Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Lid van wielerclub en waarom wel/niet?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 05 mar 2019 11:47

Kon niet een bestaand topic vinden, dus denk ik dat het er nog niet is ...

Ik vraag me af of je als lezer van dit forum lid bent van een wielerclub? Zo ja waarom? en zo nee, waarom niet?

Ik trap zelf af. Ik ben bewust geen lid van een wielervereniging want ik heb geen zin in verplichtingen. Bijvoorbeeld elke dinsdag 'trainen', elke zondagochtend (om 9.00 uur nota bene) en tocht rijden etc. Ik wil graag fietsen wanneer het mij uitkomt.
Iets anders wat me tegenstaat is het verplicht en onbetaald als reclamzuil deelnemen aan clubactiviteiten (traingen, toertochten etc). Ik doel op de meestal verschrikkelijk lelijke wieleroutfit die je bij de club moet kopen.
Let wel, ik heb niks tegen een uniforme outfit ter vergroting van de herkenbaarheid van de groep maar waarom die outfits (althans in Tukkerland) zo afzichtelijk moeten zijn en vol moeten staan met de sponsornamen. In het voorbijgaan ziet toch niemand dat en ik kan me niet voorstellen als iemand een sponsornaam wél ziet hij/zij direct naar de winkel van die sponsor rent om daar iets te kopen.

Misschien is dat ook wel een topic waard ... 'Show your club outfit' en een verkiezing welke club de mooiste/lelijkste outfit heeft.

Consequentie is dat ik mijzelf alles moet aanleren. Er is geen trainer of groep die mij tips kan geven of kan corrigeren. Dat vind ik best een nadeel want sinds ik, naast het fietsen op een racefiets, ben begonnen met MTB-en heb ik wel behoefte aan wat hulp. Helaas is Start2Bike geen optie want dat is altijd op momenten dat ik niet kan. Gelukkig is er dit forum :-)

Ik ben overgens wel lid van de NTFU (als belangenbehartiger) en betaal die contributie graag ondanks dat ik van hun diensten amper gebruik maak. Verder overweeg ik om een of twee clubs in de buurt jaarlijks een bedag te schenken (te sponsoren zonder dat mijn naam op de outfit moet :-)) omdat ik veel bewondering en respect heb voor die clubs waarvan de leden als vrijwilliger de MBT-tracks onderhouden. Tracks waar ik dus wel gebruik van maak.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mar 2019 12:18

Ik fiets altijd alleen, dat is een beetje lastig bij een club. En die ritjes op zondagmorgen zijn ook de reden dat ik niet meer met het groepje meega. Mijn kinderen hebben meestal geen wedstrijden in de zomerperiode op zondag en ik hoef ook niet bij tante Miep op de koffie. Ik vind het altijd zo zonde om 's morgens te gaan zitten blauwbekken en klooien met arm- en beenstukken terwijl het 's middags heerlijk fietsweer is.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 mar 2019 12:41

Wel lid van een club. Je bent niet verplicht om elke zondag op te dagen (maar het is wel aan te raden, anders ga je niet kunnen volgen :D )

Wij starten om 8u30 en ik vertrek meestal een uur eerder om wat extra te hebben (ik vertrek wel graag erg vroeg, ook wanneer ik niet met de club rijd)

Ik vind het erg leuk om samen wat te kletsen onderweg en elkaar enorm veel pijn doen op het einde.

In de week rijd ik alleen of op de rollen (iets handiger om een fatsoenlijke training te doen wanneer ik maar een uurtje heb)

Wij hebben ook een truitje vol reclame, tja het is gratis, de kwaliteit is goed en het ziet er nog best OK uit

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 05 mar 2019 12:43

Geen lid van een club vanwege de verplichtingen.
Ook vanwege de jaarlijkse clubmaaltijd :)

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 05 mar 2019 12:46

Ik ben erover aan het twijfelen om me dit jaar aan te sluiten. Dus ik volg dit topic met belangstelling

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 05 mar 2019 12:52

Ik ben wel individueel NTFU lid, maar fiets het liefst alleen of met mijn vaste fietsmaat.
Fiets heel af en toe in een wat grotere groep en weet dan direct weer waarom ik het niet leuk vind en dus geen lid wordt van een fietsclub.

In mijn beleving ontstaat het negatieve imago rondom de racefietsers met name door groepen. Ik wil daarmee niet geassocieerd worden, alhoewel ik ook niet roomser dan de paus ben.

Tevens fiets ik voor mijn ontspanning en ik erger me kapot aan het geblèr in een groep: Paaltje, achter vrij, tegen etc.
wanneer ik fiets wil ik het geluid van de wind en de natuur horen ipv dat geblèr.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 05 mar 2019 13:27

Lid van een club omdat ik het wel fijn vind om in groep te rijden (en zij weten beter de goede weggetjes).
Daarnaast ook een voordeel om een goede outfit aan te kunnen kopen voor een spotprijs. Een set van om en bij de €1000 voor 250€ (en ja dat komt door de sponsers die erop staan). Nu is de outfit ook niet lelijk dus daar heb ik al helemaal geen problemen mee.

Ik rijd ook veel alleen, maar de zaterdag/zondagrit rij ik toch graag in groep. Enerzijds omdat het langere tochten zijn en anderzijds omdat het me soms ook dwingt om uit m'n comfortzone te komen en goed door te rijden (om bij te kunnen blijven). Maakt het soms ook wel fijn om zo eens te kunnen rijden.

