Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Elektrische vouwfiets (single speed) vs Brompton met 3 versnellingen?

memo951
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2019 13:20

memo951 07 mei 2019 00:05

Hallo,

ik wist even niet waar ik deze vraag moest stellen, m'n excuses als het op de foute plaatst is gesteld. Ik zit namelijk met een dilemma.

Ik sta op het punt om een vouwfiets te kopen en zit te twijfelen tussen 2 modellen:

Vouwfiets A is een elektrische vouwfiets, je kan er met een volledig opgeladen batterij 25 à 30km mee rijden met een maximum snelheid van 25km/u. De afmetingen zijn als volgt ->

Niet gevouwen (l x b x h:
125 x 55 x 105 cm

Gevouwen:
76 x 16 x 60 cm

Gewicht:
10.6kg

Vouwfiets B is een doorsnee Brompton (non-electric) M type met 3 versnellingen:

Afmetingen zijn gelijkaardig met die van boven maar de Brompton weegt gemiddeld 12kg en is iets breder wanneer het gevouwen is, +- 30cm.

Mijn voorkeur gaat eerder naar deze elektrische fiets maar langs de andere kant vraag ik mij af in welke mate 3 versnellingen belangrijk is? Voor- en nadelen?

Ik wil deze fiets voornamelijk voor de volgende doeleinden gebruiken: woon-werkverkeer (5km heen en 5km terug, af en toe eens een fietstocht van maximaal 20-25km en natuurlijk op vakantie (eerder kleine afstanden van maximaal 5 à 10km).

Wie o wie heeft raad? ☺️
Screenshot_20190507-004650_Drive.jpg

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 07 mei 2019 00:26

Een electrische fiets die lichter is dan een gewone (nou, ja....) vouwfiets. Daar moet toch meer achter zitten. Beiden zelfde wiel/bandmaten? Drie versnellingen is wel lekker, indien je geen ondersteuning hebt.
Voor een fietstocht koop je geen vouwfiets.

memo951
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2019 13:20

memo951 07 mei 2019 00:30

klimmer schreef: 07 mei 2019 00:26 Een electrische fiets die lichter is dan een gewone (nou, ja....) vouwfiets. Daar moet toch meer achter zitten. Beiden zelfde wiel/bandmaten? Drie versnellingen is wel lekker, indien je geen ondersteuning hebt.
Voor een fietstocht koop je geen vouwfiets.
Ja beiden 16 inch aan wielmaat.

Ik zei af en toe hé. Om de 2 weken of 1x per maand.

De elektrische vouwfiets is trouwens (deels) gemaakt van carbon.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 07 mei 2019 00:36

De kwaliteit van Brompton is boven iedere twijfel verheven. De onbekende e-bike heeft een onbekende kwaliteit. Hoe stijf is dat frame en vooral het vouwmechanisme? Uitproberen dus!

memo951
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2019 13:20

memo951 07 mei 2019 00:44

klimmer schreef: 07 mei 2019 00:36 De kwaliteit van Brompton is boven iedere twijfel verheven. De onbekende e-bike heeft een onbekende kwaliteit. Hoe stijf is dat frame en vooral het vouwmechanisme? Uitproberen dus!


Het betreft een V'lec Cycles Pocket+

Ik heb er een testrit mee gedaan bij Thomas Cycles in West-Vlaanderen. Kwaliteit is subliem,zie vouwmechanisme in de link onderaan:

https://we.tl/t-j81yeAm6wA?src=dnl

Verder voeg ik nog een pdf files erbij, zij bijlage:

https://docdro.id/GQR6BnL

Mijn twijfel gaat er vooral om, in hoe verre ik die 3 versnellingen wel of niet zal missen. De kwaliteit van V'lec is naar mijn inziens wel meer dan degelijk.

De afmetingen nogmaals:
Taille V'Lec Pocket+.jpg
PS: V'lec heeft ook een variant met 3 versnellingen maar deze weegt dan 12,7kg. Maar die wil ik dan weer niet, iets te duur en helaas iets te zwaar. Mocht ik een Brompton kopen dan zal het ongetwijfeld een tweedehands model zijn.

R-Know
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 dec 2012 15:19

R-Know 07 mei 2019 07:01

Uit ervaring kan ik zeggen dat Brompton verrassend goed en vlot fietst. Op en uitvouwen gaat super simpel.
Als je woon/werk verkeer doet met openbaar vervoer weegt dat op den duur wel mee.
Als de fiets buiten moet blijven op het werk en je hebt er geen zicht op zou ik er niet aan beginnen. Iedereen wil er een hebben.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 mei 2019 08:51

https://www.youtube.com/watch?v=NrZmqYubw5E

Het lijkt mij maar een klein motortje voor echte ondersteuning. Het is allemaal wel erg licht uitgevoerd. Ik heb zo mijn twijfels over de duurzaamheid. Ook moet je ervan uitgaan dat de opgegeven afstanden lang niet altijd zult halen.

In principe heb je op een e-bike op het vlakke geen versnellingen nodig maar als je ook woon-werkverkeer wilt doen zou ik toch voor de bewezen kwaliteit van Brompton gaan.
Campagnolo Ultra Dork

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 08 mei 2019 12:01

Heb zelf een Brompton en gebruik hem ook om even snel naar de stad te gaan en op vakanties. Oer solide en makkelijk opvouwbaar. Mijn keuze viel, zeker met het oog op de vakanties, op de 6-speed.
De ervaring is wel dat het anders "trapt" dan een fiets met grote wielen en dan vindt je met de 6-speed wel makkelijker in heuvelachtige omgevingen de goede 'tret'.
Wanneer ik op pad ben en moet ergens in een stad zijn dan parkeer ik de auto buiten het centrum en pak dan de fiets. Heb voorop een drager waarop een (foto)tas kan. Easy pieci. Geen geleuter met P-plaats zoeken en tarieven die zo langzamerhand nergens meer op slaan.
...

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 08 mei 2019 12:12

Oppbogga schreef: 08 mei 2019 12:01 Geen geleuter met P-plaats zoeken en tarieven die zo langzamerhand nergens meer op slaan.
Die tarieven "die zo langzamerhand nergens meer op slaan" zorgen er wel voor dat mensen oplossingen zoeken zoals u. Gevolg is veel minder gerij in de stad, veel aangenamer om te fietsen en te wandelen, stukken gezonder enzovoort.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 08 mei 2019 12:36

Daar zijn de middenstanders minder van overtuigd.
...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 mei 2019 23:58

En terecht, want een meerderheid is te beroerd om een stukkie te lopen of te fietsen om bij een winkel te komen.
Bij 2 supermarkten in mijn dorp gaan er steevast "mensen" parkeren OP een plek waar NP staat , scheelt wel 12 meter lopen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 10 mei 2019 11:24

Gister middag nog een 'dame' in een dikke Beemer midden voor de winkel in een voetgangers gebied geparkeerd.
Omstanders maakten daar gewag van en 'madam' blies me toch even hoog van de toren.
Met als gevolg dat een van hen de politie belde en even later zat er een dikke bon op.....ha, ha...
Was allemaal zeer vermakelijk.
...

Plaats reactie