Pagina 82 van 463

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 05 aug 2019 23:28
door Ernie C.
Ik ben ook met geen enkele fiets sneller geweest dan met mijn aluminium Merckx met Khamsins en Mirage die wat aan de kleine kant was. De enige fiets waar ik erbij in de buurt kom is mijn huidige Tommasini. Die heeft ook een sportieve geometrie. Al het endurance en gravelspul is/was langzamer, ook met de carbon Conlnago Ace met Dura Ace en wieltjes van 1400 gram haalde ik het niet.

Ik denk dus dat zitpositie echt veel uitmaakt ook al zat tussen de Merckx en het andere spul ook ruim een jaar blessureleed en de grens van 40 jaar.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 06 aug 2019 09:16
door PietH
bakboord1 schreef: 05 aug 2019 22:08 Zucht...

Het zal wel aan mij liggen dat ik geen zin heb in deze onzin reacties maar me met mijn 2 meter lengte (en dus grote frontale oppervlakte) wel afvraag wat het aerodynamische voordeel is gemeten in kilometer per uur in het plaatsen van de handen bovenop het stuur versus onderin de beugels.
In de voorlaatste fiets stond wel het voordeel in wattage maar niet in km/h voor een gemiddelde recreatieve fietser.
Dit geeft een (hele ruwe) indicatie: http://bikecalculator.com
De hoeveelheid voor- of nadeel van je positie is ook sterk afhankelijk van andere factoren zoals de wind en stijging.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 06 aug 2019 10:24
door aloisvonesterhazy
Mijn ervaring (ben ook twee meter) is dat ik onderin de beugels meestal zo'n anderhalve km/u sneller ga. Maar zoals gezegd is dat een vage persoonlijke waarneming en zijn er vele variabelen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 06 aug 2019 10:47
door Sulla
Een op papier betere/snellere fiets zegt lang niet altijd alles.

Ik heb vroeger (jaren 80) op vrij redelijk niveau aan fietscrossen gedaan. Het gaat daar weliswaar niet om pure snelheid, maar op mijn Batavus crossfiets (die volgens alle standaarden veel te lomp en zwaar was) heb ik altijd de beste resultaten behaald. Op een gegeven moment overgestapt naar de ultra lichte topfiets (of hypefiets?) van dat moment (Kuwahara) maar daarop echt geen deuk in een pakkie boter gereden.

Waar het aan lag geen idee, wellicht was het simpelweg een (te) hoge verwachting die niet direct uitkwam, waardoor je je zelf onbewust wijsmaakt dat een fiets niet lekker rijdt.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 06 aug 2019 10:52
door Nee_Nee
Als je voor de twee houdingen het frontaal oppervlak kunt opgeven en het geleverde vermogen, dan is er wel aan te rekenen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 06 aug 2019 14:41
door ottorongo
Ik ben vannacht even gaan zoeken in de catacomben van mijn archief. Wel iets gevonden maar niet het exacte antwoord op de vraag van TS.
De impact van de windvang (frontaal) bij de verschillende houdingen op de fiets ,
- Rechtop, handen- boven op het stuur = 05-0.6 m²
-Normaal; handen op de remgrepen =0.4-0.5m² (meer gebogen houding)
- Diep; in de beugel = en neus op het stuur (sprint/TT) =0.175-0.3m²
Deze houdingen spelen al een rol bij een snelheid van 20 à 30km/u
Metingen uitgevoerd op een vlak terrein en geen tegenwind.
edit; De gegevens voor de houding (gewoon) in de beugel ontbreken zie ik nu.Als ik de berekening van de verschillende houdingen analyseer zal dat uitkomen op ; 0.3-0.4m² , verwacht ik.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 06 aug 2019 14:47
door MarkVeenstra
Het 1e bericht van de topic starter....
Ik snap even niet wat dat te maken heeft met de verschillende houdingen en frontale oppervlakten :roll: :twisted:
havana schreef: 29 mar 2018 17:53 Post hier uw domme vragen, die zo dom zijn dat je er geen apart topic voor durft te openen.... :D

Ik trap af.

Waarom rijden sommige MTB'ers in baggy's? (ik ben een absolute MTB-n00b). Zag er vandaag weer een paar in Amerongen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 06 aug 2019 14:53
door ottorongo
Ik heb toch zelf aangegeven dat mijn post niet een exact antwoord is op de vraag van TS, maar alle beetjes helpen. Het verdient dan ook zo'n opmerking niet :shock:

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 06 aug 2019 15:57
door MarkVeenstra
Nee joh..,. het ging erom dat je verwijst naar de vraag van TS.., TopicStarter.
Maar je gaf antwoord op de vraag van bakboord1 van pagina 82..., TS heeft, in zijn openingspost althans, niets gevraagd over het frontaal oppervlak en snelheidsverschillen. Maar iets over baggy's.

En aangezien we in het domme vragen topic in het fietscafe topic zitten... ergo, in het niet zo heel serieuze deel van het forum.., kon ik daar best even op reageren ;)

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 06 aug 2019 16:05
door ottorongo
OK. Was inderdaad een reactie op Bakboord en had dus de moeite moeten doen om de eerste post te lezen. Ik ging er (onterecht) van uit dat die ook van Bakboord was, en dat het hele topic over het onderwerp van Bakboord ging.Voor zover geen probleem. :oops:

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 06 aug 2019 17:06
door RonaldH76
Omdat lycra en five-ten's mijns inziens geen combinatie is....

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 06 aug 2019 17:44
door Arno357
RonaldH76 schreef: 06 aug 2019 17:06 Omdat lycra en five-ten's mijns inziens geen combinatie is....
Is dit een antwoord op TS ? De vraag was van Maart 2018 ...