Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Leden activeren binnen vereniging en waar loop je als bestuurder tegenaan?

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 14 mar 2019 20:01

vermeulen schreef: 14 mar 2019 17:04
Dan hebben jullie gewoon een hele lage contributie, wat op zich leuk is voor de leden, maar ook tegen je kan werken.
Als een lidmaatschap niet veel kost, wordt er ook minder waarde aan gehecht, en dan krijg je meer slapende leden. Als het wat duurder is blijven alleen de renners lid die ook veel tijd met de club bezig zijn, anders is het het geld niet waard. En het budget voor de activiteiten is hoger.
Eventueel kun je ook budget uittrekken voor cursussen, bijvoorbeeld KNWU cursus wegkapitein/WT2, waarmee je vrijwilligers beter maakt in hun werk, en iets teruggeeft voor hun inzet.
Klopt, de contributie is niet hoog maar ook niet lager dan andere clubs hier in de regio. En verhogen voelt een beetje als straffen van actieve leden om de slapers wakker te maken.

We bieden actieve leden de mogelijkheid cursussen te volgen, wegkapiteins krijgen extra kleding, tijdens langere toertochten betalen we koffie/gebak, sponsoren een najaarsmeerdaagse, organiseren een vrijwillgers bbq.

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 14 mar 2019 20:32

Joseba schreef: 14 mar 2019 09:32 Ik zoek een goede manier om door actieve leden gegenereerde opbrengsten ook terecht te laten komen bij de actieve leden. Als er dan vervolgens slapende of passieve leden zijn die netto geld opleveren zou daar geen moeite mee hebben.
De opbrengsten komen nu toch terecht bij de actieve leden of zijn er ook leden die alleen maar lid worden om de gesponserde kleding aan te schaffen? In dat geval zou ik proberen daar een oplossing op te vinden om de leden min. 4jr te laten zijn zodat zij de ontvangen korting zelf hebben betaald. Wellicht de korting via de contributie te laten lopen ipv via de aanschaf van de kleding.

Overigens ben ik geen lid van een wielervereniging omdat ik een grote hekel heb tegen de verplichting om kleding aan te schaffen (wil graag fietsen in kleding die ik prettig vindt zitten) maar dan ook nog de verplichting heb om deze kleding te dragen tijdens de tochten.
Ik betaal/doneer met alle liefde contributie en zal ook geen gebruik maken van de mij eventueel geboden korting bij aanschaf van de kleding maar die optie is bij de wielervereniging bij mij in de buurt niet mogelijk.

Tevens heb ik een fietsgroep (van 3) die dan in Voorne-Putten een rondje fiets maar ook rondom Amsterdam en dan weer in de regio van Almere te vinden is (we wonen helaas niet bij elkaar in d buurt). Ook pakken we weleens de auto om naar het zuiden te rijden om daar een rondje te pakken.
Braun Beauty SL Dedacciai

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 mar 2019 09:15

Yizu schreef: 14 mar 2019 20:32
De opbrengsten komen nu toch terecht bij de actieve leden of zijn er ook leden die alleen maar lid worden om de gesponserde kleding aan te schaffen?
Met name dit komt best veel voor. We hebben denk ik ongeveer 80-100 leden die actief met de club meefietsen maar 200+ mensen die de kleding aanschaffen. De helft zien we dus nooit maar profiteert wel mee. Dat gaan we dus anders doen maar zoek wel de juiste manier. Het gaat me er niet om of iemand vier jaar lid is en zo de korting zelf betaalt, het gaat me er om dat leden actief zijn. Iemand die lid wordt en direct actief meedoet mag van mij profiteren.

Seriph
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 jul 2014 13:21

Seriph 15 mar 2019 11:55

Lcsmet schreef: 14 mar 2019 16:56
Seriph schreef: 14 mar 2019 16:02 Hoezo cadeautjes aan het uitdelen? Een lid betaalt contributie en mag daardoor kleding met korting kopen. Of het lid wel of niet actief mee fietst maakt dan toch niks uit? ...........
Hoe kortzichtig kan je zijn.
Sommige clubs willen persé de grootste zijn en leggen, om dit te bereiken de lat zo laag dat iedereen er over kan.
Als je lid wil zijn van een club heb je rechten en plichten, een beetje zoals in het echte leven. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of de rechten (lees voordelen) opwegen tegen de verplichtingen.

Jammer genoeg zijn er in de echte samenleving ook hoe langer hoe meer mensen die steeds hameren op hun rechten en dan even hun plichten uit het oog verliezen.
Ik bedoel hier meer mee dat een actief lid en een passief lid allebei dezelfde contributie betalen en daarmee allebei (financieel) even veel bijdragen aan de club. Welke financiële meerwaarde heeft een actief lid over een niet actief lid die alleen voor de kleding komt? Beide leveren evenveel op. Tenzij er een andere inkomstenbron uit actieve leden komt die de passieve leden niet genereren.

