Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 mar 2020 11:50

vermeulen schreef: 17 mar 2020 11:19

Als je miljoenen mensen dit virus laat oplopen zie ik echt niet in hoe we het virus weg kunnen houden uit de bejaardentehuizen. Als we dat accepteren, dan moeten we ons ook realiseren dat een groot percentage (10-20%) van onze bejaarden, ook met IC zorg, komt te overlijden.
Maar als we zo goed moeten kijken naar andere landen.., Dan strookt het beeld dat 50% (of misschien wel 70%), van de bevolking het virus moet krijgen, toch niet met de realiteit?

In China/Wuhan, zit met op een 80.000 .., Op een miljoenenbevolking. Ondertussen al 60.000 genezen. Zelfs als het werkelijke aantal besmettingen een 10 voud is.., dus 800.000 gaat het om een procent of 6 a 8 van de bevolking (Wuhan heeft 11 miljoen inwoners).

Ik wil het niet bagetaliseren. Ik vond de speech van Rutte goed. Ik wacht nog op een mediaoptreden van onze koning. Maar vooralsnog vind ik de Nederlandse aanpak prima.
Een voorbeeld, de lockdown van een hele plaats of gemeente. Dan zet je dus een vrij grote groep van enkele duizenden of tienduizenden, in 1 gemeente, vast met een groep besmettingen. Een soort quarantaine, maar dan met z'n allen. Dan loop je toch een enorm risico dat binnen die lock down de besmetting om zich heen slaat?
In plaats daarvan de besmette personen in thuis issolatie zetten, heeft dan minder impact. Zowel voor de lokale gemeenschap als voor de snelheid waarmee het virus dan lokaal verspreid.

Anyhoe, nog een stukje historisch perspectief:
https://www.visualcapitalist.com/histor ... z_7BO2Red4
Afbeelding
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 mar 2020 11:59

Het beste uit de Rutte speech was dat hij opriep tot eenheid, verdraagzaamheid en hulpvaardigheid. De-escaleren dus, iets waar hij in het verleden de plank wel eens mis sloeg.
Maar dat "we het allemaal gaan krijgen" lijkt me onjuist. Aan de andere kant: Rutte heeft wel vaker beloofd dat we allemaal iets gaan krijgen en dat is er ook nooit van gekomen ;)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 17 mar 2020 12:01

Ik las zelfs dat de Spaanse griep meer dan 100 miljoen doden tot gevolg had. En ook de Spaanse griep had na 2 jaar geen effect meer op de bevolking: onze immuunsystemen hadden zich aangepast en gewapend. Wetenschappers geven nu aan dat de Spaanse griep veel gevaarlijker leek dan het huidige coronavirus.
Zoals ik het begrijp, proberen we niet het virus te stoppen, aangezien dat op langere termijn geen effect heeft. We proberen alleen het gecontroleerd te verspreiden, zodat we ons zorgstelsel niet overbelasten (zodat kwetsbare groepen juist behandeld kunnen worden en de overlevingskansen toenemen), we kwetsbare groepen zo goed mogelijk beschermen en we tijd winnen om meer te weten te komen, behandeling te verbeteren en medicijnen te ontwikkelen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7960
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 mar 2020 13:18

Dat is inderdaad het idee. In het Engels noemen ze dat "herd immunity"
Zie ook hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kudde-immuniteit
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 mar 2020 13:31

Enzzo schreef: 17 mar 2020 11:59 . . . . . Rutte heeft wel vaker beloofd dat we allemaal iets gaan krijgen en dat is er ook nooit van gekomen ;)
Die kreet heb ik al eerder voorbij zien komen op o.a. Facebook. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3106
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 17 mar 2020 13:53

Hij geeft geen garantie, hè. Die geeft Rutte alleen op stofzuigers.

