Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 jan 2021 21:21

Lcsmet schreef: 18 jan 2021 19:10
In België, als het van Groen afhangt zijn de dagen van de firma wagen geteld en komt er een belastinghervorming voor in de plaats.
Groen gaat dan even voorbij, voor wie er een heeft, dat de firmawagen een deel van het loon is.
https://www.youtube.com/watch?v=qMuIa72M7ro
Dat is dan ook naar de geest niet waarvoor bedrijfswagens bedoeld zijn.

Ik ben zeker geen groene jongen maar een inkomstenbelastingsvereenvoudiging (met daarbij een verlaging van de marginale aanslagvoeten) dringt zich in ons land echt wel op. Maar vanaf er over het afnemen van bepaalde voordeeltjes wordt gesproken zet quasi heel conservatief België zijn voeten in het zand, zelfs al is dat een onderdeel van een gebalanceerd voorstel.

Wie hier met gezond verstand de situatie bekijkt, beseft dat de salariswagen een kwalijk gevolg is van de zoektocht naar het verlagen van de reële belastingsdruk. Men zou dat veel beter rechtstreeks in de marginale aanslagvoeten en het bepalen van de schijven (nu valt vanaf 40k alles in de hoogste schijf van 50%) voor iedereen doorvoeren, en dan tegelijk al dat gerommel in de marge om de druk toch draaglijk te houden, afschaffen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jan 2021 23:01

Ik zou het cht geen gerommel in de marge willen noemen.
Hoe ga je voor iemand met een firmawagen dit compenseren in zijn belastingen?
Het voorstel van groen is om de firmawagen af te schaffen en dat voordeel te verdelen onder iedereen.
Dit is gewoon communisme.
Niets meer maar zeker niets minder.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 jan 2021 23:07

Groen (en alle anderen die dat beweren) zien het verbieden van firmawagens alleen maar door hun bril. Kijk maar eens naar de gemiddelde leeftijd van het wagenpark in NL en in B, scheelt bijna 5 jaar. Verbieden van firmawagens gaat de wagens B dus ook op de leeftijd van NL brengen, niet erg milieuvriendelijk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jan 2021 23:21

Aan de andere kant kun je stellen dat een bonus voor de veelal hogere inkomens in de vorm een milieubelastende auto wel een beetje krom is in tijden waarin de overheid steeds groener wil zijn.
Campagnolo Ultra Dork

hayes

hayes 19 jan 2021 08:21

Het is gewoon niet meer verdedigbaar. En als je ziet welke partijen vooral tegen zijn, weet je dat het gewoon een belastingsvoordeel is voor de hogere inkomens. Want die hebben het het hardst nodig...

Hou een poule van wagens op het bedrijf. Tijdens de uren neem je één van de poule als je die zo hard nodig hebt voor de job.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 jan 2021 08:30

We hebben nu allemaal de perceptie dat een elektrische wagen minder milieubelastend zou zijn dan een moderne diesel/benzine wagen en op lokaal niveau klopt dit wel. Echter zijn de studies over het volledige traject van een auto niet zo eenduidig, vooral het maken en achteraf verwerken van de batterij + het enorme gewicht (fijnstof dat komt van de bandenslijtage en in mindere mate van de remmen) zouden voor een grotere impact zorgen dan algemeen wordt aangenomen (het is tegenwoordig mode om dingen aan te nemen zonder wetenschappelijk bewijs)
In NL komt er dan nog bij dat de elektriciteit veel uit kolen komt (België is het uit aardgas, helemaal wanneer ze de kerncentrales dicht willen doen)


Los van dat is het misschien ook wel belangrijk om niet te vergeten waaruit het fiscale voordeel van bedrijfswagens is gegroeid, dit is eigenlijk een belgenmop op zichzelf.

Jaren geleden (in de jaren 80 dacht ik) wilde de regering de lonen van ambtenaren optrekken en is daar wat in doorgeslagen waardoor de lonen te ver doorsloegen en de belastingen van anderen weer omhoog moesten, om het toch houdbaar en competitief te houden, is de vrijstelling voor firmawagens er gekomen (en later andere belastingvoordelen), uiteraard compleet van de pot gerukt (incompetente politici zijn van alle tijden)
Het erg is dat de socialisten nu kritiek hebben op het systeem dat zij zelf hebben ingevoerd.

Als mijn wagen wordt afgenomen (die ik wel degelijk nodig heb voor het werk) dan komt er een 2de hands in de plaats die een stuk minder milieuvriendelijk zal zijn. Ik zal nooit zelf een nieuwe auto kopen, je bent een dief van eigen portefeuille met een nieuwe auto.
Ik denk dat er dus veel meer oudere auto's zullen rondrijden waardoor die ook weer duurder zullen worden (vraag en aanbod) waardoor de auto's weer ouder zullen worden. Geen goed plan als je 'milieuvriendelijk' wil zijn (moest de auto al enige impact hebben op het milieu, wil je echt groen zijn dan stop je na 1 kind met kweken, daarmee red je de planeet)

Over de poule-wagens, dat werkt niet als je altijd van thuis uit vertrekt naar klanten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 19 jan 2021 08:53

Het is toch niet omdat een bepaalde politieke partij mee aan de grondslag ligt van een bepaalde wet, dat dit zoveel jaar later door eenzelfde politieke partij niet kan worden bijgestuurd. Voortschrijdend inzicht en een veranderende wereld...

Ik zit eerder aan de rechterzijde van het politieke spectrum en vind het schrappen van de bedrijfswagen als geïsoleerde maatregel ook geen goed plan. Mijn idee: belast de reële waarde van de salariswagen als loon (bvb een virtueel leasingbedrag), schrap de tientallen aftrekpostjes waarin de Belg zijn nationale sport van het sjoemelen kan oefenen, en voer een loonbelastingsstelsel met 2 marginale tarieven in zoals in Nederland, met redelijke schijven en redelijke aanslagvoeten. Maak het een budgetneutrale operatie. Geen compensaties want dan begin je alweer het Boek van de Uitzonderingen te schrijven.
Afbeelding

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 19 jan 2021 09:01

TL@ schreef: 19 jan 2021 08:30 In NL komt er dan nog bij dat de elektriciteit veel uit kolen komt (België is het uit aardgas, helemaal wanneer ze de kerncentrales dicht willen doen)
Hier is in potentie nog wel e.e.a. te winnen, aan een diesel is niet meer zo heel veel te verbeteren.


Mijn opa had vroeger een paard, dat was CO2 neutraal!
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 jan 2021 10:05

@raven14: Daar kan ik me ook in vinden, geen uitzonderingen en geen achterdeurtjes gekoppeld aan een normaal beleid (en dat is niet 50% van je loon naar de staat zoals het nu is bij mij)

@mhr-zip: Een paard (of os) zijn zeker niet CO2 neutraal en veel slechter voor het milieu dan een auto/tractor (voor hetzelfde werk) Er gaat gewoon veel meer brandstof (eten) in een beest dan in een auto/tractor en er komt dus meer afval uit (CO2/methaan/stikstof/...)
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 jan 2021 10:16

raven14 schreef: 19 jan 2021 08:53 en voer een loonbelastingsstelsel met 2 marginale tarieven in zoals in Nederland, met redelijke schijven en redelijke aanslagvoeten.
Hier is de zuiderbuur ingestonken net als de meerderheid van Nederland. Aan de voorkant ziet het er eenvoudig en duidelijk uit met 2 schalen, maar dat is het niet. We hebben namelijk ook nog algemene heffingskorting, arbeidskorting en een waslijst aan inkomensafhankelijke toeslagen. Waardoor de marginale belastingdruk bij de midden inkomens maar liefst piekt op 85%. Pas bij 2x modaal gaat de marginale druk richting het percentage van de hoogste schaal. Een 1 verdiener gaat er bij een loonsverhoging bijna niet op vooruit zolang het salaris tussen de 23k en 37k bruto ligt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 19 jan 2021 10:48

TL@ schreef: 19 jan 2021 08:30 We hebben nu allemaal de perceptie dat een elektrische wagen minder milieubelastend zou zijn dan een moderne diesel/benzine wagen en op lokaal niveau klopt dit wel. Echter zijn de studies over het volledige traject van een auto niet zo eenduidig, vooral het maken en achteraf verwerken van de batterij + het enorme gewicht (fijnstof dat komt van de bandenslijtage en in mindere mate van de remmen) zouden voor een grotere impact zorgen dan algemeen wordt aangenomen (het is tegenwoordig mode om dingen aan te nemen zonder wetenschappelijk bewijs)
In NL komt er dan nog bij dat de elektriciteit veel uit kolen komt (België is het uit aardgas, helemaal wanneer ze de kerncentrales dicht willen doen)
Onder andere Auke Hoekstra van de technische universiteit Eindhoven heeft daar veel onderzoek naar gedaan: daar komt de EV toch uit als een flinke stap voorwaarts. Een stap die alleen maar groter wordt vanwege groenere energiemix in nabije toekomst, en ervaringen met huidige accu's die laten zien dat dat accupakketten langer meegaan dan leefcyclus conventionele auto en daarna nieuw leven krijgen voor (groene) energieopslag.

Fijnstof door remmen heb ik nooit begrepen: in een EV rem je ongeveer nooit. Fijnstof door banden? Dat ligt aan je rechtervoet. Verder is een EV niet noemenswaardiger zwaarder dan de populaire SUV.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 19 jan 2021 11:18

TL@ schreef: 19 jan 2021 10:05 @mhr-zip: Een paard (of os) zijn zeker niet CO2 neutraal en veel slechter voor het milieu dan een auto/tractor (voor hetzelfde werk) Er gaat gewoon veel meer brandstof (eten) in een beest dan in een auto/tractor en er komt dus meer afval uit (CO2/methaan/stikstof/...)
Het cirkeltje CO2 bij een paard (vroeger, toen ze nog gras aten) is toch echt rond.


Een paard stoot inderdaad methaan etc uit, maar daar zei ik niks over.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie