Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Lid van wielerclub en waarom wel/niet?

Edwardfotografie
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 dec 2018 09:54

Edwardfotografie 05 mar 2019 15:46

Maken jullie nog onderscheid tussen een officiële club (met koersen zoals ik lees) of een plaatselijk cafeclubje?

Of is dat 1 pot nat?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 05 mar 2019 15:50

Edwardfotografie schreef: 05 mar 2019 15:46 Maken jullie nog onderscheid tussen een officiële club (met koersen zoals ik lees) of een plaatselijk cafeclubje?

Of is dat 1 pot nat?
Ik ging bij het starten van dit topic uit van een officiële club (een vereniging) die bijvoorbeeld is aangesloten bij de NTFU/KNWU. Zo'n kroegclubje zie ik als een vriendengroep die samen gaan fietsen. Die hebben meestal ook geen lelijke teamkleding vol sponsornamen :-)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Edwardfotografie
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 dec 2018 09:54

Edwardfotografie 05 mar 2019 16:11

Ik zie in maastricht vaker van de cafeclubjes. Is er bij ons om de hoek een en vind dat altijd erg gezellig. Fietsen en daarna komen die mannen op terras nog een drankje doen.
Ze dragen wel dezelfde kleding met sponsoring erop, oa van het café.

Ik ben niet bij een club, omdat ik eerst het fietsen zelf wil oppakken na enkele jaren. Na verloop van tijd lijkt het me wel gezellig in zo’n groepje te komen.

Fietsjongen
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55

Fietsjongen 05 mar 2019 16:16

Geen lid van een fietsclub, om een paar redenen.

- Ik fiets om mijn hoofd leeg te maken, niet voor sociale contacten.
- Alleen fietsen geeft mij persoonlijk een wat meer voldaan gevoel
- Alleen kan ik zelf bepalen waar ik naartoe fiets en wanneer.

Toevallig een paar jaar geleden bij een toertocht met 3 man samen gereden, waren per ongeluk een ander groepje gevolgd die niet aan de toertocht meedeed, en zo stonden we 10 kilometer van waar we moesten zijn. :)
Maar zoals eerder gezegd, zelfs met zijn drieën schreeuwde de man voorop "Paaltje links, voetgangers rechts" etc. Snap dat het handig is maar met slechts 3 man heb je een prima overzicht zou ik zeggen. Ook moest ik naar mijn mening meer risico's nemen om bij te kunnen blijven. Mede daardoor voelde ik mij ook onmiddellijk een aso.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 05 mar 2019 16:24

Ik fiets ook altijd alleen. Omdat ik meestal in de middaguren fiets en in een club fiets je meestal in de avonduren of op zondag. Alleen kan ik mijn eigen tempo bepalen en zo ook mijn hoofd lekker leeg maken.
Ik heb eens op internet naar een wielerclub gezocht en ik vond er toen geloof ik maar eentje in Venlo. Ook ben ik niet snel genoeg om mij bij zo'n club aan te sluiten. Also blijft het zo als het is.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mar 2019 17:05

Ik rij in een club.
Ik rij de clubritten in een mooie clubkledij waar wel clubsponsors op staan.
Onze clubritten, 35 stuks van begin maart tot einde oktober, rijden we meestal op zondagmorgen, sporadisch op zaterdagmorgen.
Elke rit een verschillend parcours, geen 5 ritten die om de zoveel tijd terugkomen.

Met dezelfde vrienden rijden we op woensdagavond en zaterdag (of zondagmorgen bij clubrit op zaterdag) ook gezamelijk ritten.
Als we "onder ons" zijn rijden wij meestal (we zijn niet heiliger dan de paus) volgens de verkeersregels.
Op woensdagavond gaat het wat sneller zodat er enkel tijd is na de rit om bij te praten :)
Op zaterdag (cfr zondag) gaat het ook iets sneller, maar niet zoals woensdagavond, en is de afstand ook meestal wat langer.
De clubritten op zondagmorgen (soms op zaterdagmorgen) worden iets trager gereden zodat er tijd is om "sociaal" te doen tijdens de rit.
Andere dagen rij ik meestal alleen of er moet een van de vrienden een dagje verlof hebben, dan gebeurt het dat we met een paar vrienden weg zijn.
Elk jaar, voor wie wil, is er ook fietsvakantie in het hooggebergte.

Ik fiets gewoon graag in een groep mensen waarvan ik weet dat zij ook graag met mij fietsen.

Er zijn genoeg mensen die zogezegd graag alleen fietsen maar op toertochten wel bij een club in het wiel gaan zitten en er gaan tussenwringen. Om toch maar niet in de wind te zitten en/of om harder te kunnen fietsen dan ze alleen kunnen. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 mar 2019 17:27

De wielersport is een sport van list en bedrog, nog altijd. De kneepjes van dit vak leer je in een wielervereniging al in de jeugdgroepen, aanvankelijk in je nadeel, maar gaandeweg ga je meedoen en dan, bij voldoende talent, ook in je voordeel.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 05 mar 2019 18:30

Een groepje is ook een stok achter de deur.
Als er een al s ochtends een a0pje stuurt: "vanavond misschien regen."
Er klappen er 5 overheen met: prima, plezier tijdens het fietsen en tijdens het poetsen.
Dan blijf je positief.
Als je groepje een groep is, dan word je niet sterker. 6-10 personen is ideaal denk ik. En alleen fietsen is soms ook erg lekker

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 05 mar 2019 21:02

Heb net nog op internet gekeken de enige wielerclub is in Venlo en ze rijden da met 30 km/h dat is veel te snel voor mij. Da moet ik nog veel oefenen om dit doel te halen.
Ghost Nivolet 6LC

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 05 mar 2019 21:08

Sweety2008 schreef: 05 mar 2019 21:02 Heb net nog op internet gekeken de enige wielerclub is in Venlo en ze rijden da met 30 km/h dat is veel te snel voor mij. Da moet ik nog veel oefenen om dit doel te halen.
In groep kun je wel sneller fietsen met minder inspanning. Ik rij 28 gemiddeld en zou normaal goed mee moeten kunnen met een groep die 30 gemiddeld rijdt.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 05 mar 2019 21:29

Om 27 à28km/h gemiddeld te halen moet je onderweg wel heel wat stukken hebben waarbij de snelheid op 32 à 34km uitkomt. En dat is toch heel wat voor een vrouw (er zijn er natuurlijk wel) bovendien kennen we Sweety haar leeftijd niet. Daarenboven moet ge daar ook zo maar niet instappen maar eerst uw persoonlijke snelheid opvoeren. Voorbereiden dus.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 mar 2019 21:39

Sweety is een eind in de 50 en heeft geen pelotonservaring, dan is 30 gemiddeld vrij ambitieus.....levert w.s. alleen maar frustratie op...
Tussen de wielen rijden moet je dan redelijk beheersen, de snelheid flink opvoeren is met 50+ niet erg realistisch
Ik ben zelf 66, maar heb al een hele wielercarriere achter de rug en rij solo ook nog makkelijk 30+ , in de zomer dan en met een groep wel 35+.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie