Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 mar 2020 09:53

Er is tijdens de laatste kabinetten toch echt flink bezuinigd in de zorg.
En inderdaad de vermarkting zorgt voor tekorten van personeel en middelen.
https://www.groene.nl/artikel/de-zeven- ... in-de-zorg
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

i-mac

i-mac 21 mar 2020 10:06

RVV schreef: 21 mar 2020 09:48 Even los van alle steunbetuigingen. Maar ik loop al jaren in ziekenhuizen. Mijn zoontje is chronisch ziek net als mijn vrouw. Ook voor mijn moeder sinds een dik half jaar (longkanker stadium 4) ik kan niks anders zeggen dat ik alle mensen in de zorg altijd als zeer prettig en vriendelijk ervaar in de omgang. Mensen die zeggen dat de zorgverleners onbeleefd zijn die moeten zich de ogen uit de kop schamen en ze kunnen in de hoek staan bij de andere grote horken in dit land.
Die laatste groep is niet heel groot, maar groeit met de jaren. Op spoed zeker, want daar komen veel teveel mensen die er niet thuis horen. Die moeten naar een huisarts. Alleen zijn er veel mensen die geen huisarts meer willen. Spoed is zoveel gemakkelijker, én ... je hoeft er niet direct te betalen. Mochten veel mensen eens weten hoeveel ziekenhuisfacturen onbetaald blijven, je zou ervan opkijken. Exacte cijfers heb ik niet, maar het best hoog.

Opvallend feit, in het weekend hebben we een huisartsenpost naast ons, en dat merken we direct. Want je kan voor een habbekrats daar terecht (eigen deel dat je betaald is €5 of 5). De rest betaalt het ziekenfonds.

Wat het loon betreft in België, ja dat is correct. Men leurt er mee, omdat ze weten dat we "onze" patiënten niet in de steek gaan laten. Staken in de witte sector is eerder uitzondering dan regel.

Door dat lagere loon haken er ook steeds meer jonge mensen af om te kiezen voor dat beroep. Je werkt elke 2 weken een weekend, je werkt nachten, feestdagen, om maar te zwijgen van de overuren. Ik ken collega's van het operatiekwartier die elk jar eindigen met 400 overuren en meer. Die worden dan uitbetaald. Vadertje staat heeft dat graag (belastingen).

Om heel eerlijk te zijn, overuren weiger ik nog. Ik ben buiten mijn werk op geen enkele manier meer bereikbaar.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 21 mar 2020 10:14

lugosi schreef: 21 mar 2020 09:25

Ik ben het niet met je eens dat de lonen in de gezondheidszorg achterlopen bij andere sectoren. In tegendeel zelfs, ik heb hier twee mensen in huis die in de gezondheidszorg werken en meer verdienen dan dat ze elders zouden kunnen verdienen met hetzelfde studieniveau.
Het gaat niet zozeer over loon vs diploma. Het gaat over de verantwoordelijkheid die ze dragen. De verantwoordelijkheid over welzijn van mensen is bepaald geen kleintje en mag zeker beter vergoed worden, wanneer je dat vergelijkt met salarisniveaus in de commerciële wereld.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 21 mar 2020 10:21

raven14 schreef: 21 mar 2020 10:14 Het gaat niet zozeer over loon vs diploma. Het gaat over de verantwoordelijkheid die ze dragen.
Dikke plus!
Dat zou de belangrijkste maatstaf voor de hoogte van loon moeten zijn. In alle banen in alle branches!

Als we dat invoeren hebben heel veel mensen ineens geen behoefte meer aan hun baan.
Leestip: bullshit jobs

i-mac

i-mac 21 mar 2020 10:25

RVV schreef: 21 mar 2020 09:48 Mensen die zeggen dat de zorgverleners onbeleefd zijn die moeten zich de ogen uit de kop schamen en ze kunnen in de hoek staan bij de andere grote horken in dit land.
Geloof het of niet, maar ik zelfs al discussies moeten voeren tegen over mijn eigen familie. Er lag familie in het ziekenhuis, en dan komt er 's avonds bezoek. Die luisteren dan hoe de dag van de zieke was. En die zieke ligt daar jammer genoeg maar te liggen. Buiten een TV en het zicht naar buiten is er daar weinig te beleven.

