Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 29 mar 2020 21:08

SqueeZer schreef: 29 mar 2020 12:58 Lichte vorm van optimisme hier.
Goed te horen SqueeZer.
Zo te zien komt het allemaal goed.

In NL hebben we een spreekwoord; "De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest".

Overigens heb ik makkelijk praten, zit momenteel zelf ook met burn-out achtige klachten thuis. Veroorzaakt door identieke oorzaken zoals jij die hebt beschreven.

Ben begonnen met fietsen, jaren geleden om mijn sombere gedachten wat te verdrijven en bij mij helpt het.
Dus, blijf fietsen en gewicht verliezen, een gezonde geest in een gezond lichaam.

En wil je je gal eens een keer spuwen, daar is dit forum ook een uitgelezen medium voor.
Maak er misbruik van ;) !
Je koopt er niks voor, maar mijn zegen ( en steun) heb je.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 29 mar 2020 21:20

53x11 schreef: 29 mar 2020 14:22 Lekker hè, dat beter weten en wijzen met dat vingertje. #houeensop

(disclaimer: ben nog lang geen 65+. Heb gewoon een schurfthekel aan dit gedrag)
We kunnen wel allemaal heel politiek correct willen doen, maar ik ervaar ook tijdens mijn fietstochten dat met name onze oudere medemensen gezellig naast elkaar blijven fietsen en 2/3 van het fietspad in beslag nemen.
De afgelopen dagen me er ook diverse malen over verbaasd dat twee personen een weg van 6 m breed kunnen blokkeren.
De afgelopen dagen me er ook over verbaasd dat bij een fietspad aan beide zijden van de weg er een aantal mensen toch nog voor kiezen om tegen het verkeer in te rijden.
Al deze mensen hebben de minimumleeftijd voor een lidmaatschap van de ANBO al bereikt.

Erger ik mij er aan, Nee!
Vind ik het normaal vervelend; Nee!
Vind ik het nu vervelend: Ja! Ik probeer nu de 1,5 m afstand te behouden en merkt dat ik het vervelend vind dat anderen dit in de weg staan. (en nee, ik verwacht echt niet dat een ieder voor mij aan de kant gaat. Ik verwacht echter wel van mij mede weggebruikers dat zij ook logisch nadenken.)
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 30 mar 2020 07:44

SiO2 schreef: 29 mar 2020 20:17
vermeulen schreef: 29 mar 2020 19:18 -Een persoon met een beginnende besmetting (en dan ga ik er van uit dat het een beginnende besmetting is, en dat je met klachten sowieso helemaal binnen blijft), geeft continu een kleine hoeveelheid viruspartikeltjes af aan zijn omgeving. Dit gaat vermoedelijk in luchtdruppeltjes die kort in de lucht blijven hangen (vandaar de 1.5 meter afstand).
Hoe kom je hierbij?

Volgens het RIVM verlaten virusdeeltjes alleen het lichaam via hoesten en niezen (en praten met consumptie etc.).
Volgens mij is nog helemaal niet aangetoond dat besmettingen alleen op treden na kuchen of niezen, dus tot die tijd zou ik er maar van uit gaan dat viruspartikels niet kieskeurig zijn, en gewoon in alle waterdruppeltjes zitten die uit je mond komen.
Als je uitademt op het raam beslaat het; dat is allemaal water wat uit je longen komt.

Uiteraard is hoesten of niezen een veel grotere besmettingsbron, vergeleken met ademen gaat er dan een soort bom af.

De stelling dat het virus alleen bij hoesten of niezen vrijkomt is ook totaal niet verenigbaar met de 1.5m afstand regel.
Waarom zou je 1.5 meter afstand houden van mensen die niet kuchen?
En als je zelf niet kucht, waarom zou je dan 1.5 meter afstand houden van oudjes bij het inhalen?

Ik heb het idee dat het RIVM de boel nogal versimpelt, ze zeggen ook heel weinig over contactoppervlakken, terwijl het virus daar best lang op kan overleven.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 30 mar 2020 08:02

Het water dat op het koude raam beslaat komt inderdaad uit je longen, maar: in de vorm van waterdamp en dus niet als druppeltjes. De druppeltjes ontstaan pas als de warme waterdamp op koude oppervlakken of in de koude buitenlucht condenseert.

