Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 apr 2021 08:17

Omdat een gravelracer niet voor elk terrein is ontworpen maar wel breed inzetbaar is. B.v. een trail in de Alpen is echter wel een brug te ver. Dan loop je meer dan je fietst.
Met een MTB kun je wel gewoon over de weg fietsen. Met een gravelracer gaat het wel sneller, ook als de wegen onverhard zijn. Het is dus maar net waar en hoe je wil fietsen wat beter bij jou past.

ATB is ook wel een beetje een verouderd woord. Alleen in Frankrijk hebben ze de VTT nog. In de rest van de wereld is het een MTB.

De gravelbike is ook niet bedacht door de industrie maar door mensen die hun fietsen gingen aanpassen voor de Amerikaanse gravelwegen. De één begon met een MTB als basis, de ander met een crosser.
Campagnolo Ultra Dork

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 28 apr 2021 08:54

En de gravelbike werd een succes omdat de MTB's te goed zijn geworden, en het gemiddelde bospad of lokale mtb parcours ermee nauwelijks meer een uitdaging was.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 apr 2021 09:12

Ik denk vooral omdat de veel onverharde wegen helemaal nooit een uitdaging zijn geweest met de MTB.
Bovendien vervangt de gravelbike niet alleen de MTB die in de meeste gebieden van Nederland zwaar overkill is, maar ook steeds meer de endurance racefiets.

Ik ben -geheel tegen de trend in- onlangs overgestapt van een gravelracer naar een MTB en ik moet eerlijk bekennen dat ik er op de lastige single tracks hier in de buurt helemaal niet sneller op ben geworden. Juist die moderne long, low & slack geometrie is helemaal niet zo handig in de krappe, steile bochten hier. Met de crosser en gravelracer was het weliswaar wat meer tricky maar uiteindelijk wel sneller.
Lange afdalingen heb je hier niet.

Maar de hond is nu 1 jaar oud en wordt binnenkort medisch gekeurd. Als die voor de fiets hangt, dan komen voordelen van vering, een breed stuur en 3" banden wel naar voren.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 28 apr 2021 11:18

Volgens de overlevering zijn de eerst gravelbikes in de USA ontstaan, omdat fietsen op de weg daar levensgevaarlijk is, Er zijn in veel staten heel veel dirtroads of gravelroads die met de racefiets ook gereden werden, maar een gravelbike was de betere oplossing, zo zou die ontstaan zijn, dus echt als alternatief voor de racefiets.
Ach, ik zeg ook maar wat

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 apr 2021 12:47

Gravelbike heette niet lang geleden gewoon crossfiets of cyclocrosser

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 apr 2021 14:21

Met uitzondering dat een crosser een korte wielbasis en hoog bb heeft voor de wendbaarheid. Waar een gravelracer beter wat stabieler is om ook met bepakking te kunnen fietsen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 28 apr 2021 21:50

Dank voor de uitgebreide antwoorden. De cyclocross fiets ken ik nog wel. Met die ruime velgremmen. Echt geschikt voor de USA dirtroads, dat zeker, met de noppenbanden die daar onder zaten.

Hmmm. Volgens mij reed Hennie Kuijper er ooit Parijs-Roubaix mee, althans met zulke remmen?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 28 apr 2021 21:56

Waarom wordt een derailleur afgekort als “derr.” of als “derrie”, dus met twee r-en in plaats van een enkele r?
Het woord derailleur heeft op die positie per slot van rekening maar een enkele r.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 apr 2021 22:00

In een nog recenter verleden reedt Lars Boom de finale nog op een crosser met cantilever remmen.

Tegenwoordig heeft de cyclocrosser ook schijfremmen. Dat was zeg maar de voorbode van schijfremmen op de racefiets.
En we kunnen de Amerikanen wel alle credits geven maar zonder schijfremmen op de crosser, was heel het gemix & match daar in de VS nooit uitgegroeid tot de huidige gravelracers. Een extra puntje voor onze zuiderburen dus :like: .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 apr 2021 22:13

borgmonster schreef: 28 apr 2021 21:56 Waarom wordt een derailleur afgekort als “derr.” of als “derrie”, dus met twee r-en in plaats van een enkele r?
Het woord derailleur heeft op die positie per slot van rekening maar een enkele r.
Derrie snap ik als spreektaal nog wel alhoewel dat mijn (Brabantse) beleving meer iets betekent van modder, diarree of smurrie, niet echt iets dat je associeert met strak schakelen.

De Derr. Afkorting kwam ik ook tegen. Die was wel even tenenkrommend.

Derailleur is ook eigenlijk een veel te mooi woord om af te korten.
Campagnolo Ultra Dork

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 03 mei 2021 20:44

Die RT900 rotors komen met een lelijke grijze lockring. Welk modelnummer is de zwarte om dit te vervangen?
Is dit de Shimano SM-HB20? Dus centerlock/steekas

sjursjen
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2011 20:06

sjursjen 03 mei 2021 20:50

Bij de Ultegra rotors (rt800) krijg je de zwarte lockring. Erg logisch...

Plaats reactie