Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Leden activeren binnen vereniging en waar loop je als bestuurder tegenaan?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 11 mar 2019 13:41

In een ander topic (Lid van wielerclub en waarom wel/niet) dreven we wat af naar wat nu het onderwerp is van dit nieuwe topic.
#Joseba suggereerde hiervoor een apart topic te starten. Daar ben ik het mee eens en ... Tadaaa daar isse.

Wellicht hebben forumleden ideeën hoe je leden meer bij evenementen van de club kunt betrekken. Joseba suggereert in viewtopic.php?p=1325977#p1325977 bijvoorbeeld de subsidie op clubkleding afhankelijk te maken van de eigen activiteit binnen de vereniging. Ik vrees dat je in dat geval niemand meer krijgt die de clubkleding draagt :-)

In het verleden toen ik zelf bestuurder was van een sportvereniging was het ook altijd een drama om chauffeurs te krijgen om jongelui naar een uitwedstrijd te rijden. Daar losten we het gewoon simpel op. Papa/mama geen tijd om te rijden? Dan flink betalen voor een chauffeur of kind niet mee. Snoeihard maar wel erg duidelijk (en het werkte).
Er zullen ongetwijfeld andere minder onsympathieke methoden zijn. Graag lezen we hier die suggesties.
Laatst gewijzigd door De Tukker op 11 mar 2019 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 11 mar 2019 14:13

accepteren dat er een kleine harde kern is die 90% van het werk doet en dat 90% van het volk weinig tot zeer weinig doet?

Het is een harde waarheid maar helaas is het zo.

Zaken zoals als je helpt dan krijg je iets, dat levert altijd gezeik op. Hoelang moeten ze dan helpen, één uur, een halve dag, het hele event... dan ben je meer daarmee bezig dan met het event zelf me dunkt

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 mar 2019 15:30

Bij ons in de club, waar ik meer dan 25 jaar bestuurslid van ben geweest, is het redelijk simpel.
- Je moet minstens 10 (van de 36 ) clubritten, 36 verschillende ritten, meefietsen, als je zonder reden geen 10 ritten kan/wil meefietsen kan je een andere club zoeken. Als je voetbalt en je bent minder dan 30% aanwezig wordt je ook niet meer opgesteld.
- Bij de organisatie van de toertocht MOET je meehelpen, als je niet wenst mee te helpen kan je een andere club zoeken.
- Elke clubrit wordt gereden in clubkledij. Als je niet in clubkledij meefietst wordt je aanwezigheid niet geregistreerd.

- Je krijgt je clubkledij, korte en lange broek, trui korte en lange mouw, wind body en wintervest, je moet wel een waarborg betalen waar je elk jaar een stuk van terugkrijgt. Je kan om de paar jaar een tophelm aankopen voor enkele euro's.
- Elke clubrit rijdt er een volgwagen met reservemateriaal en AED mee.
- Als je meer dan 20 ritten meefietst krijg je je lidgeld terug.
Er zijn nog ettelijke "sociale" activiteiten waar iedereen, met partner/kinderen, aan kan/mag deelnemen tegen erg voordelige prijzen.

Wij zijn met 30 fietsende leden zeker niet de grootste club, maar hebben een aanwezigheid over de jaren heen van meer dan 66% van de leden tijdens clubritten. Ook vorige zondag bij het erg slechte weer waren we met 60% aanwezigen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 11 mar 2019 15:36

Ik ben een tiental jaar actief geweest binnen het bestuur van een wielervereniging. In die jaren heb ik gemerkt dat het, mede door strengere regels voor wat betreft bijv. verkeersregelaars, steeds lastiger was vrijwilligers te vinden. Het bleef daardoor eigenlijk beperkt tot een clubje leden die overal voor opdraaiden en werden ingezet.

Op een gegeven moment hebben we het verkeersregelen verplicht gesteld voor alle actief deelnemende leden aan de clubwedstrijden. Allemaal het verkeersregelaarsexamen halen en daaropvolgend 2 maal per zomercompetitie helpen als verkeersregelaar. Verzaakte de aangewezen regelaar dan kostte hem dat punten in de competitie.

Deze maatregel werkte bij ons heel goed en werd door iedereen eigenlijk heel makkelijk geaccepteerd. Daarnaast werd er voor de winter MTB competitie steeds een drietal leden aangewezen om bij wedstrijden een parcours uit te zetten. Ook dit werkte prima.

Kortom, bij gebrek aan vrijwilligers ontkom je er eigenlijk niet aan om dat middels indeling iedereen binnen een vereniging z'n steentje bij te laten dragen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 11 mar 2019 15:58

Dank voor aanmaken topic. Had voor mij nog wel wat breder gemogen, ook andere zaken waar je als vereniging/bestuur tegen aanloopt (leden admin, websites, opleidingen, AVG, etc). Weet niet of het onderwerp nog aan te passen is?