De mogelijkheid van virusdeeltjes in uitgeademde lucht lijkt mij niet zo groot: het virus zal in je slijm en andere lichaamsvloeistoffen zitten en kan daar door effecten als opervlaktespanning, vanderwaalskrachten en andere intermoleculaire krachten niet zomaar uit kunnen komen.

Ik ben totaal geen expert en draag graag bij aan de hoop ongefundeerde uitspraken hier :lol:

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 30 mar 2020 08:34

De vraag die ik me wel stel is: indien iemand die voor me fiets hoest of niest, op hoeveel afstand moet je dan fietsen om hier geen last van te hebben indien je bijvoorbeeld 30 km/u fietst ?

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 30 mar 2020 08:38

martinbo schreef: 30 mar 2020 08:02 Het water dat op het koude raam beslaat komt inderdaad uit je longen, maar: in de vorm van waterdamp en dus niet als druppeltjes. De druppeltjes ontstaan pas als de warme waterdamp op koude oppervlakken of in de koude buitenlucht condenseert.

De mogelijkheid van virusdeeltjes in uitgeademde lucht lijkt mij niet zo groot: het virus zal in je slijm en andere lichaamsvloeistoffen zitten en kan daar door effecten als opervlaktespanning, vanderwaalskrachten en andere intermoleculaire krachten niet zomaar uit kunnen komen.

Ik ben totaal geen expert en draag graag bij aan de hoop ongefundeerde uitspraken hier :lol:
Hier is een artikel in een wetenschappelijk tijdschrift waarin ze hebben aangetoond dat bij normale in- en uitademing een keine hoeveelheid virusdeeltjes (van rhino virus, niet corona, maar goed) vrijkomt:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... l=inluulib

IceMaster
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2019 10:54

IceMaster 30 mar 2020 09:00

Volgens mij is het vrij simpel:

Met een rondje fietsen waar je andere mensen tegenkomt, loop je een (kleine) kans om een besmetting op te lopen of anderen te besmetten, of je nou erachter fietst, ernaast, ervoor of op 1.5 m afstand etc, dat virus weet echt niet wat 1.5 m is, hoe de wind staat, hoe hard jij of de ander fietst etc.

Wil je iemand anders niet besmetten, of niet besmet raken, blijf thuis en ga alleen voor de echt noodzakelijke zaken de deur uit en houdt je dan ook aan de regels. Dit sluit niks uit, maar de kans is gewoon nog kleiner dat je besmet raakt of iemand besmet.

Ik richt mij deze periode op het zo gezond mogelijk blijven zowel geestelijk als lichamelijk en daar hoort bij mij een stukje hardlopen of fietsen ook bij. Door het verplichte thuiswerken heb ik daar nu ook meer tijd voor, echter fietste ik met regelmaat 2 a 3 keer Woon - Werk a 35 km enkele reis, wat nu dus niet meer kan. Bewust doe ik nu (kleinere) rondjes die ik anders nooit zou doen, maar welke veel en veel rustiger zijn, of op tijdstippen (heel vroeg / heel laat) waardoor het ook rustig is. Weerstand behouden of zelfs vergroten is zeer belangrijk. Dat is moeilijk als je jezelf 21 dagen opsluit in huis en jezelf helemaal gek laat maken door het corona nieuws. Dat stukje sporten / bewegen is gewoon zeer belangrijk voor je psyche en lijf. Het wordt nu nog maar eens statistisch bevestigd dat een gezonde levensstijl de kans op IC opname / overlijden minimaliseert. Ik wens iedereen veel wijsheid en gezondheid toe deze rare periode en kan begrijpen dat iedereen ander met de situatie probeert om te gaan.

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 30 mar 2020 11:53

Ik heb afgelopen week slechts twee kortere ritten gereden en ik probeer ook zoveel mogelijk de smallere paden te vermijden waardoor ik nu op wegen kom waar ik anders nooit kom.

Ik had toch regelmatig tegenliggers die naast elkaar bleven rijden (en zeker niet alleen ouderen) en als ik dan beleefd vroeg om dan even achter elkaar te gaan rijden tijdens het passeren om zo die 1,5m te kunnen respecteren dan kreeg ik alleen maar boze blikken.

