Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

leon1
Forum-lid
Berichten: 2974
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 26 mar 2020 17:30

Dank voor de steun en ook sterkte aan iedereen die door deze crisis op welke manier dan ook wordt getroffen.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 mar 2020 17:52

Ik lees al hoe sommigen aan de maatregel, mocht dieer echt komen, een eigen interpretatie geven.
Het is dat wat ons uiteindelijk de das omdoet.
Solo fietsen kan geen kwaad, 2 personen van onder hetzelfde dak mocht ook. Toch zie je nog net iets teveel duo's op de baan die echt niet onder hetzelfde dak wonen.
De supermarkten/voedingswinkels waren open en toch zie je dat mensen beginnen hamsteren en erg irritant gedrag tegenover anderen betonen als ze niet direct aan de beurt zijn.
Maatregelen worden, net iets te snel, als "pesten" gezien.
Als we met zijn allen het gezond verstand zouden laten primeren, wat moeilijk is omdat sommigen hun verstand plots blijken kwijt te zijn, dan hoeft deze periode mogelijk niet zo lang te duren.

Er zijn belangrijker zaken dan fietsen, sporten, café- en restaurant bezoek.
Zelfs vrienden en familie die je (even) niet fysiek kan zien, aanraken verzinken in het niet met de soms drama's die velen echt meemaken.
Laat ons dus alles in het juiste perspectief zien en nog even door de zure appel heen bijten.
Zorg goed voor jezelf zodat je ook voor anderen kan zorgen.
Dus iedereen die het momenteel moeilijk heeft, kop op, na de klim wacht een heerlijk vergezicht.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2135
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 26 mar 2020 18:13

Lcsmet schreef: 26 mar 2020 17:52 >>>Als we met zijn allen het gezond verstand zouden laten primeren, wat moeilijk is omdat sommigen hun verstand plots blijken kwijt te zijn, dan hoeft deze periode mogelijk niet zo lang te duren.
<<<
Ik neem aan dat je bedoeld dat iedereen "blijf in uw kot" moet doen? Dat is ook niet echt een oplossing.....voordat we van een echte stabiele situatie kunnen spreken moet 50, liefst 60% van de bevolking het gehad hebben. Blijft iedereen binnen, dan wordt het virus NU niet meer verspreid. Hef je de regel op, volgt de besmetting alsnog.
Dus je kunt beste inderdaad zoveel als mogelijk mensen uit de roulatie houden, maar allemaal is onverstandig. Dan kom je er nooit vanaf, of je zou op korte termijn een antivirus moeten hebben.
Dogma F

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 mar 2020 19:04

Gaat deze discussie nou opnieuw gevoerd worden? In NL lijkt het inmiddels doorgedrongen te zijn (tenminste bij de bewindvoerders) dat zelf-isolatie op gespannen voet staat met voldoende bewegen (en dat is ook desastreus voor de volksgezond). Getuige ook de richtlijnen die NOC*NSF heeft gepubliceerd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mar 2020 19:12

Bovendien roeit een lockdown het virus niet uit, het draagt hooguit bij aan het ontlasten van de IC's.

Daarom moeten we nu toe naar het Zuid-Koreaanse systeem: meer testen, meer vrijheid.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 mar 2020 19:59

RIVM richtlijnen zijn nu leidend. Die vertellen ons wat we moeten doen/laten. Onze mening is op dit moment niet zo heel interessant. En die van NOCNSF ook niet.

i-mac

i-mac 26 mar 2020 21:53

Intussen krijgt De Crem veel tegenwind om fietsers een afstandsbeperking op te leggen.



https://www.hln.be/nieuws/binnenland/de ... ~af5ba7f5/

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 mar 2020 22:06

@Squeezer, ik ken de instructies wel een beetje maar mij ging het in eerste instantie om het gezond verstand.
En wat betreft de politie, die zouden inderdaad veel meer moeten controleren en niet enkel nu.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 27 mar 2020 09:04

