Het grote domme vragen topic
Even een (domme) vraag voor de whizzkids onder ons: heeft zo'n fancy aerostuur eigenlijk wel zin? En dan bedoel ik voor iedereen, dus zowel voor profs als amateurs? Dat stuur op zich zal ongetwijfeld aerodynamisch zijn, maar wordt dat aerodynamisch voordeel niet volledig tenietgedaan door de bewegende massa erachter (de benen)?
https://cyclingtips.com/2021/03/yep-mat ... you-think/
Hierboven een foto van MvdP om mijn punt te maken
https://cyclingtips.com/2021/03/yep-mat ... you-think/
Hierboven een foto van MvdP om mijn punt te maken
Ik heb eigenlijk geen idee, want ik heb ook een aero stuur maar ik was sowieso al sneller dan de rest van de groep. Dacht eerst dat het aan de keramische lagers lag voor en achter, maar toen ik erachter kwam dat ik lichtere wielen had dan de rest dacht ik dat het aan de tubolitos lag. Maar een aero stuur gaat ongetwijfeld ook samen met de positie van de garmin front mount. Die mag niet meer dan 3,54 graden gekanteld zijn want dat scheelt anders 0,34W gemiddeld gemeten over 123,78Km. Links en rechts gemeten, dat dan weer wel.
Laatst gewijzigd door rovar op 19 apr 2021 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Een aero stuur heeft minder instellingsmogelijkheden dan een losse stuurpen-stuur combinatie en je zit ook vast aan door de fabrikant opgelegde combi's van stuurbreedte en stuurpenlengte.
Ik kies liever zelf de gewenste instellingen en afmetingen.
Ik kies liever zelf de gewenste instellingen en afmetingen.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Een aero frame heeft volgens mij ook geen zin. De benen en wielen zou je stil moeten houden, dát scheelt pas!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Marginal gains lijkt me. Beter pak je zo’n voorspoiler als in de formule 1 met 15 flaps en swirls boven elkaar.
Maar aan mij heb je niets want ik eindig met dit weer standaard met een halve liter vocht over in mijn bidon. Ik zeul dus uren lang een halve kilo te veel mee. Daar kan geen aerostuur tegenop lijkt me.
Maar aan mij heb je niets want ik eindig met dit weer standaard met een halve liter vocht over in mijn bidon. Ik zeul dus uren lang een halve kilo te veel mee. Daar kan geen aerostuur tegenop lijkt me.
Heb een tweedehands gravelbike gekocht.
Wil daar eigenlijk 1 of 2 spacertjes onder het stuur toevoegen.
Kan dit met een vork extender/expander ?
Betreft een carbon frame en vork
Wil daar eigenlijk 1 of 2 spacertjes onder het stuur toevoegen.
Kan dit met een vork extender/expander ?
Betreft een carbon frame en vork
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc
-
- Forum-lid
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
De oplossingen van Ernie zijn beter.
Zo'n extender en carbon vorkpijp en veel schokken als je gravelt is niet ideaal.
Overigens zijn er nog merken met zo'n hover stuur, o.m. Ritchey.
Als het maar om 1 à 2 cm gaat is zoiets wel een mooie oplossing.
Zo'n extender en carbon vorkpijp en veel schokken als je gravelt is niet ideaal.
Overigens zijn er nog merken met zo'n hover stuur, o.m. Ritchey.
Als het maar om 1 à 2 cm gaat is zoiets wel een mooie oplossing.
Wellicht hele domme vraag. Ik heb ruim half jaar geleden een tweedehands fiets gekocht Giant TCR 1 Disc uit 2018, waarvan er nog een hele spacertoren (3cm) zat onder het stuur. Ik heb inmiddels 1,5 cm eronder uit en ben van plan om de laatste 1,5 cm er ook onderuit te halen, even kijken hoe dit bevalt, echter word dit wel wat minder fraai met de kabels en leidingen (door 1,5 cm eronder vandaan te halen werd de routing al wat minder mooi), gaat dit technische problemen op leveren? Zoals dat kabels kapot zouden gaan.
Dank jullie wel.
Dank jullie wel.
Kapot zullen ze niet gaan maar het kan wel effect hebben op het schakelen.
Ook kunnen ze ergens tegen het frame gaan schuren. Misschien moeten je dus een extra beschermingssticket plakken.
Als je al zeker weet dat die eerste anderhalve centimeter geen probleem zijn, kun je beginnen met de schakelkabels al een beetje in te korten (1 a 1 1/2cm).
Ook kunnen ze ergens tegen het frame gaan schuren. Misschien moeten je dus een extra beschermingssticket plakken.
Als je al zeker weet dat die eerste anderhalve centimeter geen probleem zijn, kun je beginnen met de schakelkabels al een beetje in te korten (1 a 1 1/2cm).
Campagnolo Ultra Dork
Thnx....zat me al af te vragen waarom ik dat al niet had gedaan met eerste 1,5 cm , want dat gaat me prima af, daarom nu de volgende stap zetten.Ernie C. schreef: ↑26 apr 2021 12:21 Kapot zullen ze niet gaan maar het kan wel effect hebben op het schakelen.
Ook kunnen ze ergens tegen het frame gaan schuren. Misschien moeten je dus een extra beschermingssticket plakken.
Als je al zeker weet dat die eerste anderhalve centimeter geen probleem zijn, kun je beginnen met de schakelkabels al een beetje in te korten (1 a 1 1/2cm).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Wanneer je de zaak gaat inkorten, dan meteen nieuwe binnenkabels monteren.
Zolang de kabels en leidingen een mooie bocht beschrijven gaat er niks kapot en blijft het goed schakelen.
Op youtube staan filmpjes over hoe kort de kabels en leidingen mogen zijn.
De werkwijze is: Stuur geheel naar 1 kant draaien en de kabels/leidingen strak langs het balhoofd laten lopen.
Dan heb je bij maximale uitslag vh stuur voldoende kabel over, zonder dat de leiding of kabel de beperkende factor is.
Zolang de kabels en leidingen een mooie bocht beschrijven gaat er niks kapot en blijft het goed schakelen.
Op youtube staan filmpjes over hoe kort de kabels en leidingen mogen zijn.
De werkwijze is: Stuur geheel naar 1 kant draaien en de kabels/leidingen strak langs het balhoofd laten lopen.
Dan heb je bij maximale uitslag vh stuur voldoende kabel over, zonder dat de leiding of kabel de beperkende factor is.