Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jan 2021 08:50

raven14 schreef: 17 jan 2021 20:25 Ik zou dat alvast vooruitgang vinden op gebied van design, uitstraling, premium gevoel.
Eens, maar als je goed binnen gaat kijken is er hier en daar ook wel wat op af te dingen.
De bekleding rondom de centrale middentunnel kun je indrukken, de voetsteun voor je linkervoet zit niet massief vast, de standaard stoel is eigenlijk net te kort qua zitting en het afdekzeil in de kofferbak heb ik ook wel eens doordachter gezien.
Het is een prima auto, ziet er (IMHO) prachtig uit en ik heb hem zonder twijfel gekozen boven de Passat, maar het is niet de bouwkwaliteit van de V70.
Waarschijnlijk hier en daar die besparinkjes om net onder de A4 oid op de markt te komen. En een Audi (heb ik hiervoor gereden) heeft echt al een paar opties en bij voorkeur een S-line pakketje nodig om er een beetje fraai uit te zien, dat heeft de V60 niet nodig. Dus dan wordt het prijsverschil nog groter.

En er ligt in elk geval nog een fatsoenlijke 2.0 4 cyl in (eigenlijk 1 te weinig :mrgreen: ) ipv die 3-pittertjes.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16238
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jan 2021 08:54

TL@ schreef: 18 jan 2021 08:47 Met 50.000km per jaar (in een normaal jaar) zal het altijd diesel zijn.
Afgelopen jaar zat ik op 35.000km daarom dat ik nu eigenlijk ook benzine mag kiezen (maar niet ga doen)

In de praktijk is een euro6 diesel even proper dan een benzine en is de lucht die de motor ingaat al vuiler dan de lucht die er achteraan terug uit gaat.
Dat laatste is een mooi sprookje. Diesel blijft meer fijnstof uitstoten.
Op zich is er wel heel veel winst geboekt met diesels maar de keerzijde daarvan is zo'n blok wat mij betreft al is afgeschreven na de leaseperiode. Koop je zo'n auto, dan loop je van de ene ellende in de andere vanwege alle aanpassingen om hem schoon te krijgen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16238
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jan 2021 08:57

kxlight schreef: 18 jan 2021 08:43
havana schreef: 18 jan 2021 08:00 Grappig in Nederland wil niemand meer diesel...
Alleen nog 3-cylinder benzine torretjes... die na 100-150dkm afgeschreven zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.
Mijn 3 cilinder heeft inmiddels probleemloos 240.000km gelopen, waaronder een aantal keer op en neer naar Antalya door de vorige eigenaar (in een Daihatsu Cuore :shock: )
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 jan 2021 09:32

Ernie C. schreef: 18 jan 2021 08:57
kxlight schreef: 18 jan 2021 08:43
havana schreef: 18 jan 2021 08:00 Grappig in Nederland wil niemand meer diesel...
Alleen nog 3-cylinder benzine torretjes... die na 100-150dkm afgeschreven zijn. Maar dat mag de pret niet drukken.
Mijn 3 cilinder heeft inmiddels probleemloos 240.000km gelopen, waaronder een aantal keer op en neer naar Antalya door de vorige eigenaar (in een Daihatsu Cuore :shock: )
Dat is wel een atmosferische motor, Ernie en geen turbomotortje...
Dat is een verschil, net zoals het een Jap is en geen Europeaan.
Een Jap blijft heel, een Europeaan maar even... ;)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5947
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 jan 2021 09:50

Ernie C. schreef: 18 jan 2021 08:54 Op zich is er wel heel veel winst geboekt met diesels maar de keerzijde daarvan is zo'n blok wat mij betreft al is afgeschreven na de leaseperiode. Koop je zo'n auto, dan loop je van de ene ellende in de andere vanwege alle aanpassingen om hem schoon te krijgen.
Goh , ik heb in 2019 een Euro6 diesel gekocht uit de lease met 120.000 km. Rij ca 20.000 - 25.000 km per jaar betaal alles privé. Wagen was in aanschaf al ca 7K goedkoper dan zijn benzine broertje met 1.4 motor ( zelfde bouwjaar en km aantal ). Euro 6 kan nog even vooruit - verbruik 1;18 gemiddeld - dus ik blijf voorlopig nog even rijden zo.

p.s. Ik woon niet in de grote stad - kom er ook zelden met de auto - en het rijdt ZO veel lekkerder op de snelweg in een diesel.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 jan 2021 09:57

Ik vind Volvo eerder de wat alternatieve buitenstaander in het premium segment, dan een sub premium merk/model. Toen ik vorig jaar op zoek ging naar een grote 4x4 'offroad' break of sportieve SUV, is de V90 XC op de 2e plaats geëindigd, maar ik vond die een stuk leuker dan de A6 Allroad bijvoorbeeld. Ja er zijn plekken in de wagen waar de afwerking/tech wat minder was dan in de Audi, maar evengoed omgekeerd: de kwaliteit van de stoelen en het leer bijvoorbeeld.

In het segment van de premium compacte break/berline is de V60/S60 toch een heel pak mooier imho dan de alternatieven van BMW/Mercedes/Audi.
Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 jan 2021 10:11

rene schreef: 18 jan 2021 09:50
p.s. Ik woon niet in de grote stad - kom er ook zelden met de auto - en het rijdt ZO veel lekkerder op de snelweg in een diesel.
+1... er zijn concepten (SUV...) en toepassingen waarin een diesel gewoon de betere motor is. En het is nog niet zo heel duidelijk welke nu de cleanste technologie is.
Screenshot 2021-01-18 at 10.10.44.png
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7974
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 18 jan 2021 10:22

Ik diesel ook lekker verder in mijn 2,7 V6 automaat hoor.
Helaas wordt het anti diesel sentiment in NL steeds groter. Ook onder de bevolking, aangevoerd door bakfietsmoeders en baby in draagzak vaders.

In BE en FR heeft diesel veel meer status en gerespecteerd praktisch nut
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jan 2021 10:27

PSA maakt(e?) dan ook zo'n beetje de beste diesels ter wereld.


Het sentiment in NL is sowiso anti-auto, zie ook de 100km/u onzin.
in Frankrijk mag je met een kar achter je kont nog harder :lol: Die 90km/u in NL met aanhanger is natuurlijk ook achterhaald.
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jan 2021 10:40

Als ik sommige mensen met 110-120 ofzo als debielen zie rijden met een bakbeest van een caravan erachter (tegenwoordig vaak >1500 kg), dan vind ik 90 of 100 max, bepaald niet achterhaald. en broodnodig.
1 Hobbeltje of windvlaag en zo'n lompe trein begint al te slingeren.
Ik deed het ook wel eens , maar dat was dus een KIp Kompakt van 600 kilo, die liep op rails 120....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 18 jan 2021 10:55

Zat net even te kijken naar de verkoopgegevens van 2020:
* passat 1100 stuks (in 2015 nog 11.000)
* Volvo V60 3200
* BMW 3 3400
* Audi A4 1300

Het ouderwetse D segment verdwijnt in NL.

Ik heb nog een 20 jaar oude Saab in bezit (moet nog bedenken wat ik daarmee wil), maar verder zijn we met een KIA e-Niro en Tesla Model 3 volledig over op de batterij. Ik zit met plezier jullie verhalen te lezen. :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jan 2021 11:31

JoostG schreef: 18 jan 2021 10:55 Zat net even te kijken naar de verkoopgegevens van 2020:
* passat 1100 stuks (in 2015 nog 11.000)
* Volvo V60 3200
* BMW 3 3400
* Audi A4 1300

Het ouderwetse D segment verdwijnt in NL.
Was die passat in 2015 niet het introductie jaar van de GTE (toen nog 7 of 14% bijtelling dacht ik)? In dat geval zijn de cijfers net zo vertekend als die enorme verkoopknaller van Tesla in december 2020.

Maar wel eens dat het D-segment uitsterft. Onze overheid maakt dat ook steeds onaantrekkelijker.
Less is bore

Plaats reactie