Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7974
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 mar 2020 19:42

Je ziet het hier ook gebeuren: jij zegt 6 dagen, en de volgende post heeft het over 12.
6 dagen is het gemiddelde. Je moet daarbij altijd een marge aanhouden daarom adviseert het RIVM 14 dagen quarantaine bij klachten die mogelijk op corona wijzen.

Je moet rekenen dat je in de incubatietijd heel besmettelijk bent, dat spreekt voor zich vandaar ook het advies op de site van het RIVM.
Maar: in Italië is onlangs ontdekt dat je al ver voor de incubatietijd besmettelijk bent voor anderen.
Dus tot nader order is het advies van onze overheid het beste wat je kunt opvolgen. Mocht je contact hebben gehad met een collega die enige tijd geleden nog geen symptomen had maar nu wel ziek is, dan zou ik mezelf goed in de gaten houden en letten op mogelijke symptomen en vooral niet te veel contact met anderen hebben!!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4225
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 mar 2020 19:47

Enzzo schreef: 19 mar 2020 19:42 ......Maar: in Italië is onlangs ontdekt dat je al ver voor de incubatietijd besmettelijk bent voor anderen.
Incubatietijd: De incubatieperiode of incubatietijd van een ziekte is de tijd die verstrijkt tussen de besmetting en de eerste klinische symptomen van de ziekte. (Wikipedia.)

Het lijkt mij onmogelijk om al besmettelijk te zijn voordat je zelf besmet bent.....

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6099
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 mar 2020 19:55

vermeulen schreef: 19 mar 2020 17:18
Er staat een hoop online, van allerlei bronnen, goede (wetenschappelijke artikelen) en minder goede, die allerlei verschillende conclusies trekken wat betreft de incubatietijd, en vanaf wanneer iemand besmettelijk is.

Je ziet het hier ook gebeuren: jij zegt 6 dagen, en de volgende post heeft het over 12.
Ik snap dan niet dat je het vraagt.
Je concludeert zelf al dat je op internet nogal uiteenlopende getallen vindt... dan stel je nogmaals aan datzelfde internet die vraag, verwacht je dan ineens een eenduidig antwoord? Nota bene op een of ander forum over wielrennen.
Op zijn best had je geen, of slechts 1 antwoord gekregen... maar niet geheel verrassend krijg je meerder uiteenlopende antwoorden ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7974
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 mar 2020 20:37

:winkthumb: precies!

Google is je vriend. En dan vooral de sites als die van het RIVM. Vermijd Facebook en andere mist.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 mar 2020 20:50

Gewoon goed de kranten bijhouden, de Telegraaf bijvoorbeeld..... :mrgreen:
Less is bore

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7974
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 mar 2020 20:52

Hanz Bé schreef: 19 mar 2020 19:47
Enzzo schreef: 19 mar 2020 19:42 ......Maar: in Italië is onlangs ontdekt dat je al ver voor de incubatietijd besmettelijk bent voor anderen.
Incubatietijd: De incubatieperiode of incubatietijd van een ziekte is de tijd die verstrijkt tussen de besmetting en de eerste klinische symptomen van de ziekte. (Wikipedia.)

Het lijkt mij onmogelijk om al besmettelijk te zijn voordat je zelf besmet bent.....
Volgens deskundigen lijkt het zo te zijn dat dit virus al in die 6 dagen incubatietijd voor besmetting van anderen kan zorgen. Sommige griepvirussen hebben die eigenschap ook, (dus je niet ziek voelen en toch besmettelijk zijn. )

En er zijn blijkbaar ook al onderzoeken geweest die juist bij dit virus lijken te wijzen op besmettelijkheid nog voordat je ook maar enig symptoom hebt van dit virus. Better safe than sorry dus.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 19 mar 2020 21:54

MarkVeenstra schreef: 19 mar 2020 19:55
vermeulen schreef: 19 mar 2020 17:18
Er staat een hoop online, van allerlei bronnen, goede (wetenschappelijke artikelen) en minder goede, die allerlei verschillende conclusies trekken wat betreft de incubatietijd, en vanaf wanneer iemand besmettelijk is.