Daarnaast ook veel toertochten in binnen en buitenland, die rij ik meestal alleen, kwestie van je eigen tempo te volgen (zeker bergop) en te genieten.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 mar 2019 13:32

Ik heb me 2 weken geleden net bij een club aangesloten. Wel al lang lid van de Vlaamse Wielrijdersbond (ben je weer goed verzekerd bij ongevallen...).
Lid geworden omdat ik tot nu toe altijd met de jongste zoon zijn ploeg mee de trainingsritjes reed maar nu maar moet vaststellen dat in niet mee kan.... (danwel weer extra moet fietsen om mee te kunnen). En ik fiets wel graag in groep.
En omdat die club groepjes geeft aan verschillende snelheden zal ik wel mijn gade vinden.

Maar idd dat rondrijden met reclame.... Gelukkig zal de kledijbestelling rap 3 maanden op zich laten wachten. Dus ik zal nog wel zien hoe dat uitdraaid...

Walter

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 05 mar 2019 13:38

uninvitedguest schreef: 05 mar 2019 12:52 In mijn beleving ontstaat het negatieve imago rondom de racefietsers met name door groepen. Ik wil daarmee niet geassocieerd worden, alhoewel ik ook niet roomser dan de paus ben.

Tevens fiets ik voor mijn ontspanning en ik erger me kapot aan het geblèr in een groep: Paaltje, achter vrij, tegen etc.
wanneer ik fiets wil ik het geluid van de wind en de natuur horen ipv dat geblèr.
+1. Erger me vaak aan de groepen die zich alle-verkeersregels-aan-de-laars-lappend en enorm asociaal over de weg en fietspad verplaatsen. Hoef me daarom niet bij een groep aan te sluiten.
Ik fiets als ik zin heb - en ik fiets niet als ik geen zin heb - en als ik zin heb om met meer te fietsen dan spreek ik wel wat af. Mogelijkheden te over.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 05 mar 2019 13:56

Ik ben wel eens gevraagd om lid te worden van een “hardrij” club in Groningen (CSG) dit naar aanleiding van wat tijdritten die ik met clubleden heb gefietst. Ik zou perfect in de groep passen. Een leuk compliment maar ik heb er toch voor bedankt.

En waarom? Ik heb wel eens in groepjes gefietst tijdens een toertocht aan de ene kant onbedoeld want ik ben geen groepfietser. Maar eenmaal in zo’n snelle groep merk je dat het heel hard kan gaan. Daar heb ik de allerminste moeite mee. Maar je maakt dan ook onverantwoordelijke situaties mee. Waar je als groep grotendeels de oorzaak van bent. Dit straalt ook heel veel negativiteit uit op andere weggebruikers. Daar voel ik mij erg ongemakkelijk bij op de fiets. Als solist probeer ik “heer” in het verkeer te zijn. In een groep ben je al snel de aso in het verkeer. Dit gegeven botst bij mij. Vooral omdat ik mij ook in zo’n groep laat “opnaaien”.

Om hard te fietsen heb ik ook geen groep nodig. Dat kan ik altijd wel. Ik ben ook zo’n typje die dan op kop moet fietsen. Maar dan loop je ook de hele tijd te schreeuwen.. PAALTJE, VOOR, TEGEN, etc om je dood aan te ergeren. Ik wil fietsen niet schreeuwen :-)

Het sociale aspect dan? Voor velen een reden om bij een club te gaan. Ook dat hoeft van mij niet. Praten tijdens het fietsen vind ik sowieso niks. En als je kunt praten fiets je niet hard genoeg. En opletten is ook al zo’n ding.

Verplichtingen om in clubkleding te fietsen zie al helemaal niet zitten. Sommige clubs verlangen ook dat je tijdens solo ritjes met clubkleding fietst. Nee dank u. Bovendien moet ik de eerste moois clubkleding nog tegen komen.

Al met al is toch hef negatieve imago dat groepen en clubs hebben de reden voor mij om niet bij een club aan te sluiten.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 05 mar 2019 14:00

uninvitedguest schreef: 05 mar 2019 12:52 Ik ben wel individueel NTFU lid,
In mijn beleving ontstaat het negatieve imago rondom de racefietsers met name door groepen. Ik wil daarmee niet geassocieerd worden, alhoewel ik ook niet roomser dan de paus ben.
+1

Wat voor mij wel een reden kan zijn om me op te melden voor de plaatselijke wielerclub zijn hun wieleruitjes. Dus met een man of 10 een aantal dagen in het buitenland fietsen. De personen met wie ik nu wel eens fiets vinden dat te ver/zwaar en gezien leeftijd gaat dat zeer waarschijnlijk ook niet veranderen.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 05 mar 2019 14:01

Ik ben lid van een vereniging, al jaren.... Dit jaar overgestapt naar mijn huidige club. Even over de bezwaren die geschetst worden: Ik kan fietsen wanneer ik wil (ik train hoofdzakelijk zelf), ik heb geen verplichtingen (ik ga trainen/koersje rijden als ik dat wil) en het zal me worst zijn wat er op mijn shirt staat als ik voor kostprijs aan hoogkwalitatieve spullen kan komen. Ik wil meedoen aan de clubcompetitie en ik vind het een enorme pré dat mijn club goede faciliteiten heeft (clubhuis, afgesloten wedstrijdparcours, eventueel trainingsfaciliteiten).
En v.w.b. clubkleding: Je bent (even uit mijn hoofd) niet verplicht om te koersen in clubkleding in de sportklasse en de amateurs. Voor toergroepjes geldt dit al helemaal niet....

Plaats reactie