En dan hoort de familie dat er nog bepaalde zaken moeten gebeuren. Aangezien de patiënt niet weet wat wanneer doorgaat, gaat de familie aankloppen bij het aanwezige personeel. Maar op dat moment staan daar 2 verpleegkundigen voor een dienst waar 34 patiënten liggen. Dus hebben ze hun handen meer dan vol.

Dan komt er om de haverklap iemand vragen hoe het zit met dit, en met dat, en met ginder. Dat gaat dus niet, en dan moeten sommige mensen hun frustratie kwijt. Want zo gaat het wel hé, ikke, ikke , ikke ...

En dan moet jij als verpleegkundige steeds maar rustig blijven. Het zijn ook maar mensen die proberen hun job te doen. Je wilt niet weten hoeveel keren wel gehoord hebben dat ze eens de dokter goed zijn vet zullen geven. Want denkt hij/zij wel, waarom dit en waarom dat? En dan komt de dokter, en zijn ze opeens allemaal poeslief "ja dokter",
Tot de dokter weer verdwijnt ...

En ik meen het wat ik zeg, dit wordt steeds maar erger. Ik werk nu 36 jaar in het ziekenhuis, en zie dit als een kwalijke evolutie. Nochtans kost beleefd zijn je niets, en help het je een stuk verder.

En als mensen klagen over het ziekenhuis, leg ik dat iedere keer opnieuw uit hoe het echt werkt. Het is niet zoals in TV series, of in de boekskes ..
.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 21 mar 2020 10:32

Voor het eerst werk ik (verplicht) vanuit huis. Online communicatie middelen werken prima. Vergaderen gaat effectiever heb ik de indruk.

Ergens vind ik het best lekker deze periode. Klinkt misschien heel vreemd maar dit voelt zo. Geen verplichtingen m.u.v. werk. Lekker muziekje opzetten s avonds. "Gezellig" samen zijn met mevr., ik merk dat ik er rustig van wordt en uitgerust ben.
Ben ik de enige die er zo instaat of vertoon ik vreemd gedrag?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 21 mar 2020 10:51

I-Mac ik geloof je direct! Maar juist daarom vind ik het zo knap dat zorgpersoneel zo vriendelijk en behulpzaam blijft, dat is tenminste mijn ervaring.

Maargoed hele groepen mensen zijn zelf ook niet opgevoed laat staan dat ze op een fatsoenlijke manier met anderen om kunnen gaan :-(

Ik ben in iedere geval erg positief over de mensen in de zorg en hoe ze werken en ook begaan zijn met hun patiënten.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 21 mar 2020 11:12

i-mac schreef: 21 mar 2020 09:36 Voor de rest hoop ik, en dat meen ik, dat iedereen hier mag gespaard blijven van dat Corona gedoe.
Als dat zou helpen kunnen we deze week hier waarschijnlijk het 10 miljoenste forumlid begroeten ;)
Maar ik snap je opmerking en zo voelt het ook :winkthumb:

Ik vind wel opmerkelijk dat ik uit Italië nog geen persoonlijk zwart bericht heb. Ik heb vrienden in Milaan, Turijn en omgeving en in Modena.
Gister nog even met de meeste contact gehad en de appjes "safe" kan ik niet genoeg krijgen.
Om Aldo Gios (van de blauwe fietsjes) maak ik mij wel zorgen. Rookt veel, heeft het aan z'n hart en nooit aan sport gedaan. De shop en werkplaats zijn natuurlijk wel dicht op dit moment.

