Het grote domme vragen topic
Deze "domme" vraag is (in allerlei varianten) jarenlang een tentamenvraag biomechanica geweest voor 1e jaars bewegingswetenschappers. (Vaak fout gemaakt trouwens, dus zo dom zal de vraag niet zijn..)
Het antwoord: ja, zelfs van pure zijwind heb je last. De reden is dat de wind die je voelt (en waar je dus tegenin moet trappen) een optelsom (vectorsom) is van de wind en jouw rijwind. Omdat de kracht die je moet zetten ongeveer kwadratisch toeneemt met de snelheid van die optelsom, zorgt zelfs pure zijwind ervoor dat je meer kracht moet zetten dan bij windstil weer.
Op basis van je snelheid kun je uitrekenen vanaf welke windhoek je voordeel van de wind gaat krijgen. Hoe harder je gaat, hoe meer die in de rug moet staan.
Het antwoord: ja, zelfs van pure zijwind heb je last. De reden is dat de wind die je voelt (en waar je dus tegenin moet trappen) een optelsom (vectorsom) is van de wind en jouw rijwind. Omdat de kracht die je moet zetten ongeveer kwadratisch toeneemt met de snelheid van die optelsom, zorgt zelfs pure zijwind ervoor dat je meer kracht moet zetten dan bij windstil weer.
Op basis van je snelheid kun je uitrekenen vanaf welke windhoek je voordeel van de wind gaat krijgen. Hoe harder je gaat, hoe meer die in de rug moet staan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Gewoon in vectoren ontbinden. Jouw rijsnelheid op de y-as en de wind in de correcte hoek daarop plaatsen. Dan een lijntje trekken naar het resulterende punt en voila, je ziet uitgezet welke kracht overblijft die je als recht van voren ervaart.
Aërodynamica heeft er ook nog enige invloed op maar het geeft een “best wel reëel” beeld.
Je eigen snelheid maakt dus ook nog iets (veel) uit.
Edit: Aha, 53x11 was me voor.
Aërodynamica heeft er ook nog enige invloed op maar het geeft een “best wel reëel” beeld.
Je eigen snelheid maakt dus ook nog iets (veel) uit.
Edit: Aha, 53x11 was me voor.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Om het makkelijker te maken krijg je je ook altijd te maken met de schijnbare wind die is samengesteld uit je eigen richting en snelheid+ de windrichting (yaw angle) en -kracht.
Bij (stilstaand) zijwind heb je dus feitelijk de wind schuin tegen zodra je gaat rijden en wel steeds voorlijker als je sneller gaat.
Let eens op strand-en ijszeilers, die zeilen altijd aan de wind met flink aangetrokken schoot.
Hoe je dat allemaal berekent is weggezakt uit m'n parate kennis.
Bij (stilstaand) zijwind heb je dus feitelijk de wind schuin tegen zodra je gaat rijden en wel steeds voorlijker als je sneller gaat.
Let eens op strand-en ijszeilers, die zeilen altijd aan de wind met flink aangetrokken schoot.
Hoe je dat allemaal berekent is weggezakt uit m'n parate kennis.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Helemaal niets In ons visserslatijn hebben wij stoempers het altijd over zoveel windkracht tegen. Gemakshalve pakken we het getal van wanneer je hem op kop zou hebben. In werkelijkheid is dat vaak niet het geval. Was een beetje op een vuistregel op dit gebied.
En ik fiets morgen Hoek van Holland - Den Helder. De hele week komt de wind uit het zuidwesten en morgen een dag uit het oosten (3 tot 4). Je fiets in noord-noordoostelijke richting. Schuin tegen dus, maar de daadwerkelijk kracht? Uiteindelijk boeit het niet, want ik heb er toch mee te dealen.
En nee, van Den Helder naar Hoek van Holland is geen optie in verband met het getij.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ben bezig mijn R7000 groepset te vervangen door R8000. Fiets is een paar maanden oud, dus zou graag alleen de componenten los vervangen, en de buiten- en binnen kabels laten zitten. Nu ik aangekomen ben bij het vervangen van de schifters kom ik tot de conclusie dat alle kabels er toch volledig uit moeten omdat de "end caps" van de rem en schakelkabels fixed zijn en niet te demonteren zijn. Klopt mijn conclusie dat ik toch alle kabels er volledig uit moet trekken en opnieuw moet inbrengen in de nieuwe schifters?