Binnenband spontaan leeg.
Schwalbe presta-ventielen hebben een uitschroefbaar binnenventiel. Die kunnen zich los(ser) draaien (wel zeldzaam). Dan staat de band na een nacht plat. Zoiets moet je overkomen om het te weten.
Dacht ik ook aan en is zeker iets om rekening mee te houden maar in de start-post staat dat er een groot gat in de binnenband zit
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
De eerder genoemde theorie van een slecht zittend velglint (dat alleen slecht zit als de bandenspanning hoog is), zodat de biba tegen een scherpe rand van het spaakgatbusje aankomt zou zeer goed mogelijk zijn.
Ook een inferieur velglint, kwaliteit isolatietape, kan - uit eigen ervaring - de oorzaak zijn.
Ook een inferieur velglint, kwaliteit isolatietape, kan - uit eigen ervaring - de oorzaak zijn.
Hier nog een velglint malheur ervaringsdeskundige. Van de zomer een nieuwe fiets (De Rosa Protos) aangeschaft waar oorspronkelijk Deda wielen onder zaten. Deze hebben een open velgbed met spaakgaten. Op mijn eerste ritje meteen een lekke band na 10km. Na verwisselen van de biba bij het oppompen meteen weer - dus mijn vrouw moeten bellen voor lift. In eerste instantie dacht ik aan splinter oid in de (carbon) velg, maar na goed nalopen van de velg en de locatie van het lek leek de oorzaak een slecht passend velglint te zijn. Wat volgde kan het best worden beschreven als mijn experimentele velglint fase, alle soorten en merken geprobeerd, zonder goed resultaat. Ik bleef om de haverklap lekke banden krijgen, vaak spontaan na oppompen zoals de ts beschrijft. Uiteindelijk leidde al dit bandenleed zelfs tot een onvrijwillig (maar wel leuk) bezoek aan de De Rosa fabriek tijdens mijn vakantie. Enfin, uiteindelijk wielen ingeruild voor Bora’s. Maar volgens mij hebben Zonda’s net als Bora’s een dicht velgbed, dus kan een slecht afgedicht spaakgat niet de oorzaak zijn.
Ondertussen blijven de vragen staan, anders gaan we raden naar het antwoord. Of verhalen vertellen uit eigen ervaring en het zelf invullen. Wat op het zelfde neer komt.
Is dat ter hoogte van een spaak? Hebben Zonda's spaakgaten in de velg?
Bij mij zaten de gaten ook vaak enigszins aan de zijkant van de band, niet helemaal aan de onderkant. Wel altijd precies ter hoogte van een spaakgat.
Aan de zijkant dus en waarschijnlijk geen klein gaatje maar een fatsoenlijk gat of eerder een snee?
Dan ben ik bijna zeker dat dit gekomen is met de band op te leggen en daarbij ofwel bandenlichters gebruikt of heeft de binnenband geklemd gezeten tussen velg en buitenband zodat ie beschadigd was.
EDIT: Ik heb je eerste post nog eens gelezen en je geeft daar al aan dat er een flink gat in zit.
Dan ben ik bijna zeker dat dit gekomen is met de band op te leggen en daarbij ofwel bandenlichters gebruikt of heeft de binnenband geklemd gezeten tussen velg en buitenband zodat ie beschadigd was.
EDIT: Ik heb je eerste post nog eens gelezen en je geeft daar al aan dat er een flink gat in zit.
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Dat heb ik wel gehad met de Schwalbe binnenbanden. Zelfs twee keer zo erg dat ik telkens als ik de pomp erafhaalde het ventiel mee lis draaide. Nu heb ik andere binnenbanden daar zit het ventiel vast.
Ghost Nivolet 6LC
Het eerste wat ik doe bij een nieuwe binnenband met (uit)draaibaar ventiel deze eerst met een tangetje nog even extra vast na te draaien.
Mij overkwam enige tijd geleden ook dit euvel.
En inmiddels hebben alle op voorraad liggende exemplaren nu deze behandeling ondergaan zodat ik onderweg, bij geval, hiermee niet geconfronteerd wordt.
Mij overkwam enige tijd geleden ook dit euvel.
En inmiddels hebben alle op voorraad liggende exemplaren nu deze behandeling ondergaan zodat ik onderweg, bij geval, hiermee niet geconfronteerd wordt.
...