Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Oplichter Marktplaats

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 18 okt 2019 10:37

Graag gedaan.

Wat ik sneaky vind is dat de eerste communicatie wel via de MP-app gebeurt en daarna via Whatsapp.
Vermoedelijk omdat MP zelf dit soort phishing onmogelijk heeft gemaakt.
(zie https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... t-phishing)

De gebruiker was 1 of andere Roel" (uit Appingedam).
Via Whatsapp kreeg ik een adres door in Susteren om het pakket naar toe te zenden.
Overigens heb ik naar verdacht@marktplaats.nl alle gegevens doorgestuurd, incl. het 06-nummer.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 18 okt 2019 12:56

Is al geruime tijd gaande en er is al vele malen via radio en televisie voor gewaarschuwd. Zo vaak dat het mij enigszins verbaasd dat er nog steeds mensen in trappen.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 18 okt 2019 14:18

Heb dat begin van dit jaar ook gehad met een advertentie van een edge 800 Persoon bied de vraagprijs en wil vervolgens mijn telefoonnummer om het even telefonisch af te stemmen. Kreeg vervolgens ook een whatsappje met die tekst. Ff googlelen en toen wist ik genoeg. Nog ff terug geantwoord dat mijn beoordeling op MP genoeg moet zeggen qua betrouwbaarheid en dat ik dat niet ga doen. Uiteraard nooit meer iets van gehoord. Zag net dat die gebruiker nog steeds op MP aanwezig is. Ene Joey uit Groningen die al 14,5 jaar op MP actief is.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 18 okt 2019 16:03

U doet me eraan herinneren dat ik ooit ook al eenmalig of tweemaal 1 cent heb overgemaakt aan....? Ik denk dat het was om een transactie of aankoop te regelen.Ik ben uiteindelijk goed weggekomen hiermee want er is nooit enige geldsom van mijn rekening verdwenen. Ik heb zelfs nooit een afboeking op mijn saldo vastgesteld.voort die 1 cent.Mogelijk heeft mijn bank deze transactie tegengehouden. Oef :mrgreen:

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 18 okt 2019 16:16

alliance_0 schreef: 18 okt 2019 12:56 Is al geruime tijd gaande en er is al vele malen via radio en televisie voor gewaarschuwd. Zo vaak dat het mij enigszins verbaasd dat er nog steeds mensen in trappen.
Dat verbaast mij ook. :D
En het verbaast me nog meer dat ik het het deze keer zelf was. :oops:
(gelukkig zonder erg...)

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 18 okt 2019 17:30

tinoh schreef: 18 okt 2019 14:18Ene Joey uit Groningen die al 14,5 jaar op MP actief is.
Die heeft onlangs ook mij benaderd. Wilde ook dat ik mijn rekeningnummer ging verifiëren via een linkje in whatsapp. Doei, Joey, daar trappen we niet in.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 okt 2019 19:08

ottorongo schreef: 18 okt 2019 16:03 U doet me eraan herinneren dat ik ooit ook al eenmalig of tweemaal 1 cent heb overgemaakt aan....? Ik denk dat het was om een transactie of aankoop te regelen.Ik ben uiteindelijk goed weggekomen hiermee want er is nooit enige geldsom van mijn rekening verdwenen. Ik heb zelfs nooit een afboeking op mijn saldo vastgesteld.voort die 1 cent.Mogelijk heeft mijn bank deze transactie tegengehouden. Oef :mrgreen:
Of misschien was je zo slim om zelf naar de website van je bank te gaan voor de overboeking i.p.v. op een aangeleverde link te klikken.

Heeft die oplichter toch maar mooi 2 cent buitgemaakt...
Campagnolo Ultra Dork

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 19 okt 2019 09:33

ottorongo schreef: 18 okt 2019 16:03 U doet me eraan herinneren dat ik ooit ook al eenmalig of tweemaal 1 cent heb overgemaakt aan....?
Misschien is het verstandig dat u (online bij de bank) toch nog even checked welke mobiele toestellen zijn geregistreerd bij uw rekening.
Alle vreemde toestellen (en ook oude toestellen die niet meer worden gebruikt) moet je verwijderen.
Bij mij stond daar een Iphone die niet van mij was...de boef was al bezig dus.

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 19 okt 2019 10:29

wanneer je een abonnement afsluit moet je vaak ook 1 cent overmaken/pinnen om te kijken of je een legitieme rekening hebt opgegeven. bij tel abbo`s met een telefoon erbij in heb je dit soms ook. Wanneer je 1 cent moet overmaken hoeft het niet altijd oplichterij te zijn, maar bij transactie`s met onbekenden/marktplaats etc zou ik er zeker niet aan beginnen.....
Marktplaats aankopen haal ik ook altijd zelf op, en laat het niet versturen.
wel is een keer met iemand via marktplaats site aan het onderhandelen geweest en kreeg toen een bericht van marktplaats zelf dat dit een mogelijke oplichter was ze houden het dus wel redelijk goed bij, en wanneer je iets niet vertrouwd en een melding maakt wordt dit veelal ook direct behandeld valt mij op.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 19 okt 2019 11:54

Ik had al eerder van deze truc gehoord en het is idd lekker geniepig. Maar waarom kun je direct zien dat het niet klopt?

Een cent overmaken doe je om als koper te bewijzen dat je een legitieme bankrekening hebt. Je bewijst dat je als koper kunt betalen. Maar in dit geval in deze marktplaats oplichterij moet juist de verkoper een cent overmaken om iets te bewijzen. Dat is echt de omgekeerde wereld. Je hoeft als verkoper helemaal niet te bewijzen dat je een bankrekening hebt. Dat is iets wat je aan de koper vraagt. Daardoor kun je al direct aanvoelen dat zoiets niet deugt. Maar ik geef toe,.... je moet het maar net even bedenken als je al blij bent dat iemand de spullen wil kopen die niet aan de straatstenen kwijt krijgt.
Live fast; die young. mijn blog

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 okt 2019 16:20

Daar heeft MP een hulpmiddel voor. Als je een cent aan heb overmaakt, dan controleren zij je rekening en krijg je een extra vermelding op je pagina.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 okt 2019 16:27

De truc is niet die ene cent die je overmaakt.
MAar dat je het overmaakt via een betaalwebsite die niet deugd... waardoor ze je bankgegevens in handen krijgen.

Bijvoorbeeld een "tikkie" , maar dan een soort copy cat webpagina van tikkie.. lijkt er op, zal hier en daar net even anders zijn, maar vooral het webadres van de betaalpagina is anders....
Dus die methode - die inderdaad legitiem voor abonnementen afsluiten ed. ook gebruikt wordt - is op marktplaats direct verdacht. Maar je moet vooral opletten via welke online methode het betaalverzoek jouw kant op komt!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie