Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Oplichter Marktplaats

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 05 okt 2018 17:42

En dus???

Heythuysen opzoeken in Google Maps kan ik ook dus wat is de essentie van je post?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 okt 2018 18:00

Er zijn forum-groepjes op internet die Nigeriaanse Email-fraudeurs van de straat houden door eindeloze vragen en opdrachten. Ze halen ook fake websites neer en halen mailaccounts uit de lucht.

Zou ook voor MP fraude opgezet kunnen worden.
Voor meer info kijk hier: https://www.419scam.org/

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 05 okt 2018 19:23

Tja goed opletten en maak jezelf niet gek met impulsieve aankopen. En shop niet op MP als je moe bent. Ik ben laatst zelf ook opgelicht op MP, de dag nadat ik terug kwam van een lange autoreis van vakantie. Gelukkig heeft de politie inmiddels de zaak geopend en loopt er een proces. Altijd aangifte doen dus.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 05 okt 2018 19:43

Nee_Nee schreef: 05 okt 2018 18:00 Er zijn forum-groepjes op internet die Nigeriaanse Email-fraudeurs van de straat houden door eindeloze vragen en opdrachten. Ze halen ook fake websites neer en halen mailaccounts uit de lucht.

Zou ook voor MP fraude opgezet kunnen worden.
Voor meer info kijk hier: https://www.419scam.org/
Ter Uwer vermaak en indien nog niet bekend zou ik dan de vaak kostelijke scambaits op https://www.419eater.com/html/letters.htm eens lezen.

Father Bruce Zorro
Holy Church of The Tattooed Saint
Afbeelding
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 okt 2018 20:07

Die bedoelde ik!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 mei 2019 19:22

Update:
Jongen is opgepakt, komt uit regio Assen en moet in juli voor de rechter verschijnen. Het trieste is dat hij voor de kinderrechter moet, hij is dus minderjarig.
Wat een manier om een valse start met je leven te maken.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 03 mei 2019 20:04

(In minderjarige jongeman uit Assen? Daar gaan mijn vooroordelen. In rook op.).
Maar wat goed dat ie gepakt is!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 14 aug 2019 11:54

Update:
Jongen is door de rechter veroordeeld tot 100 uur taakstraf en een maand gevangenis voorwaardelijk met een proefperiode van 2 jaar.
Ik heb recht op een schadevergoeding (waar ik niet veel van verwacht eerlijk gezegd)
Uiteraard is hij in beroep gegaan.

Ik geloof niet dat ik iets van mijn centen terugzie, maar ik ben aangenaam verrast dat er toch werk van gemaakt is en iemand opgepakt en veroordeeld is. Of het de brein is of een kattenvanger, dat ligt niet aan mij om te beoordelen.
Dat er werk van is gemaakt door de politie laat blijken, geloof ik, dat hij een aardige reeks oplichtingen achter zijn ip adres had staan en dat er gelukkig veel aangiftes zijn gedaan. Ik geloof niet dat ze voor een individuele aangifte aan de slag gaan... Aangifte doen is zo laagdrempelig tegenwoordig (alles kan op de site van de politie), het is een drempel minder om er geen werk van te maken zelf.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 aug 2019 12:36

Goed dat je de voorlopige afloop met ons gedeeld hebt.
Je aangifte is in ieder geval niet in de prullenbak geland.

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 18 okt 2019 09:49

Bij deze wil ik even waarschuwen voor de volgende vorm van Marktplaats/Whatsapp fraude:
https://www.politie.nl/nieuws/2019/mei/ ... epakt.html

Ik kende dit verschijnsel niet, was niet helemaal wakker en ben er gisteren dan ook ingetrapt. Gelukkig was er geen schade en heb ik vanochtend e.e.a. kunnen herstellen

Whatsappfraude met 1 cent via Markplaats
- Adverteerders op verkoopsites worden benaderd door iemand die zich voordoet als potentiele koper.
- De communicatie wordt voorgezet via WhatsApp.
- De zogenaamde koper zegt dat hij al vaker is opgelicht door mensen die adverteren op een verkoopsite en vraagt de verkoper om 1 cent over te maken via een speciaal betaalverzoek.
- Veel mensen voldoen vervolgens aan dit verzoek, omdat ze bedenken dat je je aan één cent geen buil kunt vallen. En dát is precies waar de oplichters op uit zijn. Die ene cent kan u uw bankrekening kosten.
- De link die de zogenaamde koper stuurt is vals. Het lijkt op een gewone bankwebsite, maar het gaat om een kopiewebsite. Als iemand nietsvermoedend zijn inloggegevens intikt, krijgt de oplichter deze gegevens ook en kan hij of zij de rekening plunderen.
- Voorkom oplichting. Ontvangt u het verzoek om 1 cent over te maken, zogenaamd om te laten zien dat u te vertrouwen bent? Trap er niet in. Ga niet met deze zogenaamde koper in zee en klik niet op de link.
- Is het u toch overkomen? Doe meteen aangifte en vertel de politie zoveel mogelijk gegevens van de oplichter die u geld afhandig heeft gemaakt. Waarschuw ook uw bank, zodat er geen geld van uw rekening kan worden gehaald! Ontdek meer over internetoplichting.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 okt 2019 10:23

Dank voor het delen!

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 18 okt 2019 10:26

Let op dit gebeurd ook wel is als je zelf reageert op een advertentie. Dan krijg je het verhaal ik reserveer hem alleen voor je als je eest 1 cent overmaakt zodat ik wat gegevens van je heb. En kan controleren dat je bent wie je zegt dat je bent.

Dus niet doen :)
Gr Roos

Plaats reactie