Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote koffie topic

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 08 mei 2019 14:01

Goede onafhankelijke bron :winkthumb:

We schetsen een taartdiagram en stellen maar even dat 50% afhankelijk is van de boon :shock:

Uiteraard wel eens met de conclusie dat het brouwproces (incl. alle dure machines) er dus niet zoveel invloed op heeft.

En wat is Green/Origin eigenlijk, wordt dat ook nog uitgelegd?

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 08 mei 2019 14:06

Geen Rocket gebruikers?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 08 mei 2019 14:45

Goudhaantje schreef: 08 mei 2019 14:06 Geen Rocket gebruikers?
Zeker wel..... LtD

havana schreef: 08 mei 2019 13:32 Er is inderdaad heel veel koffiesnobisme in deze wereld. Iemand als Laurens ten Dam heeft daar ook een handje van.
Overigens vind ik LtD geen koffiesnob maar een commercieel verdraaid handige Bursche....

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 08 mei 2019 15:13

havana schreef: 08 mei 2019 13:32 Er is inderdaad heel veel koffiesnobisme in deze wereld. Iemand als Laurens ten Dam heeft daar ook een handje van.
Ik spreek dat verder niet tegen, maar leg dat eens wat verder uit? Hij verkoopt natuurlijk wat koffie onder eigen label, en 'verkoopt' de hele Ltd vibe. Dan nog al die aandacht voor al die Rocket units die worden gekocht door renners voor hun knechten.

Maar dat snobisme vindt ook in veel huishoudens plaats, waar kennelijk goede koffie alleen uit een duur apparaat kan komen maar verder niet zelf kan bepalen wat lekker is.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 mei 2019 15:22

Hij gaat bijvoorbeeld op de rustdag in de Tour met z'n ploeg pauze houden op een terras en dan neemt hij een colaatje "want het apparaat zag er niet goed uit". En 10 stories op Instagram achter elkaar posten van het afstellen van z'n grinder enzo. Erg overdreven allemaal IMHO. En in zijn podcast gaat het naar mijn smaak ook te vaak over "goede koffie" en dat soort geleuter.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind LtD een toffe gast en luister graag naar zijn podcast.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4506
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 08 mei 2019 16:08

Joseba schreef: 08 mei 2019 14:01 Goede onafhankelijke bron :winkthumb:

We schetsen een taartdiagram en stellen maar even dat 50% afhankelijk is van de boon :shock:

Uiteraard wel eens met de conclusie dat het brouwproces (incl. alle dure machines) er dus niet zoveel invloed op heeft.

En wat is Green/Origin eigenlijk, wordt dat ook nog uitgelegd?
:mrgreen: tja, wetenschappelijk gehalte is natuurlijk met korrel zout te nemen, maar dat invloed van het water belangrijker wordt geacht dan t apparaat is toch opmerkelijk.

Green is de ongebrande boon en origin zal samenstelling zijn.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 08 mei 2019 16:32

Rancilio Rocky Coffee Grinder met een Rancilio Silvia koffiemachine.
Na lang zoeken, proeven en zelf meenemen uit Italië(komen daar met enige regelmaat) koffiebonen van de Lidl, 100% arabica dark roasted
Allard

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 08 mei 2019 17:57

Hier ook een Rancillo Silvia koffiemachine, fijn apparaat, bonen maken idd een wereld van verschil laatste tijd een mooie koffieboon gevonden bij een zaakje in Amsterdam. Elke bak is genieten.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 08 mei 2019 18:26

Hier een Quickmill.
Lekker eenvoudig.
Niet snel een bakkie zetten. Minstens een kwartier opwarmen om alle onderdelen lekker warm te maken.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 08 mei 2019 18:42

havana schreef: 08 mei 2019 15:22 Hij gaat bijvoorbeeld op de rustdag in de Tour met z'n ploeg pauze houden op een terras en dan neemt hij een colaatje "want het apparaat zag er niet goed uit". En 10 stories op Instagram achter elkaar posten van het afstellen van z'n grinder enzo. Erg overdreven allemaal IMHO. En in zijn podcast gaat het naar mijn smaak ook te vaak over "goede koffie" en dat soort geleuter.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind LtD een toffe gast en luister graag naar zijn podcast.
Hehe mooi en dan wel een jaar lang koffie drinken uit z'n niet-schoongemaakte Rocket unit en het niet opmerken.

Toegegeven, ik word ook nooit echt enthousiast van bepaalde apparaten, of Lavazza koffie. Maar om dan een colaatje te bestellen ;). Tuurlijk, het blijft gewoon een lekkere hobby om op los te gaan terwijl je uit een Nespresso nagenoeg even lekkere koffie krijgt, maar dat mag je dan niet hardop zeggen natuurlijk.

Of dat de koffie van de McDonalds ook erg prima is. Dan word ik vast gebanned hier.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27550
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 mei 2019 18:44

Da’s gewoon Segafredo, en is inderdaad weinig mis mee!!

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3106
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 08 mei 2019 19:30

[*]Keuringsdienst van Waarde over "single origin"
https://youtu.be/cypOC0X4jsE
Zelf drink ik Fair Trade koffie, de rode.
Gezet met een supersimpel koffiezetapparaatje waar 2 kopjes onder kunnen.
Zeg maar, zo'n camping ding. Nog wel op netstroom, dat dan nog wel.
Lekker makkelijk om filterkoffie per kopje te kunnen zetten.

Plaats reactie