen naar Belgische ziekenhuizen moeten gaan?
Dat er zaken beter kunnen op vlak van gezondheidszorg in België, dat kan kloppen. Maar in elk land zal het wel iets zijn.

Laat ons er geen welles-niets spelletje van maken hier. Laat ons gewoon hopen dat men het virus straks enigszins onder controle krijgt.

Ik ben nu 6 dagen vrij, en ben daar even niet boos om. Want ondanks dat valt alles nog goed mee bij ons. Maar de druk is wel zeer hoog. Er worden dagdagelijks nog zaken aangepast om de werking te verbeteren. En we maken ons ook steeds meer en meer zorgen waar de andere patiënten naartoe zijn. Want hartinfarcten en CVA's zijn er zeker, alleen durven de patiënten niet te komen.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 02 apr 2020 09:59

@Ramon73: Wij geven de Nederlanders nergens schuld aan . Maar België, net zoals Nederland, heeft het recht om haar eigen (gezondheids)politiek te voeren en desnoods af te dwingen. Daar moet je niet meer achter zoeken.
En hoe het de komende weken gaat evolueren is nog altijd koffiedik kijken, voor beide landen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 02 apr 2020 10:10

i-mac schreef: 02 apr 2020 09:47 En we maken ons ook steeds meer en meer zorgen waar de andere patiënten naartoe zijn. Want hartinfarcten en CVA's zijn er zeker, alleen durven de patiënten niet te komen.
Omgekeerd ook, er wordt veel te veel medische consumptie gestimuleerd... het is toch al te bizar dat het Universitair Ziekenhuis Gasthuisberg typisch gezien als een fabriek op volle toeren draait, en nu gewoon stil lijkt te liggen.

't Is bijna symbolisch voor de economie in 't algemeen. Het BBP zal stevig teruglopen, maar een niet onbelangrijk stuk van dat percentage is economische oververhitting die nu als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Afbeelding

i-mac

i-mac 02 apr 2020 10:22

raven14 schreef: 02 apr 2020 10:10 Omgekeerd ook, er wordt veel te veel medische consumptie gestimuleerd... het is toch al te bizar dat het Universitair Ziekenhuis Gasthuisberg typisch gezien als een fabriek op volle toeren draait, en nu gewoon stil lijkt te liggen.
Helaas .... De vraag is hoe je dat kan oplossen?

En los van alle corona discussies, raadt ik iedereen eens aan om stil te staan bij een DNR code. Iedereen wil liefst zo lang mogelijk op de aardbol verblijven, maar soms wordt je met de harde fietsen op de neus gedrukt.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 apr 2020 10:25

DNR code = niet reanimeren verklaring?
(in dat geval: eens met je!)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gesloten