Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Verkeersregels fietsers Duitsland

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 06 jun 2018 21:55

Onze lokale wielervereniging heeft een weekendje Eifel gepland. Ze hebben mij gevraagd de route na te rijden, wat ik inmiddels dan ook een paar keer voor ze heb gedaan. Zo ook gisteren. Nu valt mij op dat je twee soorten borden hebt in Duitsland, een blauw bord met een fiets afgebeeld (vrijwel altijd ook met voetganger) en een wit bordje met de tekst "fahrad frei" of "fahräder frei" of zoiets, dit witte bordje hangt altijd onder een blauw bord voor voetgangers. Nu was mijn opvatting dat het bij het blauwe bord verplicht is het fietspad te volgen en bij het bord "fahrrad frei" je zelf mag kiezen of je op het "veredelde trottoir" gaat rijden of op de weg. Is dit juist, of heb ik het helemaal mis? En hoe zit het met groepen? Mogen die vanaf een bepaald aantal of met volgwagen op de weg? Ik ben erg benieuwd en kan op internet geen eenzijdige antwoorden vinden.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 06 jun 2018 22:00

Rij heel veel in Duitsland en volgens mij mag je idd kiezen met dat bordje maar verder nooit echt in verdiept want ik vind het A . asociaal om niet het fietspad te volgen en B. er wordt in Duitsland over het algemeen toch net wat harder gereden dan hier.
Alleen als het fietspad echt heel slecht is dan is het wat anders.

Volgwagen weet ik niet hoe de regels zijn maar dat vind ik sowieso overal onwenselijk :roll:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 06 jun 2018 22:06

Ik heb twee keer meegemaakt dat het "trottoir/fietspad" dermate slecht/gevaarlijk was dat ik op de straat bleef fietsen, met twee keer een toeterende auto. Op een paar sites heb ik gelezen dat je idd mag kiezen bij een wit bord en één Duitse site waar ze nadrukkelijk waarschuwen op de straat te blijven omdat je alle stapvoets gebruik mag maken van deze "trottoirs" en bij een ongeval met een voetganger trek je altijd aan het kortste eind. Ik vind het wel vreemd dat ik twee keer de stoep op werd getoeterd als dat idd zo is;-P

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 06 jun 2018 22:43

Na een mopperende wandelende dame op het trottoir (waar ik stapvoets reed, want ik was aan het zoeken) heb ik me laatst ook eens in de regels zitten verdiepen. Volgens mij mag je alleen op voetgangerssnelheid fietsen en mag je zelfs je positie op de weg kiezen (ook links rijden???). Maar ik ben benieuwd of iemand de exacte regels kent. Voorlopig hou ik maar gewoon de weg aan, tenzij er geen onderbord is fahrad frei, dan volg ik het volgens mij gewoon verplicht fietspad (wanneer ik het fietspad niet mis, dat gebeurt mij nogal eens in Duitsland)

Met een groep zou ik zeker voor de weg kiezen.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

senior
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 06 jun 2018 22:53

Fahrrad frei verklaring: "Solche Wege brauchen selbstverständlich NICHT benutzt zu werden, denn es sind keine Radwege (erst recht keine benutzungspflichtigen Radwege), sondern Gehwege.
Weil es ein Gehweg ist, haben Fußgänger absoluten Vorrang vor dem Radverkehr. Radfahrer dürfen nur mit Schrittgeschwindigkeit fahren! Auf die Fußgänger ist besondere Rücksicht zu nehmen. Bei Bedarf ist also anzuhalten." (https://www.adfc-diepholz.de/gehweg-rad ... e-radwege/ geeft hierover uitleg)

Verder is het ook in Duitsland is het verplicht op het fietspad te rijden. Maar anders dan in Nederland moet in Duitsland dat fietspad wel aan bepaalde eisen voldoen. En ligt dat fietspad aan de linkerkant van de weg (gezien vanuit de rijrichting van de fietser) dan mag je op de weg fietsen (dat is me tenminste vanuit een Duitse organisatie van een toertocht aangegeven (https://www.adfc-diepholz.de/benutzungs ... ahme-sein/)