Je ziet het hier ook gebeuren: jij zegt 6 dagen, en de volgende post heeft het over 12.
Ik snap dan niet dat je het vraagt.
Je concludeert zelf al dat je op internet nogal uiteenlopende getallen vindt... dan stel je nogmaals aan datzelfde internet die vraag, verwacht je dan ineens een eenduidig antwoord? Nota bene op een of ander forum over wielrennen.
Op zijn best had je geen, of slechts 1 antwoord gekregen... maar niet geheel verrassend krijg je meerder uiteenlopende antwoorden ;)
Ik stelde helemaal geen vraag in mijn originele bericht.

Dit is wat ik zei:

"Beetje jammer dat we niet weten hoe lang de incubatietijd is, en vanaf wanneer je besmettelijk bent, dus ik weet eigenlijk niet of ik nu, een week later, veilig ben of niet."

Het topic gaat over hoe corona je leven beinvloedt, en ik gaf aan dat ik nu in een situatie zit waarbij ik in contact ben geweest met iemand die niet veel later corona had, en dat ik het lastig vindt dat de incubatietijd van een corona besmetting niet helemaal is opgehelderd.
Ik had misschien gehoopt om ervaring te delen met anderen die ongetwijfeld ook in een dergelijke situatie zitten.

Maar goed, ik kreeg het antwoord wat ik misschien had kunnen op de vraag die ik niet stelde.

Het Dunning Kruger effect lijkt wel mee te spelen; eerst een incubatietijd noemen, dan bijstellen naar een gemiddelde (waar je praktisch dus niets aan hebt als het om een individueel geval gaat), en vervolgens laten zien niet eens te weten wat een incubatietijd is. (In Italie zijn mensen al besmettelijk voordat ze in aanraking zijn gekomen met een virus?)

Overigens valt het mij van de google experts tegen dat jullie nog niet de mogelijkheid van een incubatietijd van 27 dagen hebben genoemd:
https://www.reuters.com/article/us-chin ... SKCN20G06W

Of een wetenschappelijk artikel in JAMA waar een incubatietijd van 19 dagen is vastgelegd:
https://jamanetwork.com/journals/jama/f ... le/2762028

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7974
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 mar 2020 22:05

Het topic gaat over hoe corona je leven beinvloedt, en ik gaf aan dat ik nu in een situatie zit waarbij ik in contact ben geweest met iemand die niet veel later corona had, en dat ik het lastig vindt dat de incubatietijd van een corona besmetting niet helemaal is opgehelderd.
Ik had misschien gehoopt om ervaring te delen met anderen die ongetwijfeld ook in een dergelijke situatie zitten.
Vandaar mijn antwoord hierboven. En ook de reden waarom ik dit topic gestart heb/ben

Het is gewoon heel lastig allemaal. De deskundige adviezen vliegen je om de oren en ze zijn vaak erg verwarrend
Mijn visie is om de betrouwbare bronnen te raadplegen en daarnaast je gezonde verstand te gebruiken althans zo doe ik het.

Maar ik begrijp je verwarring en onrust maar al te goed!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 mar 2020 22:31

Illegaal en onbegrijpelijk: Nederlands wielertoeristen rijden massaal in groep door Belgisch Limburg.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200319_04895735

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 19 mar 2020 22:33

uninvitedguest schreef: 19 mar 2020 15:30
Ernie C. schreef: 19 mar 2020 12:32 Als je na een weekje niks doen al geen geld meer hebt ben je volgens mij niet zo heel succesvol, of je kunt niet met geld omgaan...
+1. Zelfde hier in Nederland. Was nog maar 5 minuten bekend dat cafe's etc gingen sluiten in NL, of Horeca Nederland legt al een claim van 5 miljard neer.
Dat was iets wat mij ook opviel. Zonder blikken of blozen meteen dit bedrag noemen zonder enige toelichting. Kom je niet serieus over lijkt me. Ik hoop, maar vrees van niet, dat het niet langer duurt dan 3 weken. Moeten ze toch op eigen kracht kunnen overbruggen.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 20 mar 2020 10:17

Een epidemie duurt doorgaans 10 weken. Nadien zal men de maatregelen heel geleidelijk versoepelen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7974
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 mar 2020 10:22

Belgische Ardennen zijn ook “op slot”. Nederlandse toeristen, met name fietsers houden zich niet aan de regels en fietsen gewoon in groepjes rond.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gesloten