Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 20 jan 2021 10:09

een union achterpad voor mijn Fort-crossfiets.
Volgens mij behoorlijk fietsgerelateerd; dus zwaar off-topic.

Verder ondersteun ik je betoog over mobiliteit. Al die mensen die zeggen dat een vol vliegtuig per reizigerkilometer minder uitstoot dan een personenauto: ik ga dan ook niet met de auto een weekend heen en weer naar Barcelona.

En dan ook nog al die collega's die, ex-corona, zeg in Den Bosch wonen, in Zuid-Limburg werken en dit woonwerkverkeer heel gewoon vinden.
Goed: de tijd dat iedere medewerker in loondienst lopend of met de fiets, broodtrommel onder de snelbinders, naar het werk gaat zal nooit meer terugkomen. Maar een vraag stellen over onze hypermobiliteit, zowel zakelijk als privé mag best.

[edit: typo]

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jan 2021 10:27

JoostG schreef: 20 jan 2021 09:12
havana schreef: 20 jan 2021 08:34
Precies dit. Een Model 3 is niet alleen héél erg lelijk, er past ook geen zak in. Totaal onbruikbaar als gezinsauto IMHO.
Er past geen zak in? Volgens autosites:
Volvo V60 529 liter
BMW 3 Touring 500 liter
Tesla Model 3 542 liter

Door de opening van de achterbak is het niet de meest praktische ruimte, maar voor een vakantie met gezin gaat makkelijk alles mee, inclusief 3 wielen met 54mm rubber in de achterbak.
Grappig, op de meeste sites staat 425 liter voor de model 3.

Hoe het ook zij, een lekker stapelen zit er niet echt in.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 jan 2021 10:49

Jij bent verwend Havana :D

@joostg: dat is bij die stations de ruimte in liters onder het afdekzeil. Dus slechts een deel van de daadwerkelijke ruimte.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 jan 2021 10:58

martinbo schreef: 20 jan 2021 10:09
een union achterpad voor mijn Fort-crossfiets.

En dan ook nog al die collega's die, ex-corona, zeg in Den Bosch wonen, in Zuid-Limburg werken en dit woonwerkverkeer heel gewoon vinden.
Goed: de tijd dat iedere medewerker in loondienst lopend of met de fiets, broodtrommel onder de snelbinders, naar het werk gaat zal nooit meer terugkomen. Maar een vraag stellen over onze hypermobiliteit, zowel zakelijk als privé mag best.

[edit: typo]
Vanuit de verkeerskunde...
Op het moment dat je reizen makkelijker maakt (sneller), gaan mensen behoeften invullen die daarvoor niet aantrekkelijk waren.

Het blijkt dat we in 150 jaar tijd nog ongeveer dezelfde tijd besteden aan woon-werk reizen (gemiddeld). Maar dat we gemiddeld veel verder weg zijn gaan wonen. Kennelijk accepteert een persoon, gemiddeld, ca 1u reistijd (enkele reis) per dag.
Uiteraard voor de ene persoon een kwartier en de ander vind 1,5u in de file staan geen probleem.
Wordt het vervoer beter, gaat men na verloop van tijd verder weg wonen. Meer groen, of meer huis voor je geld, of dichter bij je familie of... vul maar iets in.

Idem voor aanleg meer asfalt. Als er ergens een fileprobleem is, helpt meer asfalt maar tijdelijk. Want meer asfalt trekt meer verkeer aan. Er gaan mensen reizen die daarvoor misschien wel de behoefte hadden, maar het er niet voor over hadden vanwege de files en daarmee langere reistijd.
Dus meer asfalt is geen oplossing voor het fileprobleem, al helpt het wel mee in het faciliteren van een (al dan niet economische) behoefte --> Meer mensen gaan zich verplaatsen, er was kennelijk behoefte, dat wordt ingevuld, dus het heeft waarde.

Hier kan je heel lang op fylosoferen natuurlijk. Weegt die waarde van de verplaatsing op tegen - bijvoorbeeld - millieu impact. Of zou je incentives moeten inbouwen om mensen minder te laten verplaatsen.., of alleen "groener" te laten verplaatsen. Zonder incentives gaat er weinig tot geen gedragsverandering plaats vinden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 20 jan 2021 11:26

havana schreef: 20 jan 2021 10:27
JoostG schreef: 20 jan 2021 09:12
havana schreef: 20 jan 2021 08:34
Precies dit. Een Model 3 is niet alleen héél erg lelijk, er past ook geen zak in. Totaal onbruikbaar als gezinsauto IMHO.
Er past geen zak in? Volgens autosites:
Volvo V60 529 liter
BMW 3 Touring 500 liter
Tesla Model 3 542 liter

Door de opening van de achterbak is het niet de meest praktische ruimte, maar voor een vakantie met gezin gaat makkelijk alles mee, inclusief 3 wielen met 54mm rubber in de achterbak.
Grappig, op de meeste sites staat 425 liter voor de model 3.

Hoe het ook zij, een lekker stapelen zit er niet echt in.
Ha, traditioneel denken bij een niet traditionele auto. 425l is de standaard achterbak, maar een EV heeft meer opbergruimtes. Onder laadvloer zit nog een vak waar je grote tas in kwijt kan en voor heb je de 'frunk' (die wordt gevuld met wandel- of skischoenen).
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 jan 2021 12:10

Leuk die extra vakjes, vooral in de folder, maar in de praktijk is een flinke laadruimte voor grote stukken toch altijd te verkiezen als je ruimte nodig denkt te hebben.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 20 jan 2021 12:42

MarkVeenstra schreef: 20 jan 2021 10:58
martinbo schreef: 20 jan 2021 10:09
een union achterpad voor mijn Fort-crossfiets.

