Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

E-bike gezonder dan normale fiets?

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 22 aug 2019 09:19

Ik heb vorig jaar juni ook een e-bike aangeschaft, mijn vrouw wilde er al jaren zo'n e-bike maar ik vond het niet kunnen, jaarlijks nog zo'n 8500 kilometer op de racefiets en dan een e-bike? Tot op heden nog geen moment spijt van gehad, de afstanden die ik nu met mijn vrouw kan fietsen gaan gemakkelijk richting de 80 kilometer en soms nog meer.

Vorig jaar met haar samen het Ijsselmeer rond gefietst met dagafstanden van pakweg 90 kilometer, wat met een gewone fiets voor mijn vrouw ondenkbaar was geweest.
Ze laat de auto nu ook staan en gaat met de fiets naar het werk (35 kilometer) en ook als er nu eens wat meer wind staat kunnen we gewoon gan fietsen.

Als je naast je gewone racefiets op deze manier ook nog gebruik kan maken van een e-bike lijkt mij er niets mis mee. En ja, op deze manier is het lijkt mij ook gezonder dan een gewone fiets, mijn vrouw heeft er inmiddels ruim 4000 kilometer opzitten, terwijl ze voorheen nauwelijks gebruik maakte van de fiets.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 22 aug 2019 09:27

Ik ga ook graag samen met mijn vrouw fietsen. Voor haar is de e-bike ook een uitkomst, qua dagafstanden en beklimmingen tijdens vakanties in de Eifel of het Sauerland. Ik ben blij dat ik het nog op een gewone fiets kan en wil doen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 aug 2019 09:45

Zou het kunnen dat er niet 1 antwoord voor is?

--> Bejaarden met e-bikes, die doen dat niet ipv een auto. Die dan ipv thuis zitten of ipv een gewone fiets. Waarschijnlijk gebruik: korte ritjes (supermarkt/vrienden?), en middellange ritjes "toeren"
--> Tieners op e-bikes naar school, die doen dit echt niet ipv de auto. Die doen dit ipv een gewone fiets (en misschien ipv de brommer/scooter, al dan niet vanuit ouders aangespoord die ze liever op een "fiets"zien zitten en daaraan financieel bijdragen, dan op een scootertje).
--> Groep werkenden met e-bikes (of zelfs speed pedelecs): hier zitten vast veel verschillende redenen, de auto kunnen laten staan (wellicht zelfs 1 auto weg doen?), Of het combineren met kindtransport (veel van de bakfietsen zijn ook ondersteund, en kinderen brengen/halen gebeurd toch vaak icm van/naar werk komen), Korte afstanden bij goed weer door de stad ipv de drukke tram/metro of autoverkeer. En waar voor de 1 de grens zit bij 20 a 30km enkele reis op een sportieve fiets (RVV), zal dat voor veel anderen wellicht bij 10 a 15 al zitten. Al is het maar vanwege het onterechte idee dat het in Nederland bijna altijd regent ;).
--> Groep 20-66 jarigen, niet werkend: e-bike, als die er vanaf kan of geprioriteerd wordt, ipv gewone fiets? korte afstanden door de stad? Maar misschien ook wel ipv de auto, maar dan vooral uit kostenoverweging?

Ik weet het ook niet natuurlijk, maar de laatste reacties trachten allemaal 1 reden, of 1 antwoord te geven. Terwijl dat volgens mij niet eenduidig kan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 aug 2019 10:51

Tuurlijk is er niet 1 reden.
Al vind ik kids op een ebike naar school echt kolder, evenals gewone gezonde volwassenen die voor elk wissewasje de ebike pakken.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 aug 2019 11:37

daniel1975 schreef: 22 aug 2019 10:51 Tuurlijk is er niet 1 reden.
Al vind ik kids op een ebike naar school echt kolder,
Toch wordt een groot deel van de bakfietsen en aanverwante kindertransport-units, met motortje ondersteund (al is het maar omdat de apparaten van zichzelf al groot, log en zwaar zijn zelfs zonder de levende belading erop/erin).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Bert74
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 jun 2016 13:08

Bert74 22 aug 2019 11:43

supermasj schreef: 22 aug 2019 08:42
RVV schreef: 22 aug 2019 08:23 Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom de e bike steeds met de auto word vergeleken als alternatief i.p.v. met een gewone fiets zonder motor? Voor wat woon-werk speed pedelecs die tussen de 25 en 50,km afleggen snap ik het wel. Maar woon-werk op een normale e bike is zelden meer dan 15 tot 20 km. Dat kan toch net zo makkelijk op een gewone sportieve fiets zoals een hybride of snelle stadsfiets? Dat kost nooit meer dan een uurtje fietsen. Eenmaal wat trap ervaring en je bent nagenoeg even snel op het werk als met een e bike.
Misschien willen ze geen twee keer per dag een uur op de fiets zitten, en zich nadien nog moeten douchen? Jonge mensen hebben vaak kinderen, die ze moeten ophalen na het werk.
Ik heb een redelijk sportieve collega die met de e-bike naar 't werk komt, bijna 20 km. Sporten doet hij wel ergens in 't week-end, in de week heeft hij er geen tijd voor.
Dus die fiets is bij veel mensen een alternatief voor de auto, en een pak gezonder dan die auto.

Ik stoor me mateloos aan 't feit dat men die vraag stelt bij mensen die de elektrische fiets nemen voor dit soort afstanden en dat men die niet stelt voor mensen die de wagen nemen. De wagen nemen is dus OK voor een 30'er of 40'er, de elektrische fiets dus niet.
Helemaal mee eens. Ik woon "maar" 13km van mijn werk en heb heel bewust voor een e-bike gekozen als primair vervoermiddel ipv. de auto. Redenen:

- Regelmatig mijn kinderen met de fiets naar school brengen
- Ruimte voor kinderzitje
- Mogelijkheid tot laptop meenemen
- Acceptabele reistijd: Auto 20-30 min, gewone fiets ~42 min, E-bike 32 min.
- Milieuvriendelijk vervoer
- Onbezweet op je werk aankomen

Naast mijn woon-werk kilometers loop ik ~15km per week hard en zit ik in het seizoen 2 keer week week op de racefiets, mijn conditie is ruim voldoende.

Met mijn conditie zou het prima lukken om op een sportieve hybride fiets in ruim een half uur op mijn werk te komen, echter met ~25km/h kom ik wel bezweer aan en kan je direct onder de douche.

Ik heb een druk gezin en een drukke baan en het scheelt me gewoon 20 minuten per dag.

Ik log elke rit met mijn Garmin horloge, hartslag ligt op 120-125 slagen per minuut. Mooi laag D1, perfect om de basis te onderhouden of als herstel ritje.

Mijn fiets is inmiddels 5 jaar in gebruik: 27.000 km mee gefietst ipv. de auto.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 22 aug 2019 11:53

supermasj schreef: 22 aug 2019 08:42
RVV schreef: 22 aug 2019 08:23 Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom de e bike steeds met de auto word vergeleken als alternatief i.p.v. met een gewone fiets zonder motor? Voor wat woon-werk speed pedelecs die tussen de 25 en 50,km afleggen snap ik het wel. Maar woon-werk op een normale e bike is zelden meer dan 15 tot 20 km. Dat kan toch net zo makkelijk op een gewone sportieve fiets zoals een hybride of snelle stadsfiets? Dat kost nooit meer dan een uurtje fietsen. Eenmaal wat trap ervaring en je bent nagenoeg even snel op het werk als met een e bike.
Misschien willen ze geen twee keer per dag een uur op de fiets zitten, en zich nadien nog moeten douchen? Jonge mensen hebben vaak kinderen, die ze moeten ophalen na het werk.
Ik heb een redelijk sportieve collega die met de e-bike naar 't werk komt, bijna 20 km. Sporten doet hij wel ergens in 't week-end, in de week heeft hij er geen tijd voor.
Dus die fiets is bij veel mensen een alternatief voor de auto, en een pak gezonder dan die auto.

Ik stoor me mateloos aan 't feit dat men die vraag stelt bij mensen die de elektrische fiets nemen voor dit soort afstanden en dat men die niet stelt voor mensen die de wagen nemen. De wagen nemen is dus OK voor een 30'er of 40'er, de elektrische fiets dus niet.
Vooropstelt moet iedereen zelf weten op welke manier hij naar het werk gaat. Van mij hoeft niemand op een gewone fiets als hij liever met de e bike gaat of zelfs met de auto. Maar ik denk eerder dat het een mindset is.

Als ik mijzelf nu even als voorbeeld neem; ik woon qua kortste afstand 23 km van mijn werk. Ik ben van 2000 tot 2014 ALTIJD met de auto naar het werk gereden. We hadden daarvoor ook een extra auto voor de deur staan. Het was in die periode echt werkelijk nooit in mij opgekomen om met de fiets naar het werk te gaan. Ik fietste überhaupt niet :oops: 23 km leek altijd een onoverbrugbare afstand. En ik mocht ook heel graag autorijden :lol:

In 2014 kocht ik na een hardloop blessure een fitnessfiets.. trots als ik er op was fietste ik dezelfde middag naar het werk om de fiets aan mijn vrouw te laten zien (eigen bedrijf). Tot mijn stomme verbazing fietste ik 25 km zonder enige vermoeidheid. :shock: ik had wel een goede hardloop conditie. Maar het verbaasde mij dat het eigenlijk zo weinig inspanning koste. Vanaf dat moment ben ik op regelmatig basis op de fiets naar het werk gegaan. En uiteindelijk is de 2e auto weg gegaan en fiets ik in principe altijd. Ik vind dat nu echt niks bijzonders. Dat bedoel ik eigenlijk met mindset.

Kijk eens naar de reclame.. er word alleen maar reclame gemaakt voor e bikes.. Stella, amslod, Sparta en ga zo maar door.. tv, radio krant, folders internet etc... het grote publiek word letterlijk plat gebombardeerd met e bike aanbiedingen. Dan is de mindset al snel, heej een e bike is ideaal om 10 tot 15 km naar het werk te fietsen. Een gewone fiets komt niet eens meer als alternatief in beeld. Dat is ergens jammer.

Want hoe je het went of keert een gewone fiets type om het even. bied gewoon veel meer gezondheidsvoordelen dan een e bike.

Je moet je spieren ook echt gebruiken, (spiergroei) je hart/long capaciteit neemt veel meer toe. Je lichaam regenereert veel beter. En bovenal is een gewone fiets gewoon een stuk veiliger vanwege het afremmende effect en lagere snelheid en niet onbelangrijk het lagere gewicht.

Zwart/wit gezien heeft de e bike de gewone fiets als alternatief compleet weggevaagd. Terwijl wij juist allemaal zoveel plezier kunnen beleven aan het fietsen op een gewone fiets.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 aug 2019 12:44

MarkVeenstra schreef: 22 aug 2019 11:37
daniel1975 schreef: 22 aug 2019 10:51 Tuurlijk is er niet 1 reden.
Al vind ik kids op een ebike naar school echt kolder,
Toch wordt een groot deel van de bakfietsen en aanverwante kindertransport-units, met motortje ondersteund (al is het maar omdat de apparaten van zichzelf al groot, log en zwaar zijn zelfs zonder de levende belading erop/erin).
Ik bedoelde meer scholieren, middelbare school enzo. Was niet helemaal duidelijk.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 aug 2019 15:01

Daar ben ik het dan met je helemaal mee eens :).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 22 aug 2019 15:05

En de ene ebike is de andere niet. Mijn echtgenote heeft een 8-tal geleden een eerste elektrische fiets met motor in de voornaaf aangeschaft. Rijdt goed op het vlakke maar motor heeft wat te weinig kracht voor heuvelachtig gebied, voordeel is wel dat je er altijd controle over hebt. Vorig jaar heeft ze een sportiever model gekocht met Bosch CX motor (75 N koppel),Als je met deze fiets in de hoogste stand vertrekt is het wel even schrikken hoe dit ding er van door gaat, heel gevaarlijk aan oversteekpunten, rotondes enz. Ze gebruikt nog enkel de 2 laagste ondersteuningsniveau's. Enige vorm van rijopleiding, al dan niet verplicht, zou hier erg nuttig zijn.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 22 aug 2019 15:51

gene schreef: 22 aug 2019 15:05 En de ene ebike is de andere niet. Mijn echtgenote heeft een 8-tal geleden een eerste elektrische fiets met motor in de voornaaf aangeschaft. Rijdt goed op het vlakke maar motor heeft wat te weinig kracht voor heuvelachtig gebied, voordeel is wel dat je er altijd controle over hebt. Vorig jaar heeft ze een sportiever model gekocht met Bosch CX motor (75 N koppel),Als je met deze fiets in de hoogste stand vertrekt is het wel even schrikken hoe dit ding er van door gaat, heel gevaarlijk aan oversteekpunten, rotondes enz. Ze gebruikt nog enkel de 2 laagste ondersteuningsniveau's. Enige vorm van rijopleiding, al dan niet verplicht, zou hier erg nuttig zijn.
Eerder al aangegeven dat voor de Bosch Performance (CX), Yamaha PWX en Shimano E8000 motoren echt met bewust zijn moet worden gereden. Fabrikanten stoppen deze motoren in fietsen onder het mom PK's, maar die hoogste standen worden gebruikt door mountainbikers.

Dit zijn in de praktijk geen rij/ondersteunings standen bedoelt voor het gebruik in de stad wat wij doen. Vanuit de winkel adviseren wij daardoor het wegrijden in Eco of stand één. En dat stand 3 én 4 of 4 én 5, in de regel niet voor gewoon wegverkeer geschikt zijn.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

supermasj
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2009 23:06

supermasj 22 aug 2019 16:11

RVV schreef: 22 aug 2019 11:53
Want hoe je het went of keert een gewone fiets type om het even. bied gewoon veel meer gezondheidsvoordelen dan een e bike.
Blijkbaar dus niet volgens deze studie, want mensen die een gewone fiets hebben staan gebruiken die minder dan mensen die een e-bike hebben staan. En het feit dat de inspanning per tijdseenheid lager is, wordt overgecompenseerd door de extra uren dat die e-bikers op hun fiets zitten
Je moet je spieren ook echt gebruiken, (spiergroei) je hart/long capaciteit neemt veel meer toe. Je lichaam regenereert veel beter.
Je fysieke conditie heeft vooral baat bij veelvuldig trainen, niet bij intensief trainen. Ik merk dat de speedbike voor mij een veel betere training is dan met de racefiets rijden. Zelfs wanneer ik drie jaar geleden 1000 km op een maand met de racefiets aflegde, kwam mijn conditie nog in de verste verte in de buurt van mijn huidige conditie. Op de racefiets heb ik vaak de neiging te intensief te trainen (hartslag > 150 bpm).
Ik denk dat ik bijna 10 jaar terug in de tijd moet gaan om een periode te vinden dat ik dezelfde fysieke conditie had, toen trainde ik een tiental uur per week voor lange afstands zwemwedstrijden in open water.

Plaats reactie