Het vrijstellen van contributie voor actieve vrijwilligers vind ik ook wel een goede suggestie.

Keihard verplicht stellen lijkt me lastig. Wat doe je met iemand die zich 10 jaar heeft ingezet voor de club en het stokje vervolgens overdraagt... de deur wijzen? En je wil ook niet een heel complex en subjectief model gaan opzetten waarbij Jantje wel en Pietje niet actief moet zijn.

Overigens gaan de simpele en eenmalige "doe" taken bij ons gewoon heel goed. Het zijn meer de taken die een structurelere bijdrage verwachten (bestuur, toerleiders, ledenadmin, website onderhoud, subsidie coordinatie) die lastig zijn om in te vullen.

Persoonlijke tip: houdt (twee)jaarlijks een ledenenquete waarin je naast evaluatie van de gang van zaken ook bewust informeert naar bereidheid om vrijwilligerswerk te doen. Met name in grotere verenigingen levert dit toch vaak wat op. Op verzoek kan ik bestuurders hier wel een voorbeeld van geven.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 11 mar 2019 16:21

Joseba schreef: 11 mar 2019 15:58 ...Weet niet of het onderwerp nog aan te passen is?
...
U vraagt ... wij draaien :D
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 mar 2019 17:31

Ik zie veel bestuurders in een valkuil trappen. “We doen het zelf wel, dan zijn we snel klaar”.
Wij zoeken overal mensen bij en laten alles door de leden doen. En we doen als bestuur niets zelf. Alleen organiseren en communiceren.
Op enig moment is het gaan draaien. Pareto gaat op. 20% doet 80% van het werk. Sommige mensen zie je elke week, anderen één keer per jaar

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 mar 2019 18:47

Ik heb een redelijk uit de handgelopen scoutverleden in mijn jeugd. Een van de grote uitdagingen was altijd iedereen enthousiast te krijgen voor allerlei initiatieven. En in dat trekken en sleuren aan mensen kroop best heel wat energie.
Toen ik ging werken dacht ik daarvan af te zijn. Tot na de eerste werkvergadering. We spreken een aantal zaken af die tegen de volgende vergadering worden uitgewerkt. Bij de volgende vergadering stel ik vast dat er gewoon niets is afgeraakt. Resultaat: om iets gedaan te krijgen moet je ook op het werk alles goed opvolgen en energie stoppen in iedereen enthousiast te maken en te houden.

Uitgangspunt bij mij daarom: het is niet slecht om regeltjes te hebben. Maar als het van de regels moet afhangen of iedereen meedoet is er iets fout. Je zorgt gewoon beter voor een klimaat waar ieder zijn beste beentje voorzet. Het moet daarom in de eerste plaats gewoon leuk zijn.
En als je merkt dat dat niet lukt, of als het altijd dezelfde zijn (die er tegen op zien), zoek je beter naar hoe je er wel toe komt dat ieder zich inzet. Regeltjes en afspraken kunnen helpen. Maar dat ieder plezier beleeft, ook in het werk, moet voorop staan.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 mar 2019 18:50

Lcsmet schreef: 11 mar 2019 15:30 ..
- Je moet minstens 10 ...
- Bij de organisatie ... MOET je meehelpen, ...
- .... Als je niet in clubkledij meefietst wordt je aanwezigheid niet geregistreerd.

...
En hoe verloopt de jaarlijkse vergadering waarop je de slechte leden buitengooit?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 mar 2019 19:02

@Walter, dat zijn geen slechte leden he.
Ons bestuur gooit niemand buiten, als je niet komt helpen weet je zelf dat je lidmaatschap eindigt.
Je kan als club de lat zo laag leggen dat werkelijk iedereen er over kan om daarna dan te klagen dat niemand komt helpen, dat er erg weinig wordt meegereden etc.
Onze club heeft er voor gekozen om de lat net iets hoger te leggen. Alle leden, ook de nieuwkomers, kennen de regels en als je dan weet dat ook iedereen echt helpt op de toertochtdag dan is dat toch top.

Meerijden in onze club kost niets, + 20 ritten is je lidgeld terug en clubkledij werkt met een waarborg die je terugkrijgt.
Daar mag dan voor mij wel iets tegenover staan en als iedereen meehelpt heb je ook geen gemor dat het steeds dezelfden zijn die helpen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 mar 2019 19:05

Je bedoelt dat er niet jaarlijks mensen weg-gevalueerd worden?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 mar 2019 19:18

walter- schreef: 11 mar 2019 19:05 Je bedoelt dat er niet jaarlijks mensen weg-gevalueerd worden?
Klopt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie