Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 28 sep 2020 14:23

Schakel je die dynamo dan expliciet in? Met andere woorden, is de dynamo onder normale omstandigheden dan fysiek ontkoppeld? Mijn gevoel zegt me dat de rotor van de dynamo altijd al draait en je dus altijd al een paar mW. extra trapt in vergelijking met eenzelfde fiets zonder naafdynamo . Ik denk dan ook dat je van van de elektronen die door het draadje lopen niet zo veel meer vermoeid raakt :-)

(Het moge overigens duidelijk zijn dat ik geen idee heb hoe zo'n fiets in elkaar steekt).
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 28 sep 2020 14:33

Volgens wiki: Bij naafdynamo's ligt het rendement gemiddeld rond de 42%, bij een zeer goede naafdynamo rond de 55%. Dus ja, ik ben op mijn woon werk fiets (lamp staat altijd aan) al snel 3-5% extra aan het trainen.

Voor meer details: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsdynamo

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 sep 2020 14:43

De Tukker schreef: 28 sep 2020 14:23 Schakel je die dynamo dan expliciet in? Met andere woorden, is de dynamo onder normale omstandigheden dan fysiek ontkoppeld? Mijn gevoel zegt me dat de rotor van de dynamo altijd al draait en je dus altijd al een paar mW. extra trapt in vergelijking met eenzelfde fiets zonder naafdynamo . Ik denk dan ook dat je van van de elektronen die door het draadje lopen niet zo veel meer vermoeid raakt :-)

(Het moge overigens duidelijk zijn dat ik geen idee heb hoe zo'n fiets in elkaar steekt).
Klopt ruwweg wel.
Een naafdynamo draait altijd, heeft enkele Watts mechanische weerstand en als je het licht aanzet zal die elektrische energie ook uit de dynamo moeten komen en dan geeft ie dus enkele Watts mee weerstand.
Sluit de draden kort en hij gaat voelbaar zwaarder draaien, de energie gaat in het opwarmen van het kortgesloten circuitje zitten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 sep 2020 17:43

Levert je naafdynamo ook stroom als jij de lamp niet aan hebt staan?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 28 sep 2020 17:49

Nee_Nee schreef: 28 sep 2020 17:43 Levert je naafdynamo ook stroom als jij de lamp niet aan hebt staan?
Ja/Nee. Er loopt alleen maar een stroom als de 'stroomkring' is gesloten (de lamp 'aan' is). Is die open dan staat er een spanning over de aansluitingen van de schakelaar . Dus de spanning is er wel altijd, de stroom niet.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

user43974
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 28 sep 2020 20:14

Er circuleren een aantal datagrafiekjes over de extra weerstand van naafdynamo's. Deze hieronder bijvoorbeeld (toevallig eerste zoekresultaat). De extra weerstand zonder stroomverbruik is naar mijn maatstaven nihil, maar dat verschilt allicht per doeleinde.

Afbeelding

edit: uitgebreider stukje

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 30 sep 2020 10:17

Om toch nog even terug te komen op mijn post over dat mijn tandje 13 niet fijn liep...
Het heeft puur met de kabelspanning te maken.
Als ik aan de kabelspanning draai dan loopt 13 weer fijn, maar een groter tandwiel weer niet.
Het afstellen komt erg nauw, als ik de spanning verhoog zodat hij net opschakeld van 11 naar 12 gaat hij weer niet terug van het grootste (30) naar 27.
Als ik de spanning dan wat verlaag, zodat die van 30 naar 27 gaat gaat hij weer niet van 11 naar 12...
Iemand een tip?

Zou dat te maken hebben dat ik in mijn kabel kabelspanners heb zitten voor op mijn stuur (zie foto)
Ik heb ook het idee dat ik altijd maar aan het verstellen ben, zouden die dingen uit zich zelf wat kunnen verdraaien? (door het trillen, hobbels, sturen etc)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 sep 2020 11:02

Gerwin89 schreef: 30 sep 2020 10:17 Om toch nog even terug te komen op mijn post over dat mijn tandje 13 niet fijn liep...
Het heeft puur met de kabelspanning te maken.
Als ik aan de kabelspanning draai dan loopt 13 weer fijn, maar een groter tandwiel weer niet.
Het afstellen komt erg nauw, als ik de spanning verhoog zodat hij net opschakeld van 11 naar 12 gaat hij weer niet terug van het grootste (30) naar 27.
Als ik de spanning dan wat verlaag, zodat die van 30 naar 27 gaat gaat hij weer niet van 11 naar 12...
Iemand een tip?