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 06 jun 2018 23:13

Dit verschil heeft te maken met rechtelijke uitspraken. In tegenstelling tot Nederland mag je in Duitsland als burger de rechtsgeldigheid van een fietspad aanklagen. De regels voor fietspaden zijn in Duitsland namelijk wettelijk waar ze in Nederland alleen een richtlijn is. In Nederland ben je dus verplicht op het grootst broddelwerk te fietsen dat aan geen enkele regel voldoet en mag je alleen naar de rechter als je aantoonbaar schade hebt.
In Duitsland hoef je niet te wachten tot het kalf verdronken is en mag je dat direct al. En dat gebeurt vaak. Aangezien vrijwel geen enkel Duits fietspad aan de Duitse wet voldoet beslissen de rechters bijna altijd in het voordeel van de klager. Dergelijke 'illegale' fietspaden worden dan vaak voorzien van het voetgangserbordje met daaronder 'radfahrer frei'. Je hoeft er dus niet op te fietsen. Aangezien bijna geen enkele automobilist de wet voor fietsers kent maar alleen zijn 'gesundes volksempfinden' volgt wordt er inderdaad vaker getoeterd. Je kunt zo'n automobilist overigens behoorlijk naaien door hem uit te dagen de politie te bellen om jou aan te klagen. Het de politie roepen voor een onterechte klacht kost in Duitsland een paar centen. Of je het zo op de spits moet drijven is een 2e.
Ik zou er in ieder geval heel erg voor zijn dat de fietspadregels ook in Nederland kracht van wet hebben en door een rechter getoetst mogen worden.

senior
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 06 jun 2018 23:19

Gezien de staat van Nederlandse fietspaden (uitzonderingen daargelaten) ben ik het met het laatste helemaal eens.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 07 jun 2018 06:36

Ik ben ook wel eens door een langzame fietser van het fietspad af gebeld omdat ze er kennelijk vanuit gaan dat je als snellere fietser binnen de bebouwde kom op de straat fietst. Dat doe ik sindsdien dan ook maar zoveel mogelijk. Het ging hier om een officieel fietspad, geen 'Fahrrad frei'. Buiten de bebouwde kom is een ander verhaal, daar zijn de fietspaden een stuk beter doordat de uitritten ontbreken en is het alternatief van de weg met auto's op 100 km/h een stuk gevaarlijker.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 07 jun 2018 09:15

Bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jun 2018 10:24

Het ligt er erg aan waar je in Duitsland bent en wat de omstandigheden zijn. Soms moet je ook gewoon niet op de weg willen rijden, dat gaat met name op voor de B-wegen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 07 jun 2018 11:25

En aangaande wielergroepen. Het is in Duitsland (maar ook in Frankrijk) zeker op smalle binnenwegen naast elkaar te fietsen. In Nederland mag het enkel daar waar de omstandigheden het toelaten (bijna nergens naar mijn mening) maar in Duitsland is het zeker in combinatie met de hogere snelheden gewoon dom/gevaarlijk (zeker omdat Duitser de neiging hebben om meteen in te halen). Zeker in de Eifel is het me al een paar keer gebeurd dat ik tegemoetkomende toerders op een haar na miste omdat er een paar in onoverzichtelijke bochten ruim over het midden van de weg reden.

senior
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 07 jun 2018 11:52

sharkman113 schreef: 07 jun 2018 11:25 … Zeker in de Eifel is het me al een paar keer gebeurd dat ik tegemoetkomende toerders op een haar na miste omdat er een paar in onoverzichtelijke bochten ruim over het midden van de weg reden.
Daar gaat geen enkele regel tegen helpen. Er zijn nu eenmaal mensen die denken dat ze renner zijn op afgesloten wegen en die zijn, helaas, maar op één manier te overtuigen dat er toch echt tegenliggers bestaan.

Plaats reactie