Vanuit het sociale aspect en een clubgevoel snap ik dat er rechten en verplichtingen aan een lidmaatschap zitten en daar ben ik het met je eens.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 mar 2019 12:05

Hoe verhoudt een en ander zich tot de vraag waar we mee gestart zijn? Wat is de beste manier om je leden binnen de club te activeren?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 mar 2019 12:10

Nee_Nee schreef: 15 mar 2019 12:05 Hoe verhoudt een en ander zich tot de vraag waar we mee gestart zijn? Wat is de beste manier om je leden binnen de club te activeren?
+1

Het gaat nu kennelijk alleen maar over clubkleding die wordt gesubsidieerd.
Het topic was meer bedoeld om leden zo ver te krijgen dat ze ook meehelpen met het organiseren van een evenement.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 mar 2019 12:52

Topic is wat mij betreft over alle zaken waar je als vereniging tegenaan loopt. En wel/niet kledingsubsidie is er daar, naast het activeren van leden ook eentje van. Maar wat mij betreft wel voldoende bediscussieerd, ik neig er naar om de kledingsubsidie gewoon af te schaffen.

Het zou normaal moeten zijn dat als je lid wordt van een vereniging, je daar ook iets gaat doen. Al was het maar meetrainen, waarom zou je anders lid worden van een club?

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 15 mar 2019 14:12

Iedereen heeft een hele andere reden om lid te worden van een vereniging. Als ik naar mijn zelf kijk hoef ik echt niet door de weeks te trainen. M'n 2 dochters doen aan sport, alleen daar ben ik ook al 3 avonden aan kwijt. Dan heb ik het nog niet eens over de bezigheden van mijn vrouw, het werk en andere sociale contacten di je moet onderhouden. Zou nog niet eens weten war ik de tijd vandaan moet halen.

Zelf zou ik het alleen doen voor de gezelligheid om in het weekend weleens mee te rijden in een groepsrit. Als ik dan een keertje iets achter de bar of een dag de jeugd moet begeleiden heb ik helemaal geen probleem mee.

Alleen die verplichte kleding houd mee tegen om lid te worden van een vereniging.
Braun Beauty SL Dedacciai

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 mar 2019 15:55

Yizu schreef: 15 mar 2019 14:12 .........Alleen die verplichte kleding houd mee tegen om lid te worden van een vereniging.
Er is lelijkere clubkledij dan deze, toch.
Kledij 2019-2021.jpg
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 mar 2019 16:49

Lcsmet schreef: 15 mar 2019 15:55
Yizu schreef: 15 mar 2019 14:12 .........Alleen die verplichte kleding houd mee tegen om lid te worden van een vereniging.
Er is lelijkere clubkledij dan deze, toch.
Kledij 2019-2021.jpg
Vind je? :lol:

Eerlijk gezegd vind ik de kleding wel heel erg mooi behalve al die lelijke logo's erop. Zonder dat zou het perfect zijn.

Edit: 'achterlijke' vervangen door lelijke
Laatst gewijzigd door De Tukker op 15 mar 2019 16:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 mar 2019 16:54

Wel grappig dat velen die kleding met verlies willen aanbieden aan leden. Maar dan nog.
Ofwel betaalt de sponsor mee aan de kleding en dan lijkt het aan de sponsor om de regels te bepalen waaronder iemand de goedkopere kleding krijgt. Als de sponsor het niet erg vindt dat leden die weinig of niet met de club rijden, wat is dan het probleem voor de club?
Ofwel betaalt de club mee aan de kleding en komt dat geld uit eigen middelen (ook bv van een sponsor). Als je dan idd merkt dat er veel leden dan niet meerijden en bij wijze van spreken goedkope kledij krijgen door gewoon id te worden en je vindt dat niet fijn waarop houd je dat systeem dan? Je kan toch perfect geld op andere manieren naar 'actieve leden' laten vloeien?

Walter

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 mar 2019 17:09

Ik begrijp de redenatie achter de gesponsorde kleding ook niet. Ik heb so wie so geen last van het 'groepsgevoel', of het 'erbij willen horen'.

Een sponsor betaalt bijvoorbeeld 100 euro mee aan een kledingset van € 250,-. Dat betekent dus dat als je 50 ritten per jaar maakt van 1 (een) uur, dat je reclame maakt voor de sponsor maakt voor een bedrag van 2 euro per uur.

Maak je wat langere ritten, dan daalt jouw uurtarief. Ik blijf het belachelijk vinden dat jij je voor zo weinig geld voor schut laat zetten. Zoals (in een ander topic) al eerder opgemerkt, de meeste gesponsorde wielerkleding is spuuglelijk. Het weerhoudt mij (en zoals ik in andere posts las) anderen ervan om lid te worden van een vereniging.

Nu heb ik 't over één sponsor, maar op sommige shirts staan wel vijf of meer sponsors. En ook daarvoor moet worden betaald. Een gotspe. Die kleding zou helemaal gratis moeten zijn (of je zou zelfs geld toe moeten krijgen) om dat te dragen. :mrgreen:

Ik realiseer me dat ik na deze opmerkingen waarschijnlijk bij geen enkele club meer welkom ben :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie