Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4506
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 19 jan 2021 11:32

Zolang we zelf voor de lol fietsen en daarbij CO2 uitstoten moeten we niet naar paarden wijzen...😉

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 jan 2021 11:59

Ik ben ondertussen zo ver dat als politici net iets te veel moeite doen om mij te overtuigen ik op de rem ga staan.
Ik hou dus nog maar even vast aan mijn auto op fossiele brandstof.
Hopelijk heb ik binnen enkele jaren nog steeds een keuze en willen ze mij niet manu militari in een elektrische wagen duwen.
In Vlaanderen is het elektriciteitsnet trouwens niet aangepast om massaal batterijen op te laden.
En als Groen haar zin krijgt, sluiting kerncentrales, zal er uberhaupt op sommige momenten niet genoeg elektriciteit zijn om iedereen rijdende te houden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jan 2021 12:37

Ik blijf ook zo lang mogelijk gewoon fossiel rijden. Probeer maar eens met een aanhanger op vakantie te gaan.... dan sta je wel een paar keer te stekkeren :D
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jan 2021 12:40

hayes schreef: 19 jan 2021 08:21
Hou een poule van wagens op het bedrijf. Tijdens de uren neem je één van de poule als je die zo hard nodig hebt voor de job.
Dat gaat met het vanuit huis werken alleen maar lastiger worden.
Ik vertrok altijd al vaak vanuit huis, is nu alleen maar meer geworden.
Less is bore

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 jan 2021 13:43

Ik heb dagen van 500-600km en geen leasebudget voor de duurste Tesla. Zelfs met die Tesla zou het nipt zijn.

Ik heb ook geen oprit waar een laadpaal kan komen dus dat maakt het ook al lastig (in heel België staan evenveel openbare laadpalen dan in Amsterdam alleen) én laden aan een laadpaal is dúúr, 0.69€/kWh bij Allego. Stel dus dat je de dure Tesla 100P hebt, kost het 69€ voor een volle batterij. Dan ben je even duur uit als met een diesel.

Even doorrekenen: Tesla 100P doet ongeveer 500km met de 69€/100kWh (volle batterij)
bron: https://ev-database.nl/auto/1088/Tesla- ... n%20route.

Skoda Superb 2.0TDI met dsg (een stuk trager natuurlijk) verbruikt 6l/100km, dus 30l/500km, dat komt dan op 1.4€ (dieselprijs vandaag) * 30 -> 42€
Bron voor verbruik: https://www.praktijkverbruik.nl/Skoda-S ... 18-35.aspx

Om wat beter te vergelijken
Tesla Model 3 Standard Range Plus (Range is dan wel weer veel en veel kleiner)
Verbruik: 149Wh/km, 74.5kWh voor 500km -> 51.4€

Een diesel is (in België) dus goedkoper dan (snel)laadpalen.

Als je dus niet op je oprit kan laden, is een EV dus sowieso niet aantrekkelijk (financieel gezien)

Ik ben dus erg sceptisch naar de praktische bruikbaarheid van een EV.

Over het rijden zelf (los van de beperkte range en het enorm hoge verbruik bij een dynamische rijstijl en hogere snelheden) ben ik wel erg positief. Ok het interieur van een Tesla is triest (lijkt van bij Ikea te komen) maar rijden, doet het wel erg goed. Stil vlot, trillingsvrij.

De volgende (die ik nu aan het uitkiezen ben) zal dus zeker nog een diesel met automaat zijn.
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 19 jan 2021 13:48

daniel1975 schreef: 19 jan 2021 12:37 Ik blijf ook zo lang mogelijk gewoon fossiel rijden. Probeer maar eens met een aanhanger op vakantie te gaan.... dan sta je wel een paar keer te stekkeren :D
Ha, dat was ik dan weer niet van plan (zoveel ruimte hebben we als gezin van 4 niet nodig). Zat anderen met een EV overigens wel. Maar als jij met de aanhanger op pad gaat (en dus met het gezin), dan sta je toch ook een keer of 3 langs de weg voor een plas en pauze? Mooi moment om te stekkeren...

Zonder gekkigheid: ik ben elektrisch naar Portugal, Alentejo, gereden (zelfs terug via Santiago de Compostela). Nul voorbereidingen nodig en ik deed een uurtje of 3 langer over de 2400km. Vervelend? Verre van: plonsje gewaagd tijdens de ene laadpauze, wandeling langs Loire bij andere, 2x goede lunch en op de hoogtevlakte van Spanje met 130km/u op autopilot met zoonlief aantallen gieren en ooievaars geteld. Die laatste wonnen net. Ik vond het een aangename trip, en voelde al aan als vakantie. Dat gejakker hoeft van mij niet meer.

