Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote koffie topic

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6078
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 mei 2019 12:34

"Gehalte Cafestol: laagst" geldt voor filterkoffie.
Maar het is ook het laagst voor perculator gezette koffie
En het is ook het laagst voor koffie van koffiepads.

Ja, jongens.., wat is het nou??? Kan toch niet overal het "laagst" zijn, of wat?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Janar
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 10:18

Janar 07 mei 2019 12:48

Ik wilde eerst de tekst uit het boek “Eet als een Expert” quoten die deze termen niet zo direct gebruikt maar ik vond de website van Voedingscentrum makkelijker te plaatsen hier.
Wie de langzame rit niet eert, is de snelle niet weerd.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2324
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 07 mei 2019 12:53

MarkVeenstra schreef: 07 mei 2019 12:34 "Gehalte Cafestol: laagst" geldt voor filterkoffie.
Maar het is ook het laagst voor perculator gezette koffie
En het is ook het laagst voor koffie van koffiepads.

Ja, jongens.., wat is het nou??? Kan toch niet overal het "laagst" zijn, of wat?
Waarom niet, je kan toch ook 'ex aequo' winnen? Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16156
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mei 2019 13:39

Janar schreef: 07 mei 2019 10:37 Koffie: Cappuccino maar van goede filterkoffie kan ik ook genieten.
Koffiemerk: Fascino koffie momenteel
Apparaat: Bezzera Magica
Koffiemaler: Quamar M80E on demand

Binnenkort de espresso shots finetunen voor een nog betere kwaliteit. Eventueel nog de maler vervangen voor een betere.

In het verleden: bialetti(nog steeds in bezit voor 1 keer per jaar ofzo); Solis machine met interne maler en een Jura. Allemaal prima dingen maar ik ben erg tevreden met de huidige setup.
+1 voor de bonen van Fascino. De Peru Tunki is mijn favoriet. Die is lekker all round en toch bijzonder.

Ik heb een Siemens volautomaat met ingebouwde melkopschuimer. Lekker een macchiato met één druk op de knop. Een Jura zal vast beter zijn maar uiteindelijk gaat het om goede (vers gebrande) bonen en een goed gereinigd apparaat. De rest zijn details. Als het pakketje ven Fascino binnen is en het apparaat net gereinigd, heb ik de lekkerste koffie. Dat is ook de reden dat in de betere (Italiaanse) koffiebars de koffie zo lekker is. De omloopsnelheid is zo hoog dat er iedere keer aanvoer is van vers gebrande bonen.

Wat gezonder is boeit mij niet zoveel. Alcoholvrij bier is ook gezonder dan echt bier...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 07 mei 2019 14:14

Heb alweer een tijdje een Saeco Intelia, daarvoor een La Cimbali Domus. Volgens mij is een espressomachine uiteindelijk niet veel meer dan een paar basale onderdelen die er voor zorgen dat water op een juiste temperatuur op de juiste druk door de gemalen bonen kan lopen. Ik vergelijk het wel eens met een CV ketel, daar moet je ook niet teveel extra toeters en bellen op bedenken die alleen maar stuk kunnen gaan.

In tegenstelling tot auto's, fietsen, pakken ben ik met een espresso machine of cv ketel erg functioneel ingesteld. Ik zie dus niet in wat een Jura beter zou kunnen dan een goedkopere machine, Langer meegaan doen ze (mits netjes onderhouden) ook niet echt. Ze zien er wel mooi uit en omdat het uit Zwitserland komt lijkt het een "kwaliteitsimago" te hebben. En die inbouw Miele's en Siemens' begrijp ik op dat prijsniveau al helemaal niet.

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 08 mei 2019 07:41

Ook ik drink elke ochtend een kop koffie en ook voor het fietsen gaan uiteraard.. Thuis heb ik gemakkelijkheidshalve een Nespresso machine staan. Onderweg durf ik wel eens in een fietsgerelateerde koffiezaak te stoppen voor een flat white of een cortado. Mijn adresjes zijn Peloton de Paris (Mechelen), Le Coffee Ride (Coo - Stavelot) of MUR (Huy).

Staan nog op het lijstje om eens een bezoekje te brengen: Pedaleur de Flandres (Gent), Fixed Gear Coffee (Valkenburg) en Alley Cat Bikes (Maastricht).

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3357
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 08 mei 2019 08:28

Pallieter schreef: 08 mei 2019 07:41 Mijn adresjes zijn Peloton de Paris (Mechelen), Le Coffee Ride (Coo - Stavelot) of MUR (Huy).

Staan nog op het lijstje om eens een bezoekje te brengen: Pedaleur de Flandres (Gent), Fixed Gear Coffee (Valkenburg) en Alley Cat Bikes (Maastricht).
Goeie adresjes. Ga zeker ook eens langs bij Café Coureur. Binnenkort terug open, is verhuisd, van een vierkantshoeve in Kortessem naar een nieuw fietshotel/café in Kerniel. Zou ergens in mei moeten heropenen. De waard is een toffe fietsgekke kerel.

Mijn stamcafé is Le Coffee Ride, ben er elk weekend wel te vinden. Jeroen is een coole gast!
Afbeelding

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 08 mei 2019 09:13

Al een flink aantal jaren een Jura C5 en favoriete bonen zijn de Julius Meinl Espresso Wiener Art.
Afbeelding

Aparte is dat ik er nu achter kom dat deze niet meer op de Julius Meinl website staat. Discontinued? Of vervangen door iets anders. Dat moeten we uitzoeken voordat onze voorraad op is.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1257
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 08 mei 2019 11:19

Mijn favoriet is de Gaggia Brera met stoompijpje. Verder voordeel is dat je de hoeveelheid koffie per cup en de maalgraad zelf kunt regelen.
Koffie nu is, na enkele omzwervingen van een dure koffie, terug getuned naar de Lidl Dark Roast.
Smaakbeleving is hetzelfde. Heb de indruk dat er veel humbug rond getoeterd wordt over koffie en wat mij alleen interesseert is hoe die smaakt en niet hoe die heet.
Melk opschuimen met dat ding gaat uit de kunst en levert een mooie microschuim op waar menig barrista jalours op zou worden.
Neem 's morgens en 's middag even de tijd voor een koffie momentje...
En dat moment is nu aangebroken.
Tot straks :lol: .
...

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 08 mei 2019 13:07

Oppbogga schreef: 08 mei 2019 11:19
Koffie nu is, na enkele omzwervingen van een dure koffie, terug getuned naar de Lidl Dark Roast.
Smaakbeleving is hetzelfde. Heb de indruk dat er veel humbug rond getoeterd wordt over koffie en wat mij alleen interesseert is hoe die smaakt en niet hoe die heet.
+1 zoals hiervoor al geschetst, belangrijker dat je je machine goed reinigt. Dark roast van HEMA doet het hier ook uitstekend.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27500
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 mei 2019 13:32

Er is inderdaad heel veel koffiesnobisme in deze wereld. Iemand als Laurens ten Dam heeft daar ook een handje van.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4482
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 08 mei 2019 13:40

Aardig filmpje van GCN:

https://www.youtube.com/watch?v=uWZRqlLbc7U

Vanaf minuut 9:10 gaat t over de impact van boon/branding/water/zettechniek.

Boon en (zuiverheid/hardheid) water bepalen voornamlijk smaak.

Plaats reactie