fiets zakelijk kopen: autokosten nog steeds aftrekbaar?
Voordat ik m'n vraag over de schutting gooi bij uurtje-factuurtje accountant: zijn er hier mensen die zakelijk een fiets hebben aangeschaft en daarnaast ook ofwel een zakelijke auto rijden, of een privé auto voor zakelijke kilometer met 19 cent rijden?
Kan me bijna niet voorstellen dat de fiscus je laat kiezen voor óf een fiets, óf een auto, maar met de huidige populatie ZZP'ers is er hier vast ook praktijkervaring.
Kan me bijna niet voorstellen dat de fiscus je laat kiezen voor óf een fiets, óf een auto, maar met de huidige populatie ZZP'ers is er hier vast ook praktijkervaring.
19 cent per km mag je altijd (tenzij je een auto van de zaak hebt....) opvoeren. Al ben je opgehaald door iemand en heb je 0,0 kosten gemaakt. Mag je trouwens ook doen als je naar de Makro rijdt om dikke stiften voor je whiteboard te kopen. Aanschaf zou ik ook niet zeker weten maar ik gok van niet. Tenzij je zin hebt om bijtelling over je fiets te betalen (plus een mogelijke interessante discussie met de fiscus als je controle krijgt). Ik zou het toch bij je accountant neerleggen en het niet van een reactie op een forum laten afhangen. Als je accountant denkt dat het te verdedigen is, kun je de gok nemen.
Maar, eigenlijk, ik zou lekker 19 cent per km rekenen. Ik weet niet hoeveel km je op de fiets zou gaan, en hoeveel dagen per week, maar met 5 dagen per week 40 weken per jaar 50 km per dag kun je 1900 euro aan reiskosten boeken. Weet niet wat voor fiets je op het oog hebt maar denk dat je jezelf op die manier echt niet in de vingers snijdt. En scheelt denk ik een interessante discussie bij een controle.
(overigens was het een aantal jaar geleden wel degelijk zo dat je moest kiezen, of fiets, of auto, juist ook om te voorkomen dat mensen een fiets van de zaak zouden nemen, 1 keer op de fiets naar het werk zouden rijden en daarna lekker privé zouden fietsen om vervolgens met de auto of het OV naar het werk te gaan en daar ook de kosten van gedekt zouden krijgen)
Maar, eigenlijk, ik zou lekker 19 cent per km rekenen. Ik weet niet hoeveel km je op de fiets zou gaan, en hoeveel dagen per week, maar met 5 dagen per week 40 weken per jaar 50 km per dag kun je 1900 euro aan reiskosten boeken. Weet niet wat voor fiets je op het oog hebt maar denk dat je jezelf op die manier echt niet in de vingers snijdt. En scheelt denk ik een interessante discussie bij een controle.
(overigens was het een aantal jaar geleden wel degelijk zo dat je moest kiezen, of fiets, of auto, juist ook om te voorkomen dat mensen een fiets van de zaak zouden nemen, 1 keer op de fiets naar het werk zouden rijden en daarna lekker privé zouden fietsen om vervolgens met de auto of het OV naar het werk te gaan en daar ook de kosten van gedekt zouden krijgen)
Ik had de indruk dat het de TS niet te doen was om de regeling als werknemer maar als (zelfstandig) ondernemer. Het artikel dat je aanhaalt geldt alleen voor werknemers.havana schreef: ↑25 jun 2018 12:15 Kijk hier eens...
https://www.cnvvakmensen.nl/diensten/ke ... an-de-zaak
Ik heb zelf een fiets 'op de zaak' gekocht, mijn accountant vond dat geen probleem. Het was een beetje i.h.k.v. "het gaat de fiscus geen barst aan waaraan de ondernemer zijn geld uitgeeft". Als je met enige regelmaat op de fiets naar jouw postbus rijdt ... dan is het dus gewoon een bedrijfsmiddel waarop de gewone afschrijfregels van toepassing zijn.
En ... de 5 km die ik daarvoor op en neer rijd schelen:
a: parkeergeld
b: een paar ons CO2 per keer
c: irritatie qua verkeersdrukte
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Da's een nogal kortzichtige opmerking.
Heeft niks met hobby te maken. Ik heb geen auto van de zaak. Mijn eigen auto staat het grootste deel van de week in de garage en ik gebruik de fiets zoals ik hierboven beschreef. En zelfs sommige klanten bezoek ik per fiets.
Dat ik er ook wel op rijd in mijn vrije tijd ... tja ... zelfstandig ondernemers hebben nu eenmaal geen werkkostenregeling zoals werknemers die wel hebben.
Ondernemers roepen toch ook niet: "leuk dat jullie eens per drie jaar een fiets kunnen kopen tegen bruto/netto inhoudingen".
Overigens is de fiets die door de zaak betaald is geen echte racefiets maar een 'stadshybride'. (mocht je belangstelling hebben ... hij is te koop )
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Klopt. Ik ben zelfstandig ondernemer.De Tukker schreef: ↑25 jun 2018 12:35Ik had de indruk dat het de TS niet te doen was om de regeling als werknemer maar als (zelfstandig) ondernemer. Het artikel dat je aanhaalt geldt alleen voor werknemers.havana schreef: ↑25 jun 2018 12:15 Kijk hier eens...
https://www.cnvvakmensen.nl/diensten/ke ... an-de-zaak
Ik heb zelf een fiets 'op de zaak' gekocht, mijn accountant vond dat geen probleem. Het was een beetje i.h.k.v. "het gaat de fiscus geen barst aan waaraan de ondernemer zijn geld uitgeeft". Als je met enige regelmaat op de fiets naar jouw postbus rijdt ... dan is het dus gewoon een bedrijfsmiddel waarop de gewone afschrijfregels van toepassing zijn.
En ... de 5 km die ik daarvoor op en neer rijd schelen:
a: parkeergeld
b: een paar ons CO2 per keer
c: irritatie qua verkeersdrukte
Je kunt dus voor zakelijke autoritten gewoon die 19 cent blijven opvoeren en een zakelijke fiets rijden? Ik zal het ook nog even bij de accountant checken, maar dan kom ik vast enigszins beslagen ten ijs.
Jep klopt volgens mij.
Je kan de ritten met de auto en / of fiets apart aftrekken als woon-werk.
Eventueel kan je ook je fiets helemaal op "de zaak" aanschaffen, Je kan dan weer niet gebruikmaken van de 19ct per km omdat de fiets dan als bedrijfsmiddel wordt opgevoerd.
zie ook : https://www.thinq.nl/blog/fiets-van-de-zaak-zzp
Als je veel km's maakt dan kan je beter de km vergoeding pakken. Maak je minder km dan kan het beter zijn om hem zakelijk te pakken (btw aftrek en de KIA (en onderhoud?) , eventueel willekeurige afschrijving maar die weet ik niet zeker)
Je kan de ritten met de auto en / of fiets apart aftrekken als woon-werk.
Eventueel kan je ook je fiets helemaal op "de zaak" aanschaffen, Je kan dan weer niet gebruikmaken van de 19ct per km omdat de fiets dan als bedrijfsmiddel wordt opgevoerd.
zie ook : https://www.thinq.nl/blog/fiets-van-de-zaak-zzp
Als je veel km's maakt dan kan je beter de km vergoeding pakken. Maak je minder km dan kan het beter zijn om hem zakelijk te pakken (btw aftrek en de KIA (en onderhoud?) , eventueel willekeurige afschrijving maar die weet ik niet zeker)
Hierbij een globale uitleg, voor specifiek advies zou ik een 'specialist' raadplegen.
Ik ga er vanuit dat het hier een zogenaamde ib-onderneming betreft. (Winst belast in de inkomstenbelasting, dus geen bv/NV/..). In dat geval geldt het volgende (in feite voor alle bedrijfsmiddelen):
1. Zakelijk gebruik minder dan 10%: het bedrijfsmiddel is privé. Ratio: het zakelijke gebruik is onvoldoende van betekenis.
2. Zakelijk gebruik 10 - 90 %: keuzevermogen. De ondernemer mag kiezen of hij het bedrijfsmiddel zakelijk of privé aanmerkt.
3. Meer dan 90%: verplicht ondernemingsvermogen.
Gevolgen:
1. Bedrijfsmiddel = privé: baten en lasten (oa aanschafkosten, maar ook verkoopresultaat) zijn privé en hebben geen invloed op de belastbare winst. Eventueel kan een vergoeding voor zakelijke gebruik van het privemiddel in mindering komen op de winst. Voor zakelijke gebruik van een auto die privévermogen vormt is dit genormeerd op 0,19 per km. Dit bedrag wordt geacht alle kosten te dekken. Voor een fiets gelden bij mijn weten geen normen, maar in redelijkheid zal dit in ieder geval lager zijn.
2. Bedrijfsmiddel = zakelijk: baten en lasten worden door de onderneming gedragen en beïnvloeden de belastbare winst. Voor privégebruik van het bedrijfsmiddel moet een vergoeding wegens privégebruik in aanmerking worden genomen. Voor auto's is dit middels 'bijtellingsregels' genormeerd. (Percentage van de waarde). Voor een fiets gelden bij mijn weten geen normen.
Resumé: er van uitgaande dat het zakelijke gebruik van de fiets tussen de 10 - 90 ligt, heb je de keuze. Ofwel fiets je privé en mag je voor je zakelijke ritjes een vergoeding rekenen. Of je fietst zakelijk en je moet privégebruik 'bijtellen'.
In beide gevallen geldt dat je een bewijslast hebt voor het zakelijke gebruik, oftewel zal je een kilometeradministratie moeten bijhouden.
Ik ga er vanuit dat het hier een zogenaamde ib-onderneming betreft. (Winst belast in de inkomstenbelasting, dus geen bv/NV/..). In dat geval geldt het volgende (in feite voor alle bedrijfsmiddelen):
1. Zakelijk gebruik minder dan 10%: het bedrijfsmiddel is privé. Ratio: het zakelijke gebruik is onvoldoende van betekenis.
2. Zakelijk gebruik 10 - 90 %: keuzevermogen. De ondernemer mag kiezen of hij het bedrijfsmiddel zakelijk of privé aanmerkt.
3. Meer dan 90%: verplicht ondernemingsvermogen.
Gevolgen:
1. Bedrijfsmiddel = privé: baten en lasten (oa aanschafkosten, maar ook verkoopresultaat) zijn privé en hebben geen invloed op de belastbare winst. Eventueel kan een vergoeding voor zakelijke gebruik van het privemiddel in mindering komen op de winst. Voor zakelijke gebruik van een auto die privévermogen vormt is dit genormeerd op 0,19 per km. Dit bedrag wordt geacht alle kosten te dekken. Voor een fiets gelden bij mijn weten geen normen, maar in redelijkheid zal dit in ieder geval lager zijn.
2. Bedrijfsmiddel = zakelijk: baten en lasten worden door de onderneming gedragen en beïnvloeden de belastbare winst. Voor privégebruik van het bedrijfsmiddel moet een vergoeding wegens privégebruik in aanmerking worden genomen. Voor auto's is dit middels 'bijtellingsregels' genormeerd. (Percentage van de waarde). Voor een fiets gelden bij mijn weten geen normen.
Resumé: er van uitgaande dat het zakelijke gebruik van de fiets tussen de 10 - 90 ligt, heb je de keuze. Ofwel fiets je privé en mag je voor je zakelijke ritjes een vergoeding rekenen. Of je fietst zakelijk en je moet privégebruik 'bijtellen'.
In beide gevallen geldt dat je een bewijslast hebt voor het zakelijke gebruik, oftewel zal je een kilometeradministratie moeten bijhouden.
Gazelle Team TVM \'99
Let op, als je heeeeel veel kilometers maakt dan vindt de fiscus het 'geen goed ondernemerschap' dat je die auto prive rijdt tegen 19ct per kilometer en zou die auto zo maar als 'van de zaak' kunnen worden aangemerkt. Ik weet overigens niet waar die grens ligt hoor.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018