Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 19 sep 2018 19:40

Doekje er altijd om tegen de krassen(frame en/of stuurpen).Net als Oppbanga opmerkt,
En de poten van de standaard goed uit elkaar voor de stabliteit.Kan hij nooit omvallen.
alleen... ik doe er een niet te dikke doek tussen .....als je maar geen krassen krijgt en met doek, klempt het wat beter.(kan op minder glijden).

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 19 sep 2018 22:00

Omdat het materiaal van het frame dunner is dan van de zadelpen, lijkt het mij logischer om op de zadelpen te klemmen (niet te vast natuurlijk).
Ik heb eens gelezen dat er ook mensen zijn die op het bovenste deel van de zadelbuis klemmen daar tot waar de zadelpen in de buis steekt.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 19 sep 2018 23:09

Zo zie je maar weer hoeveel verschil er bij iedereen zit, of hoe iemand erover denkt. Ik had een "how to" op youtube bekeken en daar zegt die man ook dat wanneer je deze klem om de framebuis klemt en hij zou wat te strak zitten het carbon dit stress zou gaan opleveren. Maar je kan hem wel in de klem leggen en dan heel licht vastzetten met de klem.
Als je hem klemt via de zadelpen en er gaat wat kapot dan is het wel stukken goedkoper :D

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 20 sep 2018 00:02

Ja maar, niet als je een isp hebt.

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 21 sep 2018 07:48

Kan ik de Tacx Carbon Montagepasta ook gebruiken om de draad van mijn pedalen in te smeren? (Volgens Mantel wel)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 sep 2018 09:51

Pallieter schreef: 21 sep 2018 07:48 Kan ik de Tacx Carbon Montagepasta ook gebruiken om de draad van mijn pedalen in te smeren? (Volgens Mantel wel)
Het kan maar of het slim is😉
Kan je beter smeerboter nemen is nog goedkoper ook.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 sep 2018 10:37

In geval van nood wel, maar er hoort iets vettigs te zitten om te voorkomen dat pedaal en crank aan elkaar vastroesten en het niet meer los kan komen.

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 21 sep 2018 14:49

Gelukkig is dit het Grote Domme Vragen Topic. Dus: bestaan er dan verschillende soorten montagepasta?

Ik heb juist montagepasta gekocht om bijvoorbeeld m'n pedalen mee vast te zetten. En ik lees op de site van Futurumshop: "Montagepasta is onmisbaar voor het monteren van hoogwaardig carbon, aluminium en stalen onderdelen, zoals een zadelpen, stuurpen, pedalen. Montagepasta voorkomt het verdraaien en loskomen van de onderdelen. Door de hechtende werking van de montagepasta verminder je zelfs het aandraaimoment met 30% waardoor je beschadigingen tot een minimum beperkt.".

Ben 'm nu even kwijt!

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 21 sep 2018 15:04

Losdraaien van pedalen is potentieel een groter probleem dan vastdraaien. In principe draai je met fietsen de pedalen zelf vast.. Zoals Nijkie hierboven al aangeeft heeft vet meer zin, juist om er voor te zorgen dat het makkelijk losgaat.
Carbon montage pasta heeft een iets korrelige structuur waardoor er meer wrijving is tussen de onderdelen, net als zand. Hierdoor klemt het beter. Ik gebruik het bij mijn zadelpen, maar onlangs ook eens geprobeerd bij mijn stuurpen nadat mijn stuur opeens verschoof op een kassei stukje.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 sep 2018 17:42

Pallieter schreef: 21 sep 2018 07:48 Kan ik de Tacx Carbon Montagepasta ook gebruiken om de draad van mijn pedalen in te smeren? (Volgens Mantel wel)
Je moet niet alles geloven wat ze bij de "grote" magazijnen vertellen. Het is heel goed mogelijk dat diegene die jou te woord gestaan heeft vorige maand nog ijskasten aan het verkopen was.

