Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

E-bike gezonder dan normale fiets?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 22 aug 2019 16:55

De studie klopt gewoon niet omdat er appels met peren worden vergeleken.

Met andere woorden de omstandigheden zijn niet hetzelfde.

Ga je 1 op 1 vergelijken:

Persoon A fietst elke dag 20 km zonder motor
Persoon B fietst elke dag 20 km met motor

Persoon is gewoon gezonder bezig. Daar valt geen speld tussen te krijgen.

Mijn ervaring is dat de overgrote meerderheid (meer dan 90%) die ik zie fietsen op een e bike met de zwaarste trapondersteuning fietst. Dat zie je aan de lage pedaalslag in combinatie met de snelheid (25 km/h)

Prima dat iemand van dat gemak gebruik wil maken. Maar je spieren hebben dan nauwelijks weerstand te verwerken. Het inspanning niveau is ook niet hoog. Heeft verder niks met gezonder fietsen te maken zoals het onderzoek en het artikel suggereren.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 22 aug 2019 17:09

Onderzoek moet je idd met een dikke korrel zout nemen maar sinds de introductie van de e-fiets zijn veel meer mensen gaan fietsen en dat heeft tal van voordelen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 aug 2019 17:37

MarkVeenstra schreef: 22 aug 2019 15:01 Daar ben ik het dan met je helemaal mee eens :).
Wat zie je liever? Een puber op een stinkbrommer, of eentje op een e-bike?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37378
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 aug 2019 18:23

Een puber van 12-16 kan prima gewoon zelf fietsen.
Less is bore

supermasj
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2009 23:06

supermasj 22 aug 2019 18:31

RVV schreef: 22 aug 2019 16:55 De studie klopt gewoon niet omdat er appels met peren worden vergeleken.

Met andere woorden de omstandigheden zijn niet hetzelfde.
Dat meldt het onderzoek ook gewoon duidelijk. Mensen fietsen gewoon meer en langer met een e-bike.

Ga je 1 op 1 vergelijken:

Persoon A fietst elke dag 20 km zonder motor
Persoon B fietst elke dag 20 km met motor
Neen, het onderzoek zegt dat persoon A in real life niet met de fiets gaat.
Persoon is gewoon gezonder bezig. Daar valt geen speld tussen te krijgen.
Neen, want volgens het onderzoek gaat de gemiddelde persoon A met de auto naar zijn werk. Het onderzoek toont aan dat weinig mensen bereid zijn die inspanning te doen. Dus ofwel ga je mensen manu militari te verplichten om met de fiets te rijden, ofwel leer je accepteren dat je in de meeste gevallen persoon A ook beter een e-bike laat kopen.
Mijn ervaring is dat de overgrote meerderheid (meer dan 90%) die ik zie fietsen op een e bike met de zwaarste trapondersteuning fietst. Dat zie je aan de lage pedaalslag in combinatie met de snelheid (25 km/h)

Prima dat iemand van dat gemak gebruik wil maken. Maar je spieren hebben dan nauwelijks weerstand te verwerken. Het inspanning niveau is ook niet hoog. Heeft verder niks met gezonder fietsen te maken zoals het onderzoek en het artikel suggereren.
Je moet gewoon stoppen met te denken dat iedereen is zoals jij. Dat is niet. Statistisch gezien lijken de mensen niet op jou, volgens deze studie.
en dus is het beter dat die mensen op een e-bike zitten, een gewoon fiets zouden ze blijkbaar niet gebruiken
En ja, jij zou die fiets gebruiken, maar, zoals ment in 't Engels zegt 'You're on left field'

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 aug 2019 18:51

supermasj schreef: 22 aug 2019 18:31 Je moet gewoon stoppen met te denken dat iedereen is zoals jij. Dat is niet. Statistisch gezien lijken de mensen niet op jou, volgens deze studie.
Maar dat lijkt me nu ook wat jezelf zou moeten doen. Zoals je jezelf beschrijft is ook echt geen 10% van de e-bikers. Ik denk als je bij 3% bent het helemaal ophoudt.

supermasj
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2009 23:06

supermasj 22 aug 2019 19:24

Jans schreef: 22 aug 2019 18:51 [
Maar dat lijkt me nu ook wat jezelf zou moeten doen. Zoals je jezelf beschrijft is ook echt geen 10% van de e-bikers. Ik denk als je bij 3% bent het helemaal ophoudt.

Dat weet ik. Ik spreek niet over mijzelf, ik citeer hier een de studie, die uitgevoerd is bij 10000 mensen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 aug 2019 19:58

supermasj schreef: 22 aug 2019 19:24
Jans schreef: 22 aug 2019 18:51 [
Maar dat lijkt me nu ook wat jezelf zou moeten doen. Zoals je jezelf beschrijft is ook echt geen 10% van de e-bikers. Ik denk als je bij 3% bent het helemaal ophoudt.

Dat weet ik. Ik spreek niet over mijzelf, ik citeer hier een de studie, die uitgevoerd is bij 10000 mensen.
Studies zijn heel makkelijk te beïnvloeden. Hebben mensen vragenlijsten ingevuld? Of is er een "metertje" geïnstalleerd? Hoe zijn de deelnemers geselecteerd? Zo maar wat vragen, waar voor een deel de antwoorden misschien wel te vinden zijn.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 aug 2019 20:10

daniel1975 schreef: 22 aug 2019 18:23 Een puber van 12-16 kan prima gewoon zelf fietsen.
Dat was de vraag niet :twisted:
(Als de e-bike voorkomt dat er een scholier op een bromfiets gaat rijden, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen. En wij sportievelingen mogen daar dus niet zo snel over oordelen)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 22 aug 2019 20:17

Ten eerste denk ik niet dat iedereen is als mij. Het feit dat de massa op een e bike zit geeft al aan dat ze niet zijn als mij. Maar het gaat helemaal niet om mij. Ik snap ook niet dat je de discussie op mij persoonlijk projecteert.

De studie klopt in de basis niet.

Er worden namelijk actieve mensen met niet actieve mensen vergeleken. Iemand die niets doet is per definitie niet gezond bezig. Daar is helemaal geen onderzoek voor nodig om dat te concluderen.

Iemand die elke dag 20 km op een e bike zit is gezonder bezig dan iemand met een fiets in de schuur die gewoon met de auto naar het werk gaat. Ja duh.

Dit onderzoek is suggestief en verondersteld dat e bike fietsen gezonder is dan gewoon fietsen onder dezelfde omstandigheden en dat is gewoon bullshit..

supermasj
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2009 23:06

supermasj 22 aug 2019 20:26

Jans schreef: 22 aug 2019 19:58 Studies zijn heel makkelijk te beïnvloeden. Hebben mensen vragenlijsten ingevuld? Of is er een "metertje" geïnstalleerd? Hoe zijn de deelnemers geselecteerd? Zo maar wat vragen, waar voor een deel de antwoorden misschien wel te vinden zijn.
Het is niet de eerste studie die tot deze bevindingen komt (vorig jaar verscheen er ook ééntje in "European Journal of Applied Physiology"). De researchers hebben de effectieve inspanning van 10000 mensen opgevolgd om de MET van de verschillende activiteiten te bepalen, dat doe je dus niet met een vragenlijst.

En de rest van de vragen die je je stelt, kan je oplossen door de studie te lezen.
Deze studie is trouwens gepubliceerd in een tijdschrift dat één van de hoogst aangeschreven tijdschriften is (Transportation Research) in Transport. Zo'n journal doet audits op de studies die ze publiceren...
RVV schreef: 22 aug 2019 20:17
Dit onderzoek is suggestief en verondersteld dat e bike fietsen gezonder is dan gewoon fietsen onder dezelfde omstandigheden en dat is gewoon bullshit..
Dat doet deze studie niet, dat is jouw interpretatie op basis van enkele regels samenvatting van de studie. .

En zelfs in die samenvatting staat duidelijk iets anders neergeschreven :roll:
"Dat komt doordat mensen die op een elektrische fiets rijden veel meer kilometers maken dan op een gewoon rijwiel en ook vaker het stalen ros uit de schuur halen dan voorheen. Zo compenseren ze de verminderde krachtsinspanning die nodig is omdat ze gebruikmaken van een elektromotor."

De studie ontkracht gewoon de idee dat elektrisch fietsen geen impact heeft op de gezondheid van de gebruikers van die fietsen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 aug 2019 20:35

Ik heb de studie inmiddels gelezen, maar er zijn best wat zaken waar wat af te dingen is.
Voorbeeld, Nederland deed niet mee.

Plaats reactie