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 17 mar 2020 14:06

Mooi natuurlijk, dat vertrouwen in de overheid, en in tijden van nood kan je ook moeilijk anders. Maar toch blijf ik (en dat in toenemende mate) overtuigd dat de Belgische en andere Europese overheden te lang te laks zijn gebleven: tenslotte wisten we al een maand geleden hoe de situatie in Italië was (èn hoe ze daarvoor al in China was), dus in plaats van doodleuk nog duizenden mensen naar Italië te laten vertrekken tijdens de krokusvakantie had men op Europees niveau - op basis van de toen reeds beschikbare informatie - al veel eerder moeten beslissen om de grens met Italië dicht te gooien, en niet te wachten tot Italië zichzelf in quarantaine plaatste. Dat is, hoe je het ook draait of keert, van een misdadige onverantwoordelijkheid.
En nu zeggen dat we niet voorbereid waren op een ziekte van die omvang is ook een zwaktebod: de WHO waarschuwde al jaren dat er (allicht vanuit China, omdat daar meer dan elders aan alle randvoorwaarden was voldaan) een pandemie zat aan te komen; de vorige erge epidemieën bleken naderhand niet uit te groeien tot pandemische proporties, maar dat het er ooit wel van zou komen mag dus geen verrassing heten.
Maar goed, beter te laat dan helemaal niet, zullen we maar zeggen... :|
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 17 mar 2020 14:33

Belgische regering ruimschoots te kort geschoten en dan nog beloond worden, schaamrood kennen ze niet.

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 17 mar 2020 14:50

Robber77 schreef: 17 mar 2020 14:33 Belgische regering ruimschoots te kort geschoten en dan nog beloond worden, schaamrood kennen ze niet.
Veertien dagen geleden werd corona nog gewoon weggelachen (ook door mij). En mag ik vragen, hoe wordt de regering beloond?

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 17 mar 2020 15:00

MarkVeenstra schreef: 17 mar 2020 11:50
vermeulen schreef: 17 mar 2020 11:19

Als je miljoenen mensen dit virus laat oplopen zie ik echt niet in hoe we het virus weg kunnen houden uit de bejaardentehuizen. Als we dat accepteren, dan moeten we ons ook realiseren dat een groot percentage (10-20%) van onze bejaarden, ook met IC zorg, komt te overlijden.
Maar als we zo goed moeten kijken naar andere landen.., Dan strookt het beeld dat 50% (of misschien wel 70%), van de bevolking het virus moet krijgen, toch niet met de realiteit?

In China/Wuhan, zit met op een 80.000 .., Op een miljoenenbevolking. Ondertussen al 60.000 genezen. Zelfs als het werkelijke aantal besmettingen een 10 voud is.., dus 800.000 gaat het om een procent of 6 a 8 van de bevolking (Wuhan heeft 11 miljoen inwoners).
In Wuhan is het virus niet mbv groepsimmuniteit terug gedrongen, maar door een hele strenge lockdown, goede detectie en strenge isolatie van patienten.
Een groepsimmuniteit bij 6% van de bevolking kan nooit.

In Wuhan heb je dus het scenario wat Rutte schetste: De besmettingen zouden zo weer op kunnen laaien als de lockdown wordt opgeheven.

Een uitgebreide evaluatie van de Chinese aanpak staat toevallig sinds kort hier: https://www.nature.com/articles/d41586-020-00741-x

Toch vind ik dat een gunstiger scenario dan miljoenen mensen een ziekte laten oplopen waar mogelijk tot wel 3% aan komt te overlijden.
Wat Rutte ook vergat te noemen is dat virussen (met name RNA virussen zoals corona) kunnen muteren, en dat je dan misschien niet meer immuun bent voor de tweede golf. Dat zie je ook ieder jaar met influenza.

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 17 mar 2020 15:09

Robber77 schreef: 17 mar 2020 14:33 Belgische regering ruimschoots te kort geschoten en dan nog beloond worden, schaamrood kennen ze niet.
Ruimschoots zeker wel, maar ook niet meer dan andere Europese regeringen... :(
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 17 mar 2020 15:32

herd immunity lijkt me ook niet de korte termijn oplossing, gezien aantal doden. Lockdown is middeleeuws en lijkt in China goed te werken, alleen is het moeilijke daar dan nog de vraag wanneer je die lockdown moet opheffen.
Op zich is het ook niet "iedereen uit lockdown halen, dan gaat de 2e golf komen" als je lang genoeg wacht. We spreken over een ziekte die nu voor de eerste keer (op zo'n schaal?) voorkomt... Als we effectief zijn in het doen uitdoven van de ziekte, dan wilt dat dus ook niet zeggen dat dat direct morgen weer gaat voorvallen.

Is het niet het meest logisch om nu eerst alle voorzorgsmaatregelen te nemen en dicht tegen die lockdown aan te leunen om wat tijd te rekken voor onderzoeken dergelijke om dan misschien vrij snel met een vaccin te komen. Er zijn ook bedrijven die vaccins proberen te ontwikkelen die breed werken ipv zo virusstrain per virusstrain (geen idee hoe vergevorderd zo'n onderzoek zit op dit moment).

Gesloten