Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 jan 2020 12:30

Maar dat heeft betrekking tot het trekken van een aanhangwagen. Een fietsendrager mag altijd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 31 jan 2020 12:35

Nee hoor, alleen sommige merken staan een trekhaak voor fietsendragers toe. Velen niet, heeft namelijk ook te maken met de plaats van het accupack
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 jan 2020 13:31

Maar dat heeft dan weer met garantie te maken. Van de RDW mag je die trekhaak gewoon in je accupakket vastschroeven.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 feb 2020 12:48

Nee want, en daar ging het hier om, de auto is niet gehomologeerd voor gebruik met trekhaak in NL. Je bent dus niet verzekerd, de auto is niet apk te keuren en je riskeert een boete.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 feb 2020 14:34

Een trekhaak hoeft alleen een typegoedkeuring te hebben als je er meer dan 750kg mee gaat trekken.
Een auto krijgt alleen een maximaal trekgewicht (geremd/ongeremd). Bij een ev is dit meestal 0.

Als jij een manier hebt om op veilige manier die drager aan je auto te bevestigen, dan mag dat. In je accu schroeven zal dus wel niet mogen.
Het probleem is dat het voor veel ev's te omslachtig is en daarom economisch niet haalbaar voor fabrikanten. Maar het mag zeker wel.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 feb 2020 16:46

Ok weer wat geleerd. Maar ik vraag me toch nog af hoe dit dan bij de APK gaat? Afneembare haak kan natuurlijk een oplossing zijn
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 feb 2020 21:00

Ik denk niet dat een apk keuringsstation daar snel mee te maken krijgt. De meeste ev's zijn nog te nieuw voor hobbybob knutselwerkjes.
Als je mee aan de gang gaat lijkt het mij het beste om het zo te construeren dat het technisch onmogelijk is er toch een aanhanger aan te maken. Dat scheelt de keurder een hoop hoofdbrekens.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37380
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 feb 2020 21:04

Kortom, de EV is eigenlijk nog niet geschikt voor normal dagelijks gebruik.
Zie ook de vrije val van de Model 3 verkoop. Zodra het nog slechts ‘ gewoon goedkoop’ is ipv ‘extreem goedkoop’ is het model al niet goed genoeg meer om nog serieuze aantallen weg te zetten.
Less is bore

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 feb 2020 22:14

Dit probleem heeft maar deels met EV's te maken en veel meer met de kosten die gepaard gaan met het keuren van een bepaald type auto met trekhaak.
EV's zijn vanwege hun koppel juist extreem geschikt om zeer zware lasten te trekken maar dat levert dan wel weer veel lastig oplosbare koelproblemen op en dan is de keuze om op de kosten van keuren en extra garantiegevallen te besparen snel gemaakt.
Er zijn overigens talloze gewone brandstofauto's te koop waar 0 kg treklast op kenteken staat (mijn laatste 5 auto's mochten 0 kg trekken) en dat betekend dat er geen aanhanger achter mag echter een trekhaak (vaak enkel te krijgen in het buitenland) voor b.v. een fietsdrager wordt oogluikend toegestaan (bij twee auto's heb ik zelf een afneembare haak gemonteerd). Bij de laatste is dat wat minder handig vanwege een centrale uitlaat.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 feb 2020 23:28

daniel1975 schreef: 01 feb 2020 21:04 Kortom, de EV is eigenlijk nog niet geschikt voor normal dagelijks gebruik.
Zie ook de vrije val van de Model 3 verkoop. Zodra het nog slechts ‘ gewoon goedkoop’ is ipv ‘extreem goedkoop’ is het model al niet goed genoeg meer om nog serieuze aantallen weg te zetten.
Serieus, Daniel? Heb jij wel eens gereden met een EV?

Er staan er hier 2 voor de deur. Allebei hebben ze in 10 maanden zo’n 25.000km afgelegd. Nul issues, nul problemen, nul gedoe. Alleen veel minder rotzooi de lucht in.
Over 1.5 week wordt er gewoon mee naar de Alpen gereden, in april naar Puglia en in de zomer naar Zuid Portugal. Ik zou niet anders meer willen.

En Tesla? Die verkoopt dit jaar minstens 2x zoveel model 3’s in NL, dan BMW 3-series. Let maar op....
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 feb 2020 06:51

Als beide met BPM en 22% bijtelling afgerekend zouden worden dan waren de verkoopcijfers heel anders geweest. Zelfde verhaal dat we jarenlang de meeste phev's in Nederland rond hadden rijden.

Sinds ik geen lease auto meer heb hoef ik er ook niet meer onder na te denken, want ik ga in Nederland echt geen nieuwe auto kopen, dus ook geen ev van 40k. 2e hands aanbod is er nog nauwelijks, dat zijn met namen Leafs waar je in de winter nog geen 100 km mee kunt rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37380
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 feb 2020 07:40

Laat ik voorop stellen dat ik de aandrijftechniek en accu capaciteit van Tesla mooie techniek vind. En ja, ik heb er in gereden: 911 prestaties voor “een prikkie” en een kwalitatief matig afgewerkt interieur. Mooie auto om te zien ook.
Ook in een Niks-an Leaf gereden; grensverleggend saai.

Echter, een Model 3 met 75kwh accu (want dan range acceptabel 544km) kost €59.000.
Daar koop je een heeeeele mooie 320i voor.
En dan nu de succesreden van Tesla;
45.000 x 8% + €14.000 x 22% = €3600+€3080 = €6680 bijtelling/jr

€59.000 x 22% = €12.980 bijtelling.
Scheelt al snel €3200 netto per jaar, oftewel >12K over een standaard leasetermijn. Ik vraag mij af hoeveel leaserijders een Model3 zouden verkiezen boven een aangekleedde 320i bij gelijke fiscale behandeling.

Dagelijks gebruik zal ik iets nuanceren: voor mensen die een trekhaak nodig hebben of veel rijden. Hoe kan iemand met de caravan op vakantie?
En ik zie nog wel wat uitdagingen bij de vakantierit in het hoogseizoen. Er zijn nog 4 wachtenden voor uit bij de stekkerpomp; das dan 4x25min wachten.
Voor normaal gebruik in NL voldoet een Model 3 uiteraard prima.


De Mitsubsidie PHEV is natuurlijk het boegbeeld van het slecht doordachtte autobeleid. Grote bak die zuipt als Andre Hazes Sr. maar wel met een aantal jaar dikke voordelen.
Less is bore

Plaats reactie