Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 mar 2020 20:34

amclassic-fan schreef: 20 mar 2020 20:17 Dat zou ik niet zo snel stellen. Als je IC vol ligt, dan is patiënt N+1, die toevallig wel 40 is en tot een week geleden in prima gezondheid, mogelijk wel opgegeven. Je kunt iemand die hoogbejaard is en een lange medische geschiedenis heeft nog 2-4 weken aan de beademing leggen op de IC, maar hoeveel kwaliteit van leven blijft er nog over als de patiënt het überhaupt overleeft?
Theoretisch klopt dit natuurlijk, anderzijds zeggen Italiaanse IC artsen dat ze leeftijd en overlevingskansen laten meespelen bij wie er moet behandeld/beademd worden.
Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn met het veroordelen van de procedures die Italie gevolgd heeft.
Vergeet niet dat bijvoorbeeld de Nederlands curves (besmettingen, opnames) niet zoveel verschillen met die van Italie en dat er een tiental dagen verschil op zit.
Ik hoop dat het niet zo is, maar het zou kunnen dat over tien dagen de Nederlandse gezondheidszorg ook ernstig onder druk komt te staan (eufemistisch geformuleerd).
Bovendien is men in Italie overgegaan tot een lockdown (die misschien niet zo goed nageleefd wordt, maar toch) terwijl men in Nederland het anders aanpakt.
Op lange termijn zal het duidelijker worden, maar ik zo voorlopig zeer voorzichtig zijn met conclusies.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 20 mar 2020 20:35

Ik de buurt is toch binnen fietsafstand?

Zit je altijd goed!
o'7o

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 mar 2020 21:20

Maar ... we zijn er ons allemaal van bewust dat het stilte voor de storm is. En om heel eerlijk te zijn, zijn we er niet heel gerust in.
Die geluiden hoor ik ook om mij heen van mensen die in ziekenhuizen werken. Beangstigend!

Waar het verplegend personeel in steden als Bergamo nu mee te maken krijgt is echt op de grens van het onmenselijke, in het bijzonder voor mensen die hun hart en ziel leggen in de verzorging van zieken.
Ik hoop dat we hier niet die kant op gaan maar het 20:00 uur journaal van vanavond doet het ergste vermoeden...
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 mar 2020 21:52

Ik was vanmorgen tijdje in het ziekenhuis (en maandagavond op de SEH bij een ander); algemene geluid daar is dat we de Italiaanse paniek niet moeten overnemen.
Total lockdown zijn veel artsen niet voor, maar maken zich wel veel zorgen over het gedrag van sommigen.
Wat een arts vanmorgen even schetste over IT vs NL;
- it zeer veel rokers
- it was al verder verspreid dan in NL toen werd ingegrepen
- it zeer fysiek ingesteld: elke begroeting is twee zoenen
- it oude bevolkingsopbouw
- it veel ouderen wonen bij familie ipv op zichzelf of ouderenwoning
- NL cijfers exclusief carnavallend braband zijn duidelijk minder schokkend.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 mar 2020 22:07

Toevoeging: dit nieuwsbericht onderbouwt dit ook wel aardig.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... -populatie
Of het echt zo is zullen we pas later weten.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 mar 2020 22:07

Douglas schreef: 20 mar 2020 20:35 Ik de buurt is toch binnen fietsafstand?

Zit je altijd goed!
Totdat je de bekeuring gepresenteerd krijgt.

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 20 mar 2020 22:13

lugosi schreef: 20 mar 2020 18:46
daniel1975 schreef: 20 mar 2020 18:36 Is dit het gevolg van een lakse toepassing van de quarantaine maatregelen? Ik las ergens dat de Italiaanse politie in één week meer dan 40000 pv's maakte voor overtredingen op deze regels. Dan is de ernst nog niet doorgedrongen.
Zie, daar ('ik las ergens') wil ik dan wel weer een bron van terugvinden.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 20 mar 2020 22:22

Bon, hoe Corona je leven beïnvloedt. Ik werk voor een medisch bedrijf, en we zitten volop in de storm. Van januari tot maart was dat voor China, nu onze eigen achtertuin.
Ik zie veel vrienden met de halve lockdown vele kilometers malen op strava, ik zit van s ochtends tot s avonds (en later) te trekken en te sleuren om in deze vreemde tijden alles binnen en buiten Europa te krijgen. Tijd voor fietsen is er even niet, en dat frustreert. Maar zonet nog een zending met Corona tests met spoed naar EU gekregen en dat maakt gelukkig. Van Italiaanse collega's die nu ziekenhuizen ondersteunen een foto gezien in welke omstandigheden zij werken, dat maakt je heel nederig. En doet je zonder problemen lange uren kloppen, zonder fiets. Die tijd komt nog wel terug.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 mar 2020 22:57

Respect hoor! Net als voor al die andere mensen die zo hard werken om het voor ons allemaal leefbaar te houden.
Hier in de straat lopen nu initiatieven om ook iets te kunnen doen voor de mensen die hulp nodig hebben. Vanaf morgen gaan we kijken hoe we dat concreet kunnen maken.
Alle beetjes helpen denk ik maar.

Alles beter dan bij de pakken neerzitten en wachten op wat komen gaat. Ik haat de term pro-actief maar die is nu wel van toepassing voor mij en mijn buurtgenoten
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

i-mac

i-mac 20 mar 2020 23:16

Respect, daar draait het om. Ik denk dat de meesten onder ons die nu een tandje moeten bijschakelen daar voldoening mee hebben. Persoonlijk hou ik niet van het woordje "held" dat men nu te pas en te onpas gebruikt. Wij doen, net als iedereen, onze job.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 20 mar 2020 23:22

Bij ons op Spoed (ziekenhuis Luik) is de stilte voor de storm voorbij. Probleem is dat bij iedereen met koorts en/of kortademigheid een Covid 19 procedure wordt toegepast (wordt geïsoleerd, personeel beschermende kledij enz) , dit is bijzonder arbeidsintensief. (en dit is nog maar het begin) Ons verlof en recuperatie is voor onbep. tijd ingetrokken. Ik ben 64, ik had me mijn eindeloopbaan anders voorgesteld. Gelukkig heb ik nog (wschl mede doordat ik altijd veel aan sport heb gedaan) een uitstekende conditie.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 mar 2020 00:07

Respect, helden en applaus of wereldwijde “you’ll never walk alone” liedjes acties lijken inderdaad holle frasen en oppervlakkige gebaren nu. Maar het zijn welgemeende gestes en voor velen misschien het enige wat je als buitenstaander kunt doen.
Ik kies liever voor een vorm van actie als steunbetuiging en ook daarvan zijn nu heel veel initiatieven gaande!
Ik hoop dat de stemming niet omslaat in grimmigheid in de komende dagen want daar zit niemand op te wachten.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gesloten