Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

E-bike gezonder dan normale fiets?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 aug 2019 16:22

Orlok schreef: 18 aug 2019 16:11
...Dat begrijp ik niet want ook op een 'elektrische fiets' zal je moeten trappen ...
Trappen moet je, maar je moet geen inspanning doen. Dus als je hart en conditie wil trainen zal het zonder ondersteuning moeten....

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 18 aug 2019 17:14

walter- schreef: 18 aug 2019 16:22
Orlok schreef: 18 aug 2019 16:11
...Dat begrijp ik niet want ook op een 'elektrische fiets' zal je moeten trappen ...
Trappen moet je, maar je moet geen inspanning doen. Dus als je hart en conditie wil trainen zal het zonder ondersteuning moeten....
"Geen" inspanning is nu ook weer erg kort door de bocht. Velen gebruiken een lage ondersteuning en maken grote afstanden. En voor mensen met een mindere fysiek is de E-bike een mooi alternatief om aktief te bewegen. Je moet niet altijd tot je omslagpunt gaan om gezond te bewegen, integendeel.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 aug 2019 22:45

mont aigoual schreef: 18 aug 2019 11:23 Wat mij opvalt is dat e-bikers vaak een te hoge snelheid voor hun reactievermogen en vaardigheden hebben.
Het zal er deels mee te maken hebben dat je de inspanning niet hoeft te leveren om snel te gaan. Als wielrenner heb je doorgaans toch wel wat adrealine in je lichaam waardoor je alerter bent. Je bent (vrijwel) volledig gefocust op het fietsen, danwel je route, het verkeer, ontwijken van obstakels etc.

Als E-biker hoef je die inspanning niet te leveren. De trappers rond laten gaan is vaak al voldoende, je hoeft dan geen eens kracht te zetten om het motortje zijn werk te laten doen. Ik kan me voorstellen dat je je dan al vrij snel gaat vervelen en om je heen gaat turen, i.p.v. het als een inspanning/activiteit beschouwd. Tel daarbij op een snelheid die ze zonder motortje nooit gaan halen in ons overvolle kikkerlandje (en dan ook nog op een mooie zondagmiddag op de drukste punten) en het is soms knap vervelend.

Eerlijk gezegd ben ik blij dat het over het algemeen nog wel redelijk goed gaat en ik heb er zelf eigenlijk nooit last van (fiets andere routes/tijdstippen). Zie het ook bij mijn ouders die anders nooit fietsten en nu met hun e-bikes er regelmatig op uit gaan waar ze anders een rondje met de auto deden. Alleen maar positief als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 18 aug 2019 23:31

Wat denk ik het grootste probleem is, is de snelheid. Ik kan best doorfietsen. Maar als ik op de stadsfiets zit. Dan loopt bij 20 tot 22 km/h het zweet al flink over de rug. Fiets ik rustig zonder inspanning dan zit de snelheid rond de 17/18 km/h.

Al die ouderen die hun leven nooit sneller dan 15 tot 18 km/h op de stadsfiets rondgingen fietsen nu standaard 25 km/h. Ze vliegen mij ook voorbij als ik op de stadsfiets zit. Dat is domweg veel te snel. Zeker als ze ook nog eens veel te laat remmen want waarbij je bij een gewone fiets de rolweerstand je genoeg laat zakken in snelheid zodra je de trappers stilhoud. Gaan die e bikes nog volgas door.

Mijn schoonouders hebben hun e bikes om veiligheidsreden laten afstellen op maximaal 18 km/h. Dat zouden al die oudere mensen moeten doen. Zal veel ongelukken schelen.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 19 aug 2019 06:57

RVV schreef: 18 aug 2019 23:31 Wat denk ik het grootste probleem is, is de snelheid. Ik kan best doorfietsen. Maar als ik op de stadsfiets zit. Dan loopt bij 20 tot 22 km/h het zweet al flink over de rug. Fiets ik rustig zonder inspanning dan zit de snelheid rond de 17/18 km/h.