Ik zou ik mei daar heen gaan om met Marco (zoon van Aldo) en z'n vrienden te gaan fietsen en een paar etappes van de Giro te bezoeken.
Vrienden uit Modena zouden dan ook naar Turijn komen.
Uiteraard een paar keer eten met die lui, met Aldo ouwehoeren over mooie koers van vroeger...................
Er is op dit moment in mijn eigen systeem geen eens ruimte om te balen dat dingen niet doorgaan.
Ik zie te veel kwetsbare mensen om mij heen die zonder deze ellende nog mooie jaren hadden kunnen hebben en waar ik nu voor vrees.

Bij de bouwmarkt waar ik vanaf zolder op de P-plaats kan kijken staat het weer stampvol. Gezinnen met drie generaties stappen uit auto's of ze naar de Efteling gaan.

Ik ga nu even een blokje fietsen maar hoop als ik terug ben dat ik te horen krijg dat de boel op slot gaat. Ook NU gaan de goedwillende weer de klos zijn van de klojo's.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 21 mar 2020 11:19

Ja die mee eens ik heb zelf een winkel, er komen eigenlijk geen klanten meer. Begrijp ik. Gelijktijdig snap ik niet dat massa’s wel naar tuincentra, bouwmarkten gaan. Deze domme groepen met hun schapengedrag gaan alles in een Lock down zetten straks.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 mar 2020 11:20

Jans schreef: 21 mar 2020 09:41 @lugosi, dan lees ik vast verkeerde salarisschalen, maar ik vind het verschil van een beginnende onderwijzer tov een beginnende verpleegkundige toch wel heel fors.
Ik kan niet voor Nederland spreken of voor de regio waar jij je bevindt maar in België verdient een beginnend verpleger 2348 euro bruto en een beginnend onderwijzer 2288 euro bruto. (beide met een hogeschool diploma). Bij een verpleegkundige komen daar nog allerhande premies bij, een onderwijzer heeft dan weer meer vakantie.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 mar 2020 11:25

gene schreef: 21 mar 2020 09:45 Ik weet nu niet of je het over Nederland of België hebt maar in België zijn ze maar matig betaald. Het geeft een vertekend beeld door de premietoeslag (3 ploegenstelsel dat nog eens om de paar dagen wordt aangepast, gemiddeld 2 weekends per maand, soms 3) Twee jaar geleden hebben ze nog 4 % van ons loon afgetrokken omwille van besparingen. Ik ben er wat verbitterd door geraakt, gelukkig heb ik altijd veel voldoening van mijn werk gehad.
In kader van welke besparing werd er 4% van je loon afgehouden, mijn vrouw en dochter werken beide in de sector en hebben geen weet van besparingen op loon. Kan je daar meer info over geven.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 mar 2020 11:32

RVV schreef: 21 mar 2020 09:48 Even los van alle steunbetuigingen. Maar ik loop al jaren in ziekenhuizen. Mijn zoontje is chronisch ziek net als mijn vrouw. Ook voor mijn moeder sinds een dik half jaar (longkanker stadium 4) ik kan niks anders zeggen dat ik alle mensen in de zorg altijd als zeer prettig en vriendelijk ervaar in de omgang. Mensen die zeggen dat de zorgverleners onbeleefd zijn die moeten zich de ogen uit de kop schamen en ze kunnen in de hoek staan bij de andere grote horken in dit land.
Fijn voor u dat u goede ervaringen heeft, maar in de gezondheidszorg werken alle soorten mensen, net zoals in andere sectoren.
Ik heb de laatste jaren, helaas, ook al wat tijd in ziekenhuis doorgebracht, op verschillende diensten.
En mijn ervaringen waar zeer gedifferentieerd van supervriendelijk tot onbeschof, van meelevend tot ongeïnteresseerd.
Dus laat ons vooral niet veralgemenen, niet in de ene zin maar ook niet in de andere zin.
Uiteraard verdienen mensen die in de zorg werken respect, net als mensen uit andere sectoren die we pas respecteren... als ze gaan staken en met de gevolgen geconfronteerd worden.

Gesloten