Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 mar 2020 22:44

amclassic-fan schreef: 21 mar 2020 17:01

Ik zal de feedback vanavond aan m'n vrouw laten lezen, nu is ze nog aan het werken, iets met management in een ziekenhuis.

Misschien dat je wel erg generalistisch je post inschiet. Er zijn goede managers die doorgegroeid zijn vanaf de werkvloer, er zijn ook goede managers die een andere afkomst hebben, maar in beide categorieën zijn er natuurlijk ook slechte managers, net als in alle andere beroepsgroepen. Vermarkten van de zorg is volgens mij iets heel anders dan zorgen dat je je aan je budget houdt, anders klaagt iedereen in december weer steen en been over de verhoging van de zorgpremies.
Ik doe mijn best om niet te veralgemenen en genuanceerd te zijn.
In Belgie is de manager die doorgegroeid is met uitsterven bedreigd.
Het gaat me er ook niet om of een manager goed of slecht is (zoals je zelf zegt heb je er overal van beide), het gaat me over hoe het managen aangepakt wordt en op wat dat gebaseerd is. Dus het gaat over de invulling van de opleiding van managers.
In Belgie is bijvoorbeeld de Vlerick Business School (universiteit Leuven) een belangrijke opleidingsschool voor managers. De rectoren van deze school hebben in het verleden reeds verschillende malen het principe verdedigd (in het debat over de tegenstelling beter meer Bildung dan een vakidioot te zijn) dat managementtechnieken universeel toepasbaar zijn zonder dat daar specifieke branchekennis voor nodig is.

Ik heb nooit gesteld dat managers de oorzaak zijn van het vermarkten van de gezondheidszorg.

Je aan je budget houden lukt veel beter als je ook specifieke vakkennis hebt in je branche.
Ik zie in het bedrijf waar ik werk dat er door een gebrek aan kennis ongelooflijk veel geld wordt weggegooid, onder andere door een fout/kortzichtig aankoopbeleid.
Dit wordt dan gecompenseerd door de werkdruk te verhogen en met minder mensen aan de slag te gaan. Ik hoor vergelijkbare verhalen (via bronnen uit verschillende overlegcomites) in andere bedrijven uit verschillende sectoren en branches. (ik wil dit niet veralgemenen maar het bestaat, de vraag is in welke mate)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 mar 2020 08:17

Een lang betoog, maar er zijn ook veel vakmensen die doorgegroeid zijn, niet zelden door collega's naar beneden te trappen, die zeer slechte managers bleken te zijn. Oftewel zoals overal zijn er goede en slechte.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 mar 2020 08:53

Bekende fout die overal gemaakt wordt; “jij bent de beste in team XXX, jij wordt nu de manager!”
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 mar 2020 09:03

daniel1975 schreef: 21 mar 2020 22:08 Klopt, alleen waarom zou je willens en wetens dan gaan proberen om toch die grens over te steken?
Ik kan wel aannemen dat voor iemand die echt bijna op de grens woont dat niet echt een grens is.
Daar is het al jaren de gewoonste zaak van de wereld dat je op 100 mtrs van je deur naar de supermarkt in Nederland gaat en op 200 meter van je deur naar de kapper die dan weer in België ligt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 22 mar 2020 09:04

daniel1975 schreef: 22 mar 2020 08:53Bekende fout die overal gemaakt wordt; “jij bent de beste in team XXX, jij wordt nu de manager!”
In de woorden van Co Adriaanse: “Een goed paard is nog geen goede ruiter.”
Enzzo schreef: 21 mar 2020 22:26@lugosi: dikke +1 voor die reactie op dat "citation needed" verhaal :like:
Dat lugosi uiteindelijk afkomt met meer onderbouwing dan, “joh, dat is toch algemeen bekend,” –waarvoor dank– ontslaat anderen niet van de verantwoordelijkheid hun beweringen te onderbouwen.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 mar 2020 09:08

Hopelijk kan dit topic binnen enkele maanden op slot.
Kunnen we voor het managen van bedrijven, en bij uitbreiding hoe dat wel of beter niet zou moeten gedaan worden, misschien een nieuw topic openen?
En dan nog eens een ander topic voor de pro's en contra's van het vermarkten van de zorgsector?
I know myself like no one else
Nothing to defend

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 mar 2020 09:40

amclassic-fan schreef: 21 mar 2020 22:03 En wat is er dan onverantwoord aan 10 km over de grens naar België rijden of 50 km in Nederland rijden?

Dat virus is al lang binnen, de grenzen dicht gooien heeft enkel zin als je nog de illusie hebt dat je het virus buiten kunt houden.
Het gaat er niet om dat de grens dicht is, het gaat er om dat je je aan de plaatselijke wetgeving dient te houden. Momenteel is dat in Belgie; geen onnodige verplaatsingen.
Je gaat in Nederland toch ook geen 200km/h rijden omdat dat in Duitsland mag.

Gebruikersavatar
bontempi
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 okt 2005 21:40

Gebruikersavatar bontempi 22 mar 2020 09:59

lugosi schreef: 22 mar 2020 09:40
Het gaat er niet om dat de grens dicht is, het gaat er om dat je je aan de plaatselijke wetgeving dient te houden. Momenteel is dat in Belgie; geen onnodige verplaatsingen.
Je gaat in Nederland toch ook geen 200km/h rijden omdat dat in Duitsland mag.
Eén week geleden werden we in NL overspoeld door Belgen die zo nodig een pintje moesten komen drinken omdat de horeca bij jullie dicht was, toen hoorde ik jullie ook niet klagen. Moraal van dit verhaal, de meeste mensen hebben schijt aan regeltjes en doen toch waar ze zin in hebben.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 mar 2020 10:03

Geen idee nog wat Belgen in Nederland moeten, maar ik hoorde net op de radio, dat er ook Belgen tegengehouden worden omdat ze de grens met Nederland over willen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 mar 2020 10:23

lugosi schreef: 22 mar 2020 09:40
amclassic-fan schreef: 21 mar 2020 22:03 En wat is er dan onverantwoord aan 10 km over de grens naar België rijden of 50 km in Nederland rijden?

Dat virus is al lang binnen, de grenzen dicht gooien heeft enkel zin als je nog de illusie hebt dat je het virus buiten kunt houden.
Het gaat er niet om dat de grens dicht is, het gaat er om dat je je aan de plaatselijke wetgeving dient te houden. Momenteel is dat in Belgie; geen onnodige verplaatsingen.
Je gaat in Nederland toch ook geen 200km/h rijden omdat dat in Duitsland mag.
Maar is naar het dichtstbijzijnde tankstation of supermarkt gaan het overtreden van de wet of mag dat wel en is dat niet juist het meest verstandige?
Als ze het echt niet willen, moeten ze gewoon de grens dichtgooien.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 mar 2020 10:25

In NL zijn de winkels nog open in het weekend. En wellicht speelt de belofte op 10 jaar voorraad wc papier een rol :shock:

Gisteren welgeteld 6 belse auto’s zien rijden in Brabant. Geen idee of dat ook echt belgen zijn die in België wonen natuurlijk
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 22 mar 2020 10:27

Ernie; de grens is dicht, vrijdag al.
Nu zelfs ook al met fysieke barrières omdat er toch nog sluipverkeer was.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gesloten