Al die ouderen die hun leven nooit sneller dan 15 tot 18 km/h op de stadsfiets rondgingen fietsen nu standaard 25 km/h. Ze vliegen mij ook voorbij als ik op de stadsfiets zit. Dat is domweg veel te snel. Zeker als ze ook nog eens veel te laat remmen want waarbij je bij een gewone fiets de rolweerstand je genoeg laat zakken in snelheid zodra je de trappers stilhoud. Gaan die e bikes nog volgas door.

Mijn schoonouders hebben hun e bikes om veiligheidsreden laten afstellen op maximaal 18 km/h. Dat zouden al die oudere mensen moeten doen. Zal veel ongelukken schelen.
Klopt, er zijn er al meerdere de bocht uit gegaan omdat ze begonnen trappen in de bocht en het motortje slaat aan.

Ook al een paar keer mee gereden en als je in een bocht begint te trappen krijg je toch wel een deftige boost, dan kan ik snappen dat je als oudere geen reflexen meer genoeg hebt om dat te corrigeren.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 19 aug 2019 07:18

Djemz schreef: 19 aug 2019 06:57
RVV schreef: 18 aug 2019 23:31 Wat denk ik het grootste probleem is, is de snelheid. Ik kan best doorfietsen. Maar als ik op de stadsfiets zit. Dan loopt bij 20 tot 22 km/h het zweet al flink over de rug. Fiets ik rustig zonder inspanning dan zit de snelheid rond de 17/18 km/h.

Al die ouderen die hun leven nooit sneller dan 15 tot 18 km/h op de stadsfiets rondgingen fietsen nu standaard 25 km/h. Ze vliegen mij ook voorbij als ik op de stadsfiets zit. Dat is domweg veel te snel. Zeker als ze ook nog eens veel te laat remmen want waarbij je bij een gewone fiets de rolweerstand je genoeg laat zakken in snelheid zodra je de trappers stilhoud. Gaan die e bikes nog volgas door.

Mijn schoonouders hebben hun e bikes om veiligheidsreden laten afstellen op maximaal 18 km/h. Dat zouden al die oudere mensen moeten doen. Zal veel ongelukken schelen.
Klopt, er zijn er al meerdere de bocht uit gegaan omdat ze begonnen trappen in de bocht en het motortje slaat aan.

Ook al een paar keer mee gereden en als je in een bocht begint te trappen krijg je toch wel een deftige boost, dan kan ik snappen dat je als oudere geen reflexen meer genoeg hebt om dat te corrigeren.
Natuurlijke selectie heet dat.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 19 aug 2019 07:33

Ik heb een keer op een E-mountainbike op een test parcours gereden en ik vond het ronduit gevaarlijk. Ik kon gewoon niet goed inschatten wanneer de motor ging werken. Er zit namelijk een vetraging tussen het moment dat je gaat trappen en wanneer de ondersteuning erbij komt. Net als ik als zeer onervaren MTB-er op een obstakel af steven en ik even de pedalen stil houd, begint die motor plots 'gas' te geven :o

Ik dacht al heel snel, zet die ondersteuning maar uit. Ik bepaal zelf wel wanneer er snelheid moet worden gemaakt.
Live fast; die young. mijn blog

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 aug 2019 15:11

Ebike is gezonder dan een auto.

hayes

hayes 20 aug 2019 09:38

Stond vandaag ook in De Standaard.
De gezondheidsvoordelen zouden hetzelfde zijn omdat e-bikers langere afstanden afleggen, weliswaar met minder inspanning. Ook zou er meer woon-werk verkeer met de fiets gebeuren.

"De verklaring luidt dat wie elektrisch fietst, niet alleen vaker rijdt, maar doorgaans ook flink wat meer kilometers aflegt dan zijn of haar weliswaar steviger trappende medefietsers. De elektrische fiets heeft bijvoorbeeld een stevig aandeel vergaard in het woonwerkverkeer.

Hij maakt het mogelijk om afstanden die vroeger alleen met de auto overbrugbaar waren, nu ook fietsend af te leggen. Dat vertaalt zich in de statistieken: een gemiddelde elektrische fietstrip bedraagt 9,4 kilometer, die met een gewone fiets 4,8 kilometer.