Is dat nu zo veel gevraagd in deze moeilijke tijden? Dat is toch maar een kleine moeite.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 30 mar 2020 12:07

Het geluid om de economie niet meer te laten dalen en nu er voor te kiezen om gewoon "aan de slag"te gaan en hetleven weer zijn gewone beloop te laten en dat je dit virus moet benaderen als een gewoon griepvirus dat bv 2 jaar terug(2018) aan 10.000 mensen het leven heeft gekost....begint steeds luider op te komen.

Maar we kunnen niet gewoon aan de gang ....want er is een maximale einde aan de opvangkapaciteit op de IC. Welke steeds de laatste dagen wordt opgeschaald. Nu ruim 1000 ic bedden bezet en ze houden al rekening mee, dat het wel de 2500 bedden kunnen worden.Ook de reguliere patienten moeten plaatst houden.

Nu snap ik :( niet dat er nog hoogleraren en invloedrijke mensen pleiten om dit virus en de slachtoffers daarvan rationeel te bekijken.

Dat kan helemaal niet ...........omdat ik al kan berekenen als burger........ dat je nu al een tekort aan ic bedden hebt.
Als je nu alle lockdowns en maatregelen opheft die zijn ingesteld...om het virus tegen te gaan ..................

.......dan kan je op je vingers uitrekenen ........dat er een ontzettend groot aantal IC bedden nodig zal zijn om het grote aantal toenemende patienten te kunnen opvangen en die zullen er komen.... als we weer gewoon naar school/werk/winkels/openbare ruimtes gaan.

Het kan dus nooit.Want we hebben dus geen ic bedden genoeg en we kunnen nu wel door blijven jammeren van hoe dat kan.........het is zo,later maar eens over die oorzaak praten/evalueren.

En we willen onze kinderen, ouders,vrouwen, mannen,bekenden,collegaś en wie dan ook niet opofferen.
Wie stuurt nu zijn geliefden met deze risicoś naar drukke plaatsen? of gaat zelf dat risico aan? als de maatregelen worden opgeheven.

Ik zie daarom ook totaal niet in ,welke mogelijkheid er is ,om op een andere manier de toestroom van patienten aan te kunnen dan deze.

Kortom: We zullen dit wel moeten aanvaarden.
we kunnen niet anders.
Etisch niet en praktisch niet ..omdat we niet genoeg ic bedden hebben.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 30 mar 2020 12:59

codex schreef: 30 mar 2020 12:07Nu snap ik :( niet dat er nog hoogleraren en invloedrijke mensen pleiten om dit virus en de slachtoffers daarvan rationeel te bekijken.
wat
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 mar 2020 13:05

SqueeZer schreef: 30 mar 2020 12:27 n maar stel mij toch vragen hoe men in volle lockdown nog altijd zo makkelijk x aantal besmetten erbij kan krijgen / dag ....of werken die allemaal in de zorg?
Ik denk dat de verspreiding al veel groter was dan gedacht, er vind nog steeds op beperkte schaal verspreiding plaats via supermarkten, etc, de huidige nieuwe patienten zijn al voor de gedeeltelijke lockdown besmet. Zijn wel een paar redenen voor te verzinnen.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 mar 2020 13:28

Het interessante is dat corona één grote proeftuin is. Enerzijds omdat landen niet gelijk lopen qua tijdspad en anderzijds omdat de aanpakken verschillen. Zeker is dat grote mensenmassa's keer op keer zorgen voor een gigantische verspreiding. In Italië was het voetbal, in Nederland carnaval/wintersportvakantie en in Spanje een enorme demonstratie tegen vrouwendiscriminatie.

Het fenomeen lockdown maar ook concepten als quarantaine worden letterlijk al eeuwen gebruikt. De Italianen pasten beide (succesvol) toe in hun strijd tegen de pest. Een probleem is echter dat leefwijze van nu niet te vergelijk is met de leefwijze van toen.

Dit wordt een interessante week, want 2600 IC bedden is niet reëel. Er zullen dus harde keuzes gemaakt moeten worden.

Ik ben er persoonlijk ook voor om de lockdown 'smart' af te bouwen maar voordat we dat kunnen doen hebben we aan één ding veel meer behoefte en dat is testen.

Gesloten