Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 apr 2019 14:30

TheUnexpected schreef: 15 apr 2019 12:28
Als bovengemiddeld lang persoon (mag dat boven de 2 meter?) vind ik het altijd jammer dat er van die elle(boog)lange headtubes op mijn racefietsen zitten, letterlijk de lengte van mij onderarm. Maar waar ik mij nog meer over verbaas zijn de standaard 28 inch wielmaat bij extreem grote maten: Voorbeeld is mijn huidige heren fiets (niet mijn foto). Hier zou je toch zeggen dat men beter een grotere wielmaat had kunnen monteren?

Nu loop je dan natuurlijk tegen dingen aan als, vervangen van banden en spaken en de hele santamakraam. Om nog maar te zwijgen over het hoge "custom" verhaal en prijs. Maar toch vraag ik het me af: Zijn er ooit 30 inch fietsen geweest?
Naast extreem hoge voorwielen zijn er in het verleden en heden geen grotere wielmaten
voorzover mij bekend dan 28/29 "geweest.
Grotere wielen hebben , naast mogelijk ethetische voordelen in die zin dat een grote fiets "normaal" lijkt verder geen voordelen, wel nadelen, dus worden ze niet geproduceerd.
Het is me een raadsel wat het probleem is van een hoge balhoofdbuis....
Een klein manneke rijdt op een klein fietsje, een grote op een grote fiets, so what?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 apr 2019 19:35

flowik schreef: 29 apr 2019 13:05 Heb je een langere ketting nodig als je een 53 rond blad vervangt door een 53 ovaal blad?
Je hebt de eerste prijs verdiend in dit topic.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 apr 2019 19:49

Keezx schreef: 29 apr 2019 14:30 Naast extreem hoge voorwielen zijn er in het verleden en heden geen grotere wielmaten voorzover mij bekend dan 28/29 "geweest.
In de unicycle wereld (eenwielers dus) worden wel 36inch (ETRTO 787mm) wielen/banden gebruikt. Het doel is het creëren van een behoorlijk verzet .

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 29 apr 2019 20:03

Misschien niet de domste vraag maar goed, ik heb vandaag mijn zadelpen schoongemaakt en opnieuw ingesmeerd. Wat mij opviel is dat op het einde van mijn zadelpen staat Max 8NM torgue. Maar op het frame waar de zadelpen vast wordt gedraaid staan Max 12NM

Dat is toch een behoorlijk verschil in mijn ogen, weet iemand waar zo'n verschil in zit en wat het beste is om aan te houden.
Ik heb nu max 8 gedaan uit voorzorg

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 29 apr 2019 20:09

Aan het eind. Is dat de kant waar je het zadel bevestigd ? Dan gaat die 8 nm vast over die boutjes.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 29 apr 2019 20:16

Daniel1989 schreef: 29 apr 2019 20:09 Aan het eind. Is dat de kant waar je het zadel bevestigd ? Dan gaat die 8 nm vast over die boutjes.
Die 8NM staat op het eind van de pen die in het frame zit, dus niet bij het zadel.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 apr 2019 22:04

Laat ik proberen hier eens wat licht op te werpen...
De opgaven van de diverse betrokken fabrikanten kunnen verschillende doelen nastreven:
1 De fabrikant van de pen wil dattie heel blijft, carbon (en niet zoals meestal Carbon) is nogal gevoelig voor "knijp"krachten.
2 De fabrikant van het frame wil dat het heel blijft
Deze partijen hebben hun opgaven niet op elkaar afgestemd want een frameproducent weet niet welke pen er in komt (meestal) en omgekeerd.
Kortom , in de wereld van de opgegeven (fiets)aanhaalmomenten is het behoorlijk rommelzootje...
Voor een zadelpen geldt , als tie in gebruikt niet beweegt (lees zakt) is het goed , los van eventuele opgaven.
Het verschil tussen 8 en 12 NM is eigenlijk vrij weinig als je weet dat de opgaven afgestemd zijn op heelhouden en voorkomen van kapotte onderdelen en garantie- claims.
Iets wat met 8 NM niet kapot gaat , gaat hoogstwaarschijnlijk ook niet kapot bij 12 NM, zo krap zijn de grenzen niet.
De methodiek van aanhaalmomenten is overigens dubieus, ik heb dat voorheen al uitgebreid besproken en toegelicht, ik kan bij behoefte de die berichten wel terugvinden...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 29 apr 2019 23:09

Bedankt @keezx, een antwoord waar ik wat mee kan.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 05 mei 2019 14:53

Tijd voor een nieuwe domme vraag.

Ik lees op het forum veel termen als "sloping frame" "aero frame" "endurance frame"etc etc.

Nu heb ik wel enig idee, maar ik ben benieuwd of iemand de moeite zou willen nemen om mij eens te laten zien of uit wilt leggen waar nu de verschillen duidelijk in de herkennen zijn. Of wat opvallende details zijn in alle verschillende type frames?

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 05 mei 2019 15:37

Martin78 schreef: 05 mei 2019 14:53 Tijd voor een nieuwe domme vraag.

Ik lees op het forum veel termen als "sloping frame" "aero frame" "endurance frame"etc etc.

Nu heb ik wel enig idee, maar ik ben benieuwd of iemand de moeite zou willen nemen om mij eens te laten zien of uit wilt leggen waar nu de verschillen duidelijk in de herkennen zijn. Of wat opvallende details zijn in alle verschillende type frames?
Sloping frame zijn frames met een aflopende bovenbuis. Voordeel daarvan is voornamelijk voor de fabrikant: deze hoeft minder maten aan te bieden om voor veel rijders een passende fiets te vinden. De varieteit in de minimum zadelhoogte is namelijk veel groter.

Aeroframes spreken voor zich: een volgens de fabrikant geclaimd aerodynamisch voordeel. Deze kenmerken zich door het gebruik van afwijkende buisprofielen (niet de traditionele ronde buizen), vrijwel horizontale bovenbuis, laag aangezetten seatstays en vaak een zitbuis die de wielomtrek volgt qua vorm.

Het verschil tussen een endurance frame en een niet-endurance frame zit hem vooral in de geometrie. Een aardige indicator is mijns inziens de verhouding stack/reach: als deze verhouding >1,50 is zou je het kunnen bestempelen als een endurance frame, <1,50 meer een frame gericht op performance.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 20 mei 2019 21:21

Ok tijd voor een nieuwe vraag:

Als iemand zegt dat stuur is 40 center-center, bedoelen ze dan een 40cm stuur?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 mei 2019 22:00

center-center is hart - hart gemeten. Het stuur zal dus 40 + 2,4 cm breed zijn.
Sommige (ita) fabrikanten meten outside-outside.

Plaats reactie