En dan ook nog al die collega's die, ex-corona, zeg in Den Bosch wonen, in Zuid-Limburg werken en dit woonwerkverkeer heel gewoon vinden.
Goed: de tijd dat iedere medewerker in loondienst lopend of met de fiets, broodtrommel onder de snelbinders, naar het werk gaat zal nooit meer terugkomen. Maar een vraag stellen over onze hypermobiliteit, zowel zakelijk als privé mag best.

[edit: typo]
Vanuit de verkeerskunde...
Op het moment dat je reizen makkelijker maakt (sneller), gaan mensen behoeften invullen die daarvoor niet aantrekkelijk waren.

Het blijkt dat we in 150 jaar tijd nog ongeveer dezelfde tijd besteden aan woon-werk reizen (gemiddeld). Maar dat we gemiddeld veel verder weg zijn gaan wonen. Kennelijk accepteert een persoon, gemiddeld, ca 1u reistijd (enkele reis) per dag.
Uiteraard voor de ene persoon een kwartier en de ander vind 1,5u in de file staan geen probleem.
Wordt het vervoer beter, gaat men na verloop van tijd verder weg wonen. Meer groen, of meer huis voor je geld, of dichter bij je familie of... vul maar iets in.

Idem voor aanleg meer asfalt. Als er ergens een fileprobleem is, helpt meer asfalt maar tijdelijk. Want meer asfalt trekt meer verkeer aan. Er gaan mensen reizen die daarvoor misschien wel de behoefte hadden, maar het er niet voor over hadden vanwege de files en daarmee langere reistijd.
Dus meer asfalt is geen oplossing voor het fileprobleem, al helpt het wel mee in het faciliteren van een (al dan niet economische) behoefte --> Meer mensen gaan zich verplaatsen, er was kennelijk behoefte, dat wordt ingevuld, dus het heeft waarde.

Hier kan je heel lang op fylosoferen natuurlijk. Weegt die waarde van de verplaatsing op tegen - bijvoorbeeld - millieu impact. Of zou je incentives moeten inbouwen om mensen minder te laten verplaatsen.., of alleen "groener" te laten verplaatsen. Zonder incentives gaat er weinig tot geen gedragsverandering plaats vinden.
Mee eens. Maar nu is een van de incentives dat mensen ver gaan rijden met een elektrische auto omdat dat groen is, goedkoop is, en sneller dan de alternatieven. Dus beloning. Dus ja gedrag verander je als mensen beloond worden. Maar de kneep zit hem denk ik in welk gedrag je gaat belonen. Belonen van elektrische autokilometers is imho dus niet het gedrag dat beloond moet worden.

Nu echt on topic: hardloopjackie (fluoriscerend), waaraan ik na de invoering van de avondklok tijdelijk niks meer aan heb :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 20 jan 2021 12:47

JoostG schreef: 20 jan 2021 10:06
rikkert schreef: 20 jan 2021 09:55 Ik gok ook dat ik aan mijn laatste fossiele auto bezig ben maar zou het mooi vinden als mensen niet zouden nadenken naar een alternatief voor een fossiele auto maar zouden nadenken over de wijze waarop ze zich verplaatsen. Dan zijn er opeens veel meer oplossingen voor het probleem.
Dat is een hele terechte opmerking. Wat vaker te fiets, voet, trein of niet gaan, heeft altijd meer impact. Het een hoeft overigens het andere niet uit te sluiten. Ik breng mijn jongste niet ineens met auto naar training omdat ik elektrisch rijd. Daar pakken we nog steeds de fiets voor.
Je moet ze de kost geven.....:-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 20 jan 2021 13:10

martinbo schreef: 20 jan 2021 10:09
een union achterpad voor mijn Fort-crossfiets.
Volgens mij behoorlijk fietsgerelateerd; dus zwaar off-topic.

Verder ondersteun ik je betoog over mobiliteit. Al die mensen die zeggen dat een vol vliegtuig per reizigerkilometer minder uitstoot dan een personenauto: ik ga dan ook niet met de auto een weekend heen en weer naar Barcelona.

En dan ook nog al die collega's die, ex-corona, zeg in Den Bosch wonen, in Zuid-Limburg werken en dit woonwerkverkeer heel gewoon vinden.
Goed: de tijd dat iedere medewerker in loondienst lopend of met de fiets, broodtrommel onder de snelbinders, naar het werk gaat zal nooit meer terugkomen. Maar een vraag stellen over onze hypermobiliteit, zowel zakelijk als privé mag best.

[edit: typo]
Wandelend naar het werk zal niet vaak meer gebeuren en ook minder worden. Gezien de woningmarkt op de plaatsen waar ook de banen zijn, zal die mobiliteit inderdaad alleen groter worden. Hoe verder weg van veel banen, hoe goedkoper wonen per m2. Dus weer meer reizen. Aantal keren dat mensen gaan reizen, als zij-effect van corona zal weer lager worden. En dus zullen ze de keren dat ze gaan weer bereid zijn verder te reizen. Dus de afstand zal alleen maar meer worden, reden te meer om na te denken over hoe je je dan verplaatst.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 jan 2021 16:09

Net nieuw leaseblik besteld

Superb Sportline 2.0TDI DSG hatchback (150pk)
Afbeelding

Kan de hopeloos slechte Mercedes CLA eindelijk weg
Afbeelding

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 20 jan 2021 16:12

Goede kleur! Zeke Icm zwart optiek

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 jan 2021 17:43

Mevrouw TL@ had liever een rode, maar het is mijn auto :mrgreen:
Afbeelding

Plaats reactie