Dat de elektrische fiets langere afstanden mogelijk maakt, compenseert het feit dat hij per afgelegde kilometer een kleinere inspanning vraagt." - De Standaard

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 aug 2019 09:50

Precies.., de kop is misleidend suggestief, net als de titel van dit topic.
Echter is dat in mijn ogen niet zo erg. Stel dat gevolg is dat nu nog wat meer mensen denken, hmm zo'n electrische fiets dan toch maar eens aanschaffen.
Dan gaan meer mensen, meer fietsen dan ze voorheen deden en dus daadwerkelijk die extra kilometers noteren. Dat is alleen maar winnen voor hun gezondheid. En wellicht scheelt het iets in het autogebruik.

Even los van de nadelen van drukker wordende fietspaden en hoger aantal ongevallen met e-bikes natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 20 aug 2019 09:55

Stoffa schreef: 19 aug 2019 07:18
Natuurlijke selectie heet dat.
Helaas: het Darwinprincipe gaat hier niet op: deze bejaarden hebben zich waarschijnlijk al voortgeplant en zullen dat in ieder geval zeker niet meer doen, met of zonder e-bike!

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 20 aug 2019 10:54

Ik heb vanuit de fietsenwinkel intussen wel wat meer dan gemiddelde ervaring met e-bikes. en zou graag wat misconcepties uit de wereld helpen.

- Een e-bike fietst zonder krachtsinspanning. Dit is ten dele waar, sommigen fietsen (de goedkopere modellen) gaan bij een afstelling van de hoogste ondersteuning en lage versnelling (=hoge rotatie) fors aandrijven. Maar dit valt niet onder de normale gebruiksnorm uiteraard. Tegenwoordig worden de meeste fietsen met middenmotor en trapkrachtsensor uitgerust waardoor men altijd een krachtinspanning moet doen om de motor te laten werken. Een goede 85% van alle nieuwe fietsen rijdt dus op kracht.

- Met de introductie van de middenmotor (zoals de eerdergenoemde e-mtb’s) is de vertraging tussen motor en trapkracht ontzettend klein geworden. De ondersteuning werkt zoals gebaseerd op een stuurbekrachtingsmotor direct, en afhankelijk van de ondersteuningsstanden is de duw hard of zacht. Neem hierbij in acht dat veel sport motoren zoals op de e-mtb’s, afgesteld zijn zoals een sport auto. Ik noem het vaak gas-happy, ze willen graag. Daarom heb ik mijn downhill courses met de e-mtb nooit op de turbo staan maar bijvoorbeeld op standje 2 of 3. Bij Bosch E-MTB.

- “E-bikes dragen niet bij aan de gezondheid, en mensen kunnen net zo goed op een scooter rijden”, deze zin heb ik al heel vaak gehoord in de winkel. Maar als we kijken naar waar de elektrische fietsen vandaan komen is het ter ondersteuning. Mensen die het viaduct niet over komen, of nooit buiten die cirkel +-20 km om hun huis. Met de E-Bike kan men nu misschien 60 of 70 km op een dag fietsen in plaats van 40. Dat zie ik als een verbetering.

Er zijn overduidelijke nadelen die wij vanuit ons vakgebied zien, en dat is inderdaad de stuwing (oh we kunnen 25, laten we 25 fietsen). Niet ingehaald willen worden. De onachtzame fietshouding bij deze snelheden, niet alert. En de laatste: Het simpele gebrek aan inzicht en capaciteiten. Hoe vaak ik klanten heb gewezen op ‘t feit dat die turbo stand ongeschikt is voor gewoon fietsen. Ze blijven toch lekker in de onrustige en energie slurpende modus rijden, want ingehaald worden op mijn e-bike, pfoe. Verplichte rijvaardigheidscursussen of periodieke keuring zouden geen overbodige luxe zijn, en ik denk op termijn een must. Laten we ook vooral modellen voor 70+ mensen begrenzen op 20 km/h. Maar dat is toekomst muziek.

Het is een duivels dilemma over de begrenzing. Mensen die 25 km naar werk fietsen, kunnen best ondersteuning gebruiken om deze afstand wat vlugger af te leggen in plaats van in de auto te stappen. Daarom pak ik van tijd tot tijd de Pedelec mee. Maar de meeste senioren hebben niet de capaciteiten om vijf jaar lang deze snelheden te rijden zonder brokken.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Plaats reactie