De 'brandstofkosten' voor mijn hele trip van 6000km? € 106,00. Op doorreis heb ik gebruik gemaakt van het Tesla laadnetwerk en lokaal mocht ik altijd laden via stopcontact van hotel en/of huisje. Altijd netjes aangegeven dat ik graag betaal, maar dat wilde niemand. Vaak wilde ze wel graag een rondje meerijden. Zo'n elektrische wagen is helemaal zo gek nog niet.

Ik begrijp dat het niet voor iedereen handig en betaalbaar is, maar in gebruik gaat het voor het leeuwendeel van de bevolking geen noemenswaardige problemen opleveren.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 19 jan 2021 13:53

kxlight schreef: 19 jan 2021 11:32 Zolang we zelf voor de lol fietsen en daarbij CO2 uitstoten moeten we niet naar paarden wijzen...😉
Zodra je een keer schijt en er groeit je eigen eten weer op, is het cirkeltje weer rond.

Probleem is dat wij olie, kolen etc waar koolstof in opgeslagen zit gaan gebruiken voor ons comfort. Dit reageert vervolgens met zuurstof waardoor er CO2 ontstaat dat niet meer (snel) weg gaat (lees opgenomen wordt door de natuur).
Laatst gewijzigd door mhr-zip op 19 jan 2021 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 19 jan 2021 13:55

Ik ben het 100% Lcsmet eens, ik ga ook vol op de rem als de politiek mij ergens van probeert te overtuigen, misschien hebben ze toch iets te vaak economisch belangen (al dan niet voor hun zelf).

Hele uitstoot van dieren CO2, methaan, stikstof valt mee. Aantal landbouwdieren is in 30 jaar tijd gehalveerd, net als de productie van meststoffen. De lucht kwaliteit is wel verslechterd, bij forse toename van autoverkeer en vliegbewegingen. Maakt mij allemaal niets uit hoor, maar de economische belangen (lobby) speelt een grote rol in het maken van milieukeuzes van de politiek. En vind de keuzes niet altijd helemaal eerlijk

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 jan 2021 14:02

JoostG schreef: 19 jan 2021 13:48 ....
Ik begrijp dat het niet voor iedereen handig en betaalbaar is, .......
En ik begrijp dan weer dat sommigen het zelfs een meerwaarde tov fossiel vinden, alhoewel de fiscale voordelen daar voor iets zullen tussen zitten.

Zo is het toch absurd dat een dikke Porsche, om maar een merk te noemen, tot voor enige tijd +100% aftrekbaar was omdat je er 10 km elektrisch mee kon rijden.
Met politici is het echter altijd afwachten wanneer ze het licht ergens anders zien schijnen.
In Vlaanderen zijn zonnepanelen nu een heel hot item.

Ik woon in een appartementsgebouw zonder laadpalen.
Het is ook in realiteit bijna niet betaalbaar en technisch bijna onhaalbaar om er een performante laadpaal te installeren.

En nu terug on-topic: een volautomatische espresso automaat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 19 jan 2021 14:04

TL@ schreef: 19 jan 2021 13:43 Ik heb dagen van 500-600km en geen leasebudget voor de duurste Tesla. Zelfs met die Tesla zou het nipt zijn.

Ik heb ook geen oprit waar een laadpaal kan komen dus dat maakt het ook al lastig (in heel België staan evenveel openbare laadpalen dan in Amsterdam alleen) én laden aan een laadpaal is dúúr, 0.69€/kWh bij Allego. Stel dus dat je de dure Tesla 100P hebt, kost het 69€ voor een volle batterij. Dan ben je even duur uit als met een diesel.

Even doorrekenen: Tesla 100P doet ongeveer 500km met de 69€/100kWh (volle batterij)
bron: https://ev-database.nl/auto/1088/Tesla- ... n%20route.

Skoda Superb 2.0TDI met dsg (een stuk trager natuurlijk) verbruikt 6l/100km, dus 30l/500km, dat komt dan op 1.4€ (dieselprijs vandaag) * 30 -> 42€
Bron voor verbruik: https://www.praktijkverbruik.nl/Skoda-S ... 18-35.aspx

Om wat beter te vergelijken
Tesla Model 3 Standard Range Plus (Range is dan wel weer veel en veel kleiner)
Verbruik: 149Wh/km, 74.5kWh voor 500km -> 51.4€

Een diesel is (in België) dus goedkoper dan (snel)laadpalen.

Als je dus niet op je oprit kan laden, is een EV dus sowieso niet aantrekkelijk (financieel gezien)

Ik ben dus erg sceptisch naar de praktische bruikbaarheid van een EV.

Over het rijden zelf (los van de beperkte range en het enorm hoge verbruik bij een dynamische rijstijl en hogere snelheden) ben ik wel erg positief. Ok het interieur van een Tesla is triest (lijkt van bij Ikea te komen) maar rijden, doet het wel erg goed. Stil vlot, trillingsvrij.

De volgende (die ik nu aan het uitkiezen ben) zal dus zeker nog een diesel met automaat zijn.
500-600km per dag? Gaan niet velen je nadoen. Je bent dan 80% van de werktijd aan het rijden. Ik hoop voor je baas dat die resterende 20% heel effectief zijn :winkthumb:

Overigens kan het in de praktijk erg meevallen: langs jouw route zitten ook superchargers van Tesla. Daar laadt je binnen 20 min minimaal 50% van je bereik/accu tegen minder dan € 0,30 kW/h. Ik gebruik die tijd (wanneer het überhaupt voorkomt) om te bellen of wat mail te beantwoorden. De auto geeft altijd eerder aan door te willen dat ik klaar ben met mijn tekst...... Laden voor de deur is altijd wel handiger omdat je iedere dag met een 'volle' tank begint.

Onze beide EV's hebben meer dan gemiddeld vermogen en raar maar waar rijden we er rustiger mee. Dat hoor ik van meer Tesla rijders. In het begin is het grappig, maar later gebruik je vermogen alleen wanneer het echt nodig is.

Het interieur is zeker anders, en kaal te noemen. Prive rijden we vooral in de Tesla, en wanneer ik daarna in de Kia stap, voel ik mij opgesloten en erger ik mij aan al die afzonderlijke knopjes op dat drukke dashboard. Dat moet handiger kunnen.....

Overigens is een Model 3 Long Range efficiënter in gebruik dan de Model S vanwege de combinatie rijverbruik en laadsnelheid. Wanneer beide naar dezelfde bestemming op afstand rijden zal de 3 er eerder aankomen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

hayes

hayes 19 jan 2021 17:28

Aspide83 schreef: 19 jan 2021 13:55 Maakt mij allemaal niets uit hoor,
Ik vind dit straf. Het leefmilieu maakt je dus helemaal niets uit? Je igen gezondheid maakt je dus niet uit?
Dat bewijst eigenlijk dat de enige manier om echte verandering te bewerkstelligen via de bankrekening is. Fossiel rijden zal dus in verhouding nog veel duurder (moeten) worden.

Uiteraard is autorijden niet de enige vervuiler,. Bijlange niet, en zelfs ver van de belangrijkste. Maar hoeveel % van de verplaatsingen is noodzakelijk en hoeveel voor de fun?

Maar we gaan heel ver off topic nu ;)

hayes

hayes 19 jan 2021 17:31

Lcsmet schreef: 19 jan 2021 14:02
JoostG schreef: 19 jan 2021 13:48 ....
Ik begrijp dat het niet voor iedereen handig en betaalbaar is, .......
En ik begrijp dan weer dat sommigen het zelfs een meerwaarde tov fossiel vinden, alhoewel de fiscale voordelen daar voor iets zullen tussen zitten.

Zo is het toch absurd dat een dikke Porsche, om maar een merk te noemen, tot voor enige tijd +100% aftrekbaar was omdat je er 10 km elektrisch mee kon rijden.
Met politici is het echter altijd afwachten wanneer ze het licht ergens anders zien schijnen.
In Vlaanderen zijn zonnepanelen nu een heel hot item.

Ik woon in een appartementsgebouw zonder laadpalen.
Het is ook in realiteit bijna niet betaalbaar en technisch bijna onhaalbaar om er een performante laadpaal te installeren.

En nu terug on-topic: een volautomatische espresso automaat.
Het is wel haalbaar, maar vergt iets meer moeite. Nu toch nog.
Zelf het dorp waar ik woon heeft twee laadpalen. Eén dicht bij mijn deur. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om die in te gaan pluggen en nadien te verplaatsen. Op het werk kan zou ik ook kunnen opladen. Ik doe echter zelden lange verplaatsingen met de auto. Veelrijders hebben natuurlijk meer problemen.

En voor die ene zomervakantie huur ik dan wel een autootje indien nodig. Dat kost echt niet zo veel.

Wat mij tegenhoudt is nu de aankoopprijs. Een evenwaardige auto zou al snel 10k meer kosten. En dat kan ik niet ophoesten.

Plaats reactie