Waarom is er nu (of altijd) de dwang om samen te fietsen?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2135
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 27 mar 2020 09:34

opperhoofd schreef: 27 mar 2020 09:04 Waarom is er nu (of altijd) de dwang om samen te fietsen?
Er zijn meer mensen die in groepen fietsen dan solo rijders. Ik rij al 30 jaar overwegend solo. Die 2-3x per jaar dat ik in een groepje rijd valt me dat altijd tegen. Of ik ben te langzaam en moet veel te hard werken maar meestal ben ik veel sneller dan de rest en sta ik te wachten & krijg ik blikken "kan het niet wat rustiger".
De mensen die alleen gewend zijn om in een groep te rijden, vinden het ook niet fijn dat ze nu ineens alleen moeten gaan. Sprak met een klant die in een clubje rijdt en die vindt het vreselijk, ziet ook geen uitweg. "Dus" ze gaan maar met 1,5mtr tussenruimte rijden.....
Dat is ook erom vragen dat er straks ook in Nederland strengere regels opgelegd worden. Wij hebben de regel max 50km van huis nog niet namelijk. Voor mij maakt het niet uit, 50km van huis geeft nog steeds een route van met gemak 180km. Ik rij max 120km dus 50km is voor mij zat. Al is het niet fijn (verre van) dat je "aan de ketting ligt" als je lekker in vrijheid gaat fietsen.


PS. zoals velen dacht ik altijd heel licht over gevangenissen. Je zit er wel opgesloten maar zolang je geen gevaar oplevert mag je binnenskamers gewoon rondlopen, de gym gebruiken, mede-gevangenen ontmoeten. Nu zit ik thuis en mag nog wel naar buiten, mits afstand en noodzakelijk en ik voel me behoorlijk opgesloten.....de Belgische grens is 1100mtr verderop en die kan ik al niet meer oversteken (jaja, veldweggetjes zijn er altijd voor de fiets....). Vind ik een behoorlijke beperking op mijn eigen vrijheid.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 27 mar 2020 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 27 mar 2020 09:39

Wat ik in heel deze heisa niet snap: welke fietsers stoppen er nu zelf in godsnaam bij ne flik om te vragen hoe ver je van uw woonplaats mag rijden?
Ik heb sinds de beperking overigens ofwel solo ofwel met steeds dezelfde fietsmaat gereden (wat toch iets fijner is dan alleen).
Het blijft toch onvoorstelbaar hoe vaak je nog (kleine) groepjes tegen komt op de koersfiets.
Dat ze die maar onmiddellijk een boete geven.

i-mac

i-mac 27 mar 2020 09:48

Ramon73 schreef: 27 mar 2020 09:34
opperhoofd schreef: 27 mar 2020 09:04 Waarom is er nu (of altijd) de dwang om samen te fietsen?
Er zijn meer mensen die in groepen fietsen dan solo rijders. Ik rij al 30 jaar overwegend solo. Die 2-3x per jaar dat ik in een groepje rijd valt me dat altijd tegen. Of ik ben te langzaam en moet veel te hard werken maar meestal ben ik veel sneller dan de rest en sta ik te wachten & krijg ik blikken "kan het niet wat rustiger".
De mensen die alleen gewend zijn om in een groep te rijden, vinden het ook niet fijn dat ze nu ineens alleen moeten gaan. Sprak met een klant die in een clubje rijdt en die vindt het vreselijk, ziet ook geen uitweg. "Dus" ze gaan maar met 1,5mtr tussenruimte rijden.....
Dat is ook erom vragen dat er straks strengere regels opgelegd worden.
Ach, samen op pad gaan kan ook leuk zijn hoor. Mits wat goede afspraken (snelheid, wachten na een bocht/obstakel, sanitaire pitstop, enz...) zorg je ervoor dat iedereen in de groep een aangename dag had.

Ondanks het feit dat ik heel veel solo op pad ga, ga ik even graag mee met een bepaalde groep. Gewoon omdat het garant staat voor een dag waar veel gelachen wordt. Niet iedere groep gaat de weg op om te koersen. Veralgemenen is echt nergens voor nodig.

In Vlaanderen valt is het nu zo dat de meesten mensen alleen op pad gaan. Je zal altijd wel een paar ambetanterikken vinden, die tegen de stroom in willen varen. Hopelijk worden de grote meerderheid niet gestraft voor die keikoppen.


Ik kan wel leven met dit advies : Dus komen SKA en GSV met een advies: loop of fiets altijd in een lus vanaf je woonst. “Plan je tocht zo dat je bij een probleem altijd in een uur thuis kunt raken”, klinkt het. “In geval van bijvoorbeeld materiaalpech of een valpartij is de kans dat je de situatie alleen of met de hulp van huisgenoten kunt oplossen groter naarmate je dichter bij huis bent. Je hoeft dan geen beroep te doen op derden of hulpdiensten, raakt niet geblokkeerd en veroorzaakt ook geen extra besmettingsrisico. In eigen streek ken je de weg en de verkeerssituaties ook beter en kun je altijd een korte route naar huis nemen.”


Ik heb voor mezelf een cirkel van 20 à 25km rond mijn huis getrokken, en plan mijn ritten (meestal) in deze cirkel. Daar kom je al een eind mee weg.

Gesloten