Zou dat te maken hebben dat ik in mijn kabel kabelspanners heb zitten voor op mijn stuur (zie foto)
Ik heb ook het idee dat ik altijd maar aan het verstellen ben, zouden die dingen uit zich zelf wat kunnen verdraaien? (door het trillen, hobbels, sturen etc)

https://www.mupload.nl/img/2eng84.jpg

Volgens mij ben je niet alleen in het domme vragen topic dom bezig maar ook met jouw fiets want eerder meldde je dat het was opgelost door eerst een nieuw kransje te monteren en naderhand ook nog een nieuwe cassette. :roll:

Gerwin89 schreef: 18 sep 2020 10:10 Mijn 3de kleinste kransje (13T) op mijn cassette liep niet meer lekker. (nieuwe fiets, 4000KM gefietst)
Nu heb ik het kransje vervangen door een nieuwe en loopt het weer goed.
Bij vergelijking met het nieuwe kransje was duidelijk te zien dat die versleten was.
Alleen nu merk ik dat 14 en 15 ook niet lekker lopen.
Ik had nog een nieuwe cassette liggen en die heb ik er even opgezet en dan loopt alles weer goed.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 sep 2020 11:08

user43974 schreef: 28 sep 2020 20:14 Er circuleren een aantal datagrafiekjes over de extra weerstand van naafdynamo's. Deze hieronder bijvoorbeeld (toevallig eerste zoekresultaat). De extra weerstand zonder stroomverbruik is naar mijn maatstaven nihil, maar dat verschilt allicht per doeleinde.

Afbeelding

edit: uitgebreider stukje
Toch niet zo'n domme vraag wellicht, gezien het aantal antwoorden. Dit grafiekje geeft het juiste antwoord: "Ja, de weerstand gaat omhoog zodra de stroomkring wordt gesloten". Op zich wel logisch natuurlijk, maar (voor mij) wat lastiger voor te stellen. Bouw je wel een spanningspotentieel op als de stroomkring niet gesloten is? En waarom kost dat geen extra (mechanische) energie?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 30 sep 2020 11:48

53x11 schreef: 30 sep 2020 11:08 ...
Toch niet zo'n domme vraag wellicht, gezien het aantal antwoorden. Dit grafiekje geeft het juiste antwoord: "Ja, de weerstand gaat omhoog zodra de stroomkring wordt gesloten". Op zich wel logisch natuurlijk, maar (voor mij) wat lastiger voor te stellen. Bouw je wel een spanningspotentieel op als de stroomkring niet gesloten is? En waarom kost dat geen extra (mechanische) energie?
In de grafiek zie je toch dat het 0,5 tot 1,5 Watt aan energie kost om de rotor van de dynamo op gang te houden?
Doordat de rotor draait wordt er elektrische energie opgewekt: de spaning. Dat is het potentiaalverschil tussen de twee draadjes van de lamp. Op zich gebeurt daar niks mee .

De populaire, niet wetenschappelijke uitleg is het volgende:
Zie het maar als een wandcontactdoos in huis. Zo lang er geen stekker in zit, is er een potentiaalverschil tussen de beide gaatjes in de WKD (230V.). Er gebeurt pas iets (er gaat pas een stroom lopen) als er je een stekker in stopt (er vanuit gaande dat er niet nog een schakelaar achter de stekker zit ;) )
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 30 sep 2020 12:06

Klopt, om daarbij toe te voegen.... maar ik kan het mis hebben.

Dus wanneer je een telefoonlader in het stopcontact laat zitten(zonder telefoon) kost dit toch een minimale energie, ofwel nul last, door de primaire zijde van de spoel, een spoel die een dynamo ook heeft.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 30 sep 2020 12:16

Orlok schreef: 30 sep 2020 11:02
Gerwin89 schreef: 30 sep 2020 10:17 Om toch nog even terug te komen op mijn post over dat mijn tandje 13 niet fijn liep...
Het heeft puur met de kabelspanning te maken.
Als ik aan de kabelspanning draai dan loopt 13 weer fijn, maar een groter tandwiel weer niet.
Het afstellen komt erg nauw, als ik de spanning verhoog zodat hij net opschakeld van 11 naar 12 gaat hij weer niet terug van het grootste (30) naar 27.
Als ik de spanning dan wat verlaag, zodat die van 30 naar 27 gaat gaat hij weer niet van 11 naar 12...
Iemand een tip?

Zou dat te maken hebben dat ik in mijn kabel kabelspanners heb zitten voor op mijn stuur (zie foto)
Ik heb ook het idee dat ik altijd maar aan het verstellen ben, zouden die dingen uit zich zelf wat kunnen verdraaien? (door het trillen, hobbels, sturen etc)

https://www.mupload.nl/img/2eng84.jpg

Volgens mij ben je niet alleen in het domme vragen topic dom bezig maar ook met jouw fiets want eerder meldde je dat het was opgelost door eerst een nieuw kransje te monteren en naderhand ook nog een nieuwe cassette. :roll:

Gerwin89 schreef: 18 sep 2020 10:10 Mijn 3de kleinste kransje (13T) op mijn cassette liep niet meer lekker. (nieuwe fiets, 4000KM gefietst)
Nu heb ik het kransje vervangen door een nieuwe en loopt het weer goed.
Bij vergelijking met het nieuwe kransje was duidelijk te zien dat die versleten was.
Alleen nu merk ik dat 14 en 15 ook niet lekker lopen.
Ik had nog een nieuwe cassette liggen en die heb ik er even opgezet en dan loopt alles weer goed.
Klopt, maar het komt steeds terug.
Ik dacht op het begin dat 13T het probleem was, dat is het dus niet
En ik had nog een cassette liggen, dus even mee geprobeerd ...
Maar aan deze reactie heb ik idd echt wat :winkthumb: :winkthumb: :winkthumb:

Plaats reactie