Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

leon1
Forum-lid
Berichten: 3002
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 01 okt 2020 11:12

Kijk, dat vind ik helemaal geen domme vraag. Maar ik ga er wel een domme vraag overheen gooien. Wat wil je met deze wetenschap bereiken? :mrgreen:
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 okt 2020 11:31

Deze "domme" vraag is (in allerlei varianten) jarenlang een tentamenvraag biomechanica geweest voor 1e jaars bewegingswetenschappers. (Vaak fout gemaakt trouwens, dus zo dom zal de vraag niet zijn..)

Het antwoord: ja, zelfs van pure zijwind heb je last. De reden is dat de wind die je voelt (en waar je dus tegenin moet trappen) een optelsom (vectorsom) is van de wind en jouw rijwind. Omdat de kracht die je moet zetten ongeveer kwadratisch toeneemt met de snelheid van die optelsom, zorgt zelfs pure zijwind ervoor dat je meer kracht moet zetten dan bij windstil weer.
Op basis van je snelheid kun je uitrekenen vanaf welke windhoek je voordeel van de wind gaat krijgen. Hoe harder je gaat, hoe meer die in de rug moet staan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 01 okt 2020 11:40

Gewoon in vectoren ontbinden. Jouw rijsnelheid op de y-as en de wind in de correcte hoek daarop plaatsen. Dan een lijntje trekken naar het resulterende punt en voila, je ziet uitgezet welke kracht overblijft die je als recht van voren ervaart.
Aërodynamica heeft er ook nog enige invloed op maar het geeft een “best wel reëel” beeld.
Je eigen snelheid maakt dus ook nog iets (veel) uit.

Edit: Aha, 53x11 was me voor.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 okt 2020 11:42

Om het makkelijker te maken krijg je je ook altijd te maken met de schijnbare wind die is samengesteld uit je eigen richting en snelheid+ de windrichting (yaw angle) en -kracht.
Bij (stilstaand) zijwind heb je dus feitelijk de wind schuin tegen zodra je gaat rijden en wel steeds voorlijker als je sneller gaat.
Let eens op strand-en ijszeilers, die zeilen altijd aan de wind met flink aangetrokken schoot.
Hoe je dat allemaal berekent is weggezakt uit m'n parate kennis.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 01 okt 2020 11:44

leon1 schreef: 01 okt 2020 11:12 Kijk, dat vind ik helemaal geen domme vraag. Maar ik ga er wel een domme vraag overheen gooien. Wat wil je met deze wetenschap bereiken? :mrgreen:
Helemaal niets :lol: In ons visserslatijn hebben wij stoempers het altijd over zoveel windkracht tegen. Gemakshalve pakken we het getal van wanneer je hem op kop zou hebben. In werkelijkheid is dat vaak niet het geval. Was een beetje op een vuistregel op dit gebied.

En ik fiets morgen Hoek van Holland - Den Helder. De hele week komt de wind uit het zuidwesten en morgen een dag uit het oosten (3 tot 4). Je fiets in noord-noordoostelijke richting. Schuin tegen dus, maar de daadwerkelijk kracht? Uiteindelijk boeit het niet, want ik heb er toch mee te dealen.

En nee, van Den Helder naar Hoek van Holland is geen optie in verband met het getij.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 okt 2020 11:57

Lijkt me oervervelend, fietsen over het zuigende zand....maar ieder zijn meug.
Overigens kan je beter de wind in de oosthoek hebben, beetje luwte scheelt vast veel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 okt 2020 14:05

De wind blaast nog steeds met windkracht 4 ook als jij een andere kant opgaat

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 okt 2020 00:32

Maar de duinen vangen die grotendeels op! En als je daar dicht langs fietst zit je dus lekker in de luwte. (Oostenwind dus hè)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 okt 2020 07:08

JoostG schreef: 01 okt 2020 10:50 De wind helemaal op kop, gebeurt niet vaak. Vaak krijg je hem schuin van voren. Stel het N4, en ik rijd precies naar het noord-westen, heb ik dan te maken een windkracht tegen van ongeveer 2?
Maar bijv wk 4 op kop is wat anders dan van zij. Dat voel je ook wel.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 okt 2020 08:21

“ Som der vectoren” van jouw snelheid en de windsnelheid en een beetje goniometrie.

MTBRobert
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 mar 2014 09:26

MTBRobert 02 okt 2020 13:07

MTBRobert schreef: 01 okt 2020 10:25 Wat betekent pixel en no pixel bij Bioracer kleding?
Ik heb het zelf gevonden. Pixel staat blijkbaar voor reflecterende stof.

Baria
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 sep 2020 15:07

Baria 03 okt 2020 12:42

Ben bezig mijn R7000 groepset te vervangen door R8000. Fiets is een paar maanden oud, dus zou graag alleen de componenten los vervangen, en de buiten- en binnen kabels laten zitten. Nu ik aangekomen ben bij het vervangen van de schifters kom ik tot de conclusie dat alle kabels er toch volledig uit moeten omdat de "end caps" van de rem en schakelkabels fixed zijn en niet te demonteren zijn. Klopt mijn conclusie dat ik toch alle kabels er volledig uit moet trekken en opnieuw moet inbrengen in de nieuwe schifters?

Plaats reactie