Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 14 okt 2021 20:46

Specialized lijkt er wel werk van te maken:
https://www.specialized.com/nl/nl/waste ... -recycling

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 15 okt 2021 09:06

De praktijk is vaak wat weerbarstiger dan mooie marketing praatjes op een website, maar wel goede zaak dat er toch recycling methoden voor carbon zijn.
Laatst gewijzigd door Sulla op 15 okt 2021 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 okt 2021 09:27

Ja, maar ik heb hier dus in de kelderbox nog wat meuk liggen die ik ergens wil inleveren. Je kan dat in de mileustraat gewoon op rest mikken, maar dat lijkt me nou ook weer niet de oplossing. Maar die specialized actie is vooral dat mensen de oude racefiets inleveren.... minder tweedehandsmarkt is altijd goed.

Ik vond dit oude artikel nog van specialized uit 2012. Niks van terechtgekomen in europa dus. :lol:

https://www.fiets.nl/2012/05/06/special ... recycling/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 15 okt 2021 09:30

tsja, het blijft een lastig verhaal met recycling van composietmateriaal; is met bijvoorbeeld windmolenwieken ook best een uitdaging.
Er zijn wel wat initiatieven, maar allemaal vrij kleinschalig ten opzichte van de hoeveelheid van dat spul wat inmiddels in omloop is...

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 okt 2021 10:12

thestudent schreef: 15 okt 2021 09:27 Ja, maar ik heb hier dus in de kelderbox nog wat meuk liggen die ik ergens wil inleveren. Je kan dat in de mileustraat gewoon op rest mikken, maar dat lijkt me nou ook weer niet de oplossing. Maar die specialized actie is vooral dat mensen de oude racefiets inleveren.... minder tweedehandsmarkt is altijd goed.
...
Maar is dat meuk die helemaal niet meer bruikbaar is of juist nog wel een tweede leven aankan?
In dat laatste geval, ik las pas ergens dat er twee gasten zijn die van oude meuk weer fietsen samenstellen. Kweeniemeer waar ik dat las :-(
En in het laatste blad van de NTFU stond een mevrouw die van afgedankt meuk 'kunstwerken' als lampen, klokken, kleerhangers en al wat dies meer zij maakte. Wellicht een oplossing?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 15 okt 2021 10:21

Als fietsframe is het niet economisch interessant om te repareren. Frame is al eens eerder gerepareerd geweest, zou je nu nogmaals moeten repareren en heeft eigenlijk compleet spuitwerk nodig. Totale kosten zijn gewoon niet al te interessant meer. De voorvork is nog prima, maar niemand wil een gemismatchte blauwe voorvork in zijn fiets. Verder gaat het om kleine dingen. Een gebroken carbon zadelpen, een gebroken carbon zadel. Allemaal niet echt te repareren.

Dat soort fietskunstwerken ga ik hier thuis niet aan de muur hangen hoor. Leuk voor in de fietsenzaak of in het toercafe, maar ik hoef het echt niet aan de muur.
Laatst gewijzigd door thestudent op 15 okt 2021 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 15 okt 2021 10:23

In dat laatste geval, ik las pas ergens dat er twee gasten zijn die van oude meuk weer fietsen samenstellen. Kweeniemeer waar ik dat las :-(
Bedoel je deze: https://www.roetz-bikes.com/nl_NL/ourstory
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 okt 2021 10:45

Zou kunnen, de website van die link zegt me echter niet zo veel. Ik weet ook niet of dat een bedrijf was met medewerkers 'met een afstand tot de arbeidsmarkt'. Dacht zelfs dat zij landelijk opereren.

Wel een mooi initiatief trouwens.

thestudent schreef: 15 okt 2021 10:21 ...
Dat soort fietskunstwerken ga ik hier thuis niet aan de muur hangen hoor. Leuk voor in de fietsenzaak of in het toercafe, maar ik hoef het echt niet aan de muur.
Is ook iet de bedoeling dat je zelf die meuk aan de muur hangt maar dat het wordt verkocht dacht ik, :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 18 okt 2021 16:49

waarom wordt de ene innovatie afgedaan als een marketing truc en oplossing voor een niet bestaand probleem en hoor je daar bij een andere niemand over?
Ik heb het over respectievelijk schijfremmen resp. het wegwerken van alles wat op een kabel lijkt...
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 18 okt 2021 16:54

... omdat het een iets is te maken heeft met functionaliteit en het ander 'slechts' met esthetica?
(waarbij ik over het een noch over het ander een waardeoordeel uitspreek)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 20 okt 2021 08:21

Ik ben bezig om mijn fiets aan de hand van de geometrie tabel na te tekenen in autocad.
Alleen het komt steeds niet uit, bij mijn mtb en racefiets niet...
Als ik als beginpunt de crank neem en dan stack en reach uitzet en de zadelbuis met bijbehorende hoek.
Dan komt de voorvork met hoek bv net niet uit waar die uit moet komen en ook de top tube lengte scheelt dan een paar mm.
Heeft iemand dit ook al ooits geprobeerd, of weet hier meer van?

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 20 okt 2021 08:44

Autocad?!
Betaal je ook nog met guldens? :|
(sorry, kon het niet laten ;) )

Stack en reach is denk ik inderdaad een goed startpunt, let met de zadelbuis even op dat deze niet meer bij alle fietsen in lijn met de trapas meer ligt;
Afbeelding

Zou je die geometrietabel ook eens willen delen?

Plaats reactie