Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 apr 2020 09:02

Rene zal misschien ietsje langzamer omhoog rijden. Maar 500 hm op 100km stelt niet veel voor. Dus laten we die hoogtemeters lekker vergeten. Kan je hier en daar 20s tijd winnen op een rit van zo'n 3 uur 20 is dat niet veel.

Rene heeft dan een gemiddeld wattage van 240w. Nijkie 218w. Rene heeft dus uiteindelijk ook meer absolute Joules aan energie in zijn rit gestopt dan Nijkie.

Als jullie beide op een vlakke weg een constante snelheid rijden, zonder veel accelleraties maakt het extra gewicht van Rene heel erg weinig uit.

Op een constante snelheid is het grootste effect de luchtweerstand, daarna de rolweerstsand, dan de verliezen in de aandrