Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

E-bike gezonder dan normale fiets?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 aug 2019 20:37

Inderdaad erg mooi.
Colnago E64
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 aug 2019 20:39

Maar wat is de range met zo'n mini accu en hoe ga je die vervangen als hij op is?


daniel1975 schreef: 22 aug 2019 18:23 Een puber van 12-16 kan prima gewoon zelf fietsen.
Dat kan maar als ik op Marktplaat een zo goed als nieuwe ebike scoor voor mijn dochter voor de prijs een een fatsoenlijke normale fiets dan mag ze van mij met de ebike.

Ze gaat wat verder weg naar school dan de meeste dorpsgenoten en fietst zodoende altijd alleen. In het noorden en in Zeeland mag het dan normaal zijn om heel ver te fietsen maar hier sta je er alleen voor als je ervoor kiest om 13km enkele reis te fietsen naar een leukere school. Ze houdt helemaal niet van fietsen maar is afgelopen voorjaar 4x gebracht en gehaald vanwege sneeuw, de rest heeft ze gefietst.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 aug 2019 20:43

De titel in de kranten is suggestief en misleidend.
De tekst in het artikel, is duidelijk. Uit het onderzoek blijkt dat mensen met e bike gemiddeld vaker en verder fietsen, resulterend in grotere inspanningsomvang (cumulatief) tov de mensen op de gewone fiets.

Het is dus een vergelijking tussen mensen en hun gedrag, met een gewone fiets enerzijds en een electriache fiets anderzijds. Niet tussen de gewone fiets en de electriache fiets (en daarmee heb je direct de kern van het probleem van de titel boven de krantenkoppen).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 aug 2019 20:47

Inderdaad, hoeveel mensen die toch al veel fietsten hebben een ebike gekocht?

De kop had net zo goed kunnen zijn: "Mensen die veel fietsen zijn eerder geneigd een ebike te kopen".
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 22 aug 2019 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 22 aug 2019 20:47

Ik hou er over op... als men met een “wij van WC eend adviseren WC eend” bril graag zijn eigen gelijk bevestigd wil zien, dan vind ik het prima.

bikie
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 aug 2018 02:23

bikie 17 mar 2020 12:33

Heb het voorgaande verhaal eens gelezen,
Ben erg aan het twijfelen om een E-Racefiets aan te schaffen. Bianchi Aria E-road
Afgelopen week een paar keer alleen een rondje wezen trappen geen gang erin kunnen krijgen,ondanks dat ik tijdens de winter best veel op mijn tacx heb getrapt.
Ik ben 62 jaar en me er zeker van bewust dat ik niet meer met de jongeren mee kan.
Maar het ontneemt mij ook het plezier in het fietsen.
Ondanks dat ik er eigenlijk niet aan toe wil geven, denk ik toch dat ik het voor het plezier in het fiesen moet doen.
Wat is jullie mening hierover?

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=pQQYLf2e35I[/youtube]

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mar 2020 13:00

Als je anders niet meer gaat fietsen is het beter om voor elektrisch te gaan.

Wel vraag ik mij nog steeds vaf wat de range is van zo'n ding. De accu is toch flink kleiner dan op een normale e-bike.

Ik zou dan ook gaan proefrijden op een andere sportieve e-bike en op een e-mountanbike. Dan heb je toch wat meer accu capaciteit. Je zou dan ook kunnen kiezen voor een high speed model, zodat je niet de hele tijd tegen die 25km/h aan zit te kijken.

Echt wielrennen gaat het toch niet meer worden met een motortje erin.
Maar als jij het belangrijk en leuk vindt dat het eruit ziet als een racefiets, wie ben ik dan om daar iets van te vinden?
Campagnolo Ultra Dork

bikie
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 aug 2018 02:23

bikie 17 mar 2020 13:25

Het mooie van de Bianchi dat als je de ondersteuning uitzet deze als een normale Aria rijdt.
De acciradius schijnt erg goed te zijn. Fiets heeft dezelfde motor en techniek als de Colnago.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 mar 2020 16:02

bikie schreef: 17 mar 2020 12:33 ....... ik het voor het plezier in het fiesen moet doen.
...........
Dan moet je dat vooral doen en je niets aantrekken van wat anderen daar wel of juist niet van vinden.
Er zijn ondertussen wel al enkele e-bikes met racestuur die er redelijk goed uitzien.
Mocht de geometrie je passen, van een Trek Domane+ kan je zelfs de batterij thuislaten als je eens zin hebt om het terug helemaal zelf te doen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 mar 2020 16:10

bikie schreef: 17 mar 2020 12:33 ...
Afgelopen week een paar keer alleen een rondje wezen trappen geen gang erin kunnen krijgen,ondanks dat ik tijdens de winter best veel op mijn tacx heb getrapt.
En concreet; wat is er geen gang meer in krijgen?
Hoe snel rijdt je, hoe snel wil je rijden?

Walter

bikie
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 aug 2018 02:23

bikie 18 mar 2020 20:32

Ik rijd normaal zo'n 24 km/hr
maar de mensen waar ik mee wil rijden rijden tussen de 27 en de 30 km/hr
Met de Aria e-road zou je met ondersteuning tot 32 km/hr kunnen.
En zonder ondersteuning rijdt hij als een normale Aria (3.5 kg zwaarder)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 mar 2020 21:12

Oh, ik heb een versie van 25km/u gezien. En dat hij zonder ondersteuning als een "normale" fiets zou rijden, dan moet je wel vlak rijden.

Plaats reactie