Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 12 aug 2021 09:36

Uiteraard is 10 keer duurder niet 10 keer beter. Auto's, audio, camera's, fietsen zijn heerlijke onderwerpen om daar in discussies veel tijd aan stuk te gooien :o

Ik heb een Nikon D2H gehad en die was serieus (4-5 maal) duurder dan de D70/D80 die ik ook in die periode had.

De D70 en D80 zijn beide met een versleten sluiter naar een knustel-hobbyist gegaan. De D2H wordt nog (!!!) door iemand gebruikt en er zaten toch serieus kliks op toen ik hem verkocht.
D2H kon ook veel meer hebben qua vocht (ik liep er gewoon mee in de regen) en stof. Los nog van alle extra instelmogelijkheden. Lensvatting serieus robuuster omdat de doelgroep nu eenmaal vaker lenzen (in dat segment zeggen we objectieven) wisselt. Dat maakt zo'n camera ook serieus duurder en heeft niks met marketing te maken.
Ik gebruik Nikon als voorbeeld maar dat geldt ook voor Canon, Sony, Leica.
Daarnaast gaan er van dit soort modellen veel minder over de toonbank wat ook nog eens minder gunstig voor de prijs is want met veel minder afnemers moet je wel hogere ontwikkelkosten ophoesten.
Pro's kopen dat soort spullen toch wel dus ook veel minder aanbiedingen in die high-end producten.

Als vakantie en gewone gezinscamera is zo'n D2H (en soortgelijke) zwaar over de top en een onhandig ding. Als hobbyist een feest om mee te werken maar wie geen tijd in zo'n camera wil steken gaat het nog moeilijk hebben om er behoorlijke foto's uit te halen. Want het poppetje/bergje/tulpje etc zal je op zo'n camera niet vinden :mrgreen:

Dat is ook precies de reden waarom ik heel veel camera's heb en relatief weinig fietsen.
Een winterfiets, een dagelijkse racefiets, een mega mooi weer fiets en een retrofiets.
Ik heb geen eens een stadsfiets.
Ook geen MTB meer omdat door m'n leeftijd ik de kans op vallen wil reduceren.

Met camera's red ik het niet met 4 ;)

Mega ontopic: net courgettes gekocht en daar sta ik nu soep van te maken. Yummie!

pino
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 aug 2021 09:58

Courgette zaadjes gekocht (al weer een tijdje geleden).
Vorig jaar een paar maanden 4 courgettes in de week geproduceerd. Dit jaar zijn de planten tenonder gegaan aan naaktslakken en nu weer twee kleine plantjes aan het opkweken.
Niet zijken maar reiden !

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 12 aug 2021 10:53

Oppbogga schreef: 12 aug 2021 09:27 En niet te vergeten het bokéh!
Die meerprijs zit 'm voornamelijk in de details.
...............
Maar het bokeh dat laat zich dan weer niet zo in cijfertjes vangen. Dat is meer een kwestie van voorkeur.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2021 12:24

Maar bokeh is vaak op een duurder objectief wel fraaier. De mate van afronding van de lamellen, het aantal lamellen waarmee het diafragma wordt geregeld, op een FF weer fraaier dan op eeb APS-C, etc.
Less is bore

hayes

hayes 12 aug 2021 14:33

Gastheerg schreef: 12 aug 2021 09:36 Uiteraard is 10 keer duurder niet 10 keer beter. Auto's, audio, camera's, fietsen zijn heerlijke onderwerpen om daar in discussies veel tijd aan stuk te gooien :o

Ik heb een Nikon D2H gehad en die was serieus (4-5 maal) duurder dan de D70/D80 die ik ook in die periode had.

De D70 en D80 zijn beide met een versleten sluiter naar een knustel-hobbyist gegaan. De D2H wordt nog (!!!) door iemand gebruikt en er zaten toch serieus kliks op toen ik hem verkocht.[...]

Mega ontopic: net courgettes gekocht en daar sta ik nu soep van te maken. Yummie!
Ik loop nog steeds met grote tevredenheid rond met een tweedehands D80 met een basic Tamron 18-200 lens. Voor de kenners waarschijnlijk een gruwel. :oops: Voor mij meer dan genoeg. Als zou een video functie stilaan handig zijn ipv nog een extra camcordertje mee te moeten sleuren.

pino schreef: 12 aug 2021 09:58 Courgette zaadjes gekocht (al weer een tijdje geleden).
Vorig jaar een paar maanden 4 courgettes in de week geproduceerd. Dit jaar zijn de planten tenonder gegaan aan naaktslakken en nu weer twee kleine plantjes aan het opkweken.
Het is een rotjaar in de moestuin.
Zowat alles ondervindt last van koude voorjaar, veel te veel water en hoge luchtvochtigheid. Mijn groenten rotten soms gewoon aan de plant...
Normaal heb je vanaf half juni de ene courgette na de andere. Ik heb er tot nu toe nog maar 5 geoogst. Anders idd soms 2-4 per week.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 12 aug 2021 14:58

daniel1975 schreef: 12 aug 2021 12:24 Maar bokeh is vaak op een duurder objectief wel fraaier. De mate van afronding van de lamellen, het aantal lamellen waarmee het diafragma wordt geregeld, op een FF weer fraaier dan op eeb APS-C, etc.
Klopt wat je zegt, maar wat fraai is, is subjectief. Zo is er bijvoorbeeld al heel wat te doen geweest om objectieven met ovale bokehvormen. Volgens sommigen gewoon een foute lensconstructie, voor anderen een artistieke meerwaarde.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 12 aug 2021 15:00

hayes schreef: 12 aug 2021 14:33
Ik loop nog steeds met grote tevredenheid rond met een tweedehands D80 met een basic Tamron 18-200 lens. Voor de kenners waarschijnlijk een gruwel. :oops: Voor mij meer dan genoeg. ................
Zoals je zegt; als het voldoet voor wat je er mee doet, dan is dat perfect. Ik veronderstel dat je er geen volleyballwedstrijd in slecht verlichte zaal mee wil gaan fotograferen....

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 12 aug 2021 15:02

lugosi schreef: 12 aug 2021 14:58 ...
Volgens sommigen gewoon een foute lensconstructie, voor anderen een artistieke meerwaarde.
Doet me denken aan vroeger op school waar bij een 'mislukking' werd gezegd: "als je het niet kunt verdoezelen, dan moet je het juist gaan benadrukken als feature :-) "

Dat was in de tijd dat een belichtingsfout bij het afdrukken plotseling als heel artistiek werd gezien: pseudosolariseren.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 12 aug 2021 16:55

Haha als het rendeert, waarom niet. Voor sommige van die modellen wordt tweedehands heel wat geld geboden.

roelw
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 12 aug 2021 17:30

lugosi schreef: 12 aug 2021 10:53
Oppbogga schreef: 12 aug 2021 09:27 En niet te vergeten het bokéh!
Die meerprijs zit 'm voornamelijk in de details.
...............
Maar het bokeh dat laat zich dan weer niet zo in cijfertjes vangen. Dat is meer een kwestie van voorkeur.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Mason Bokeh.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2021 18:37

Een D80 is nog altijd veeeeeeel meer capabel dan de nieuwste Iphone ;-)
Less is bore

hayes

hayes 12 aug 2021 21:06

lugosi schreef: 12 aug 2021 15:00
hayes schreef: 12 aug 2021 14:33
Ik loop nog steeds met grote tevredenheid rond met een tweedehands D80 met een basic Tamron 18-200 lens. Voor de kenners waarschijnlijk een gruwel. :oops: Voor mij meer dan genoeg. ................
Zoals je zegt; als het voldoet voor wat je er mee doet, dan is dat perfect. Ik veronderstel dat je er geen volleyballwedstrijd in slecht verlichte zaal mee wil gaan fotograferen....
Dat klopt idd helemaal.

Plaats reactie