Om maar eens de uitleg van een ander merk te lezen:

Carbon montagepasta:
De Muc-Off Carbon Gripper Montagepasta houdt je carbon onderdelen perfect op hun plaats zonder de structuur aan te tasten! Blijft je carbon zadelpen of stuurbuis slecht op zijn plaats? Dan is deze Carbon Montagepaste de uitkomst. Voorkom te strak aandraaien en bescherm de kwetsbare carbon structuur van je onderdelen met de Carbon Gripper pasta van Muc-Off. .

Montagepasta:
Biologisch afbreekbaar Bio Grease van Muc-Off voor het monteren, smeren en beschermen van bewegende delen, kabels en lagers! De unieke formule is zeer waterafstotend en beschermt, smeert en vermindert wrijving en zorgt hiermee voor een verhoging van de levensduur van je onderdelen. De Bio Grease voorkomt daarnaast corrosie en roest en is eenvoudig aan te brengen!
I know myself like no one else
Nothing to defend

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 21 sep 2018 18:57

Lcsmet schreef: 21 sep 2018 17:42
Pallieter schreef: 21 sep 2018 07:48 Kan ik de Tacx Carbon Montagepasta ook gebruiken om de draad van mijn pedalen in te smeren? (Volgens Mantel wel)
Je moet niet alles geloven wat ze bij de "grote" magazijnen vertellen. Het is heel goed mogelijk dat diegene die jou te woord gestaan heeft vorige maand nog ijskasten aan het verkopen was.
Staat gewoon zo op hun website hoor: "Unieke pasta voor de probleemloze montage van hoogwaardig carbon, aluminium en stalen onderdelen zoals zadelpen, pedalen en stuurpen."

En ik heb die pasta in huis voor m'n zadelpen., dus het had handig geweest. Maar ik vertrouwde het zelf niet helemaal, dus gelukkig eerst eventjes gevraagd hier. ;)

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 23 sep 2018 13:49

Daarom is het ook goed om elk jaar even de pedalen los te maken(en niet alleen pedalen!) en weer opnieuw in te smeren met wat (wat je wil). Sommigen doen bv 6 jaar niets aan hun pedalen en dan heb je wel eens kan dat als ze los moeten...je wel raden kan dat ze dan soms erg vast zitten.
En pedalen hoeven echt niet, zoals meer hier aangeven, zo vast.Ze draaien zich immers vast.Ik kan me wel een beetje pedaalexpert :) noemen, want ik heb wat af geexprimenteerd met pedalen en al jaren tip ik een beetje montagepasta erop en dan wat(licht) vastdraaien en ik krijg ze ook altijd zo weer los.

Probleem is meer dat als je een glijdend oppervlak hebt (tenopzichte van elkaar)zoals een zadelpen, en je carbon immers niet supervast kan aandraaien doordat carbon nu eenmaal geen staal is of aluminium...je moet zorgen dat de kans op glijden verminderd en dat doe je door carbonpasta(met wat zandkorreltjes) te gebruiken.

Je kan carbonpasta op alle soorten materiaal gebruiken.

Je moest eens weten toen ik jong was , hoe onnozel ik kon zijn.en wat ik nu zelf (allemaal)doe.
Gewoon proberen en met you tube,internet en advies .... kom je een heel end.
En vertrouwen in jezelf hebben. Omdat het dan ook een soort hobby wordt(fietsonderhoud en veranderingen e.d) zal je zien dat je het vaak veel nauwgezetter gaat doen, dan een fietsenmaker. Omdat het niets uitmaakt of je er nu een kwartier of 3 uren mee bezig bent. ;)

Je zal ook wel eens wat kapot maken(ik heb eens een dure garmin off front naar de galamisisch geholpen, te hard aangedraaid en toen geknapt)..maar dat is ook 1x en daarna nooit weer.Carbon en kunstof materialen zijn wel sterk maar je moet er wel om denken.Daarom is eigenlijk een momentsleutel bij carbon onmisbaar.(een momentsleutel kan je instellen op aandraaimoment).


Door (gericht)af en toe wat handig (fiets)gereedschap te kopen, breidt je langzamerhand je spullen uit.

Plaats reactie