Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 apr 2020 20:51

Roelants schreef: 01 apr 2020 17:49 ...
Voor palliatieve zorg (of euthanasie) kiest in principe de patiënt (in overleg met de zorgverstrekkers en familie). Die keuze wordt niet gedaan door bedrijven.
En toch leidt die benadering er toe dat Nederland onder normale omstandigheden af kan met de beschikbare IC capaciteit.

Maar stel dat we zeer binnenkort, door de huidige situatie wél aan de limiet komen. Dan kan je zeggen dat "het bedrijf" contractbreuk pleegt als het de zorg niet kan leveren. Maar iets wat je niet meer hebt kan je ook niet meer leveren.

En als het bedrijf dan niet zou mogen kiezen en afwegen.., moeten we dan naar een first come first serve methode? Zoals in Italie? Dan voorzie ik een stormloop op illegale Corona infectie feestjes, om maar zo snel mogelijk aan de poort van het ziekenhuis te staan, om die hulp maar vast op te eisen (laten we dit "hamstergedrag" noemen :mrgreen: )
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 apr 2020 20:57

Sorry hoor @gene, maar we zijn inmiddels 10 dagen verder en je komt nog steeds met dit nieuws? Nog niet gehoord dat het er inmiddels in Noord-Brabant al een stuk beter voor staat?
Het is zeer ernstig, dat ontken ik helemaal niet, maar op deze manier voed je de paniek wel heel erg.
Misschien even de plaatjes van dit https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b14e8079/ artikel even doornemen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 apr 2020 21:01

gene schreef: 01 apr 2020 20:48
Verelst: “Kijken we naar het aantal sterfgevallen per ziekenhuisbed, dan zien we dat, behalve in Italië, vooral de druk op Spanje momenteel al zeer sterk is. In vergelijking met de situatie in Italië op 11 maart is de druk in Spanje op 21 maart al driemaal zo hoog. Maar ook in Nederland zien we dat de situatie stilaan richting Italiaanse taferelen gaat. In Italië is de druk op het gezondheidszorgsysteem intussen zes keer groter dan vorige week.”
En hier komt direct wéér het lastige van het vergelijken van getallen tussen verschillende landen.

Italie heeft ca 25 IC bedden per 100.000 inwoners.. Nederland slechts 6.5
Uitgangspunt in Italie is dat iedereen direct geholpen moet worden met alle medische voorzieningen voor handen. In Nederland is het uitgangspunt dat in overleg met de patient het meest gewenste traject gevolgd zal worden. En dat is dan in sommige gevallen niet via de IC, maar via paliatieve zorg.

Ga je nu kijken naar sterfgevallen per ziekenhuisbed. Dan is de druk in Italie net zo hoog als in Nederland als op hetzelfde moment 4 keer zoveel sterfgevallen per 100.000 inwoners zijn.
Maar dan neem je niet mee hoe dat sterftecijfer tot stand komt..., Dus onder welke redenen zijn mensen al dan niet thuis gestorven. Was dat omdat ze op de IC hadden moeten komen, maar er geen plek was? Was dat omdat men bewust niet voor een IC plek koos en daarmee de levensduur met enkele dagen of weken verkort heeft?

En dan nog los van het feit dat de cijfers uberhaupt hopeloos incompleet zijn. Sterfgevallen van mensen waar de ziekte nooit is vastgesteld, ook niet na overlijden. Beperkte testen (in Nederland bijvoorbeeld). En sterfte omdat er uberhaupt geen zorgcapaciteit is (dus los van IC bedden), omdat alle zorgcapaciteit in zeer korte tijd is opgesoepeerd.

Het is op dit moment zelfs niet mogelijk om Nederland en Belgie met elkaar te vergelijken. Laat staan landen waar de zorg en de maatschappij uberhaupt anders zijn ingericht.
Dat zwarte pieten naar elkaar is alleen maar irritant, voegt niets toe aan het oplossen van het probleem en acceleert alleen maar de ontwrichting van de Europese Unie.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 apr 2020 21:01

@nico: diezelfde wiskunde laat inmiddels voor Nederland een redelijk positief beeld zien. Wel met een vrij breed betrouwbaarheidsinterval (of check jij de RIVM data niet?).
Zoals iemand met enige kennis van wiskunde je zal kunnen vertellen is bij extrapolatie, zeker bij exponentiële verbanden, de nauwkeurigheid niet super hoog. Waarom sommige mensen dan persisteren om alleen te focussen op de meest negatieve mogelijke uitkomsten is mij een raadsel.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 01 apr 2020 21:03

De onderzoekers laten zien wat er gebeurt als je de maatregelen als social distancing laat varen: Vrijwel onmiddellijk steekt het virus de kop weer op.
China en Zuid-Korea worden genoemd als potentiële 2e golf landen.

Wat hier niet gemeld wordt is het feit dat er in Zuid-Korea (van China weet ik het niet) veel getest wordt. Bij een positieve test wordt de patiënt direct in quarantaine geplaatst.
Burgers worden actief gevolgd door de overheid middels hun lokatie gegevens en / of credit card gebruik.

Ik vermoed dat zodra er in NL genoeg getest kan worden onder de bevolking (wat genoeg is weet ik niet, dat is aan de deskundigen) er een antwoord komt op de vraag of er voldoende groepsresistentie is. Pas dan worden de teugels gevierd en dan nog met mate (per beroepsgroep wellicht of per regio (a la vakantiespreiding). Ook dan geld nog steeds de “flatten the curve” gedachte. Wordt het aantal opnames te groot volgen er weer beperkingen (staat overigens in het artikel).

Als ik een gokje mag wagen: Universiteiten en hogescholen gaan pas het in het nieuwe collegejaar weer open. Thuiswerken blijft van kracht tot de zomervakantie. E.e.a. Mede in samenspraak met de buurlanden...En grensoverschrijdingen alleen bij bewezen immuniteit....
older Budweiser

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 apr 2020 21:05

Het is puur politiek..,
Maatregelen die genomen worden, in welk land ook, gaat om danwel een sterk statement maken, daadkracht uitstralen. Danwel oog houden voor de economie, of een gevoel van controle uitstralen. Danwel de bevolking rustig houden en afsussen.

Wat dacht je van Brazilie..., een gekke president? Maar ook een president die de economie niet tot stilstand kan brengen. Daar is geen centrale bank die geld kan bijdrukken en schulden kan opkopen. Als hij zijn economie afremt ontstaat daar in no time een gigantische inflatie. Iedereen wil Real omwisselen naar dollars en het land gaat failliet zonder enig vangnet zoals wij in de EU hebben of zoals de VS geld kan bijdrukken.
Het is puur politiek.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 apr 2020 21:10

Nog een mooie youtube video over statistiek.., en waarom eigenlijk alle data op logaritmische schaal uitgezet zou moeten worden.

https://www.youtube.com/watch?v=54XLXg4 ... pp=desktop
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 01 apr 2020 21:32

53x11 schreef: 01 apr 2020 21:01 .. (of check jij de RIVM data niet?)...
Jazeker wel, en nog wat andere bronnen.
Ja het vlakt even af, de maar is alleen dat iedereen die het een beetje volgt weet dat we de piek van het weekend van 22 maart nog krijgen. Dat weekend toen ineens hele volksstammen besloten lekker op een kluitje te gaan recreëren aan het strand, in parken enz.

Ik volg het Corona nieuws al langer omdat ik begin januari nog een goede bekende in Guandong had zitten en bezig was naar Nederland terug te keren.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 apr 2020 22:12

Al dat recreëren was buiten en het was nu niet of er miljoenen mensen dat aan het doen waren.

Als er ergens een risico was dan zou ik het veel eerder in die 2 hamsterdagen zoeken. In de supermarkten waren veel meer mensen dicht bij elkaar. Ik zie wel wat er gebeurd, zolang we maar niet opgesloten worden zoals in Frankrijk, Spanje en Italië komen wij de tijd wel door.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 01 apr 2020 22:16

Aktuele opname- en sterftecijfers probeer ik te relativeren. Maar ik vind dat men er alles moet aan doen om te voorkomen dat het gezondheidssysteem instort. We hebben de piek nog niet bereikt, het is te vroeg voor enig optimisme.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 apr 2020 00:14


Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27548
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 apr 2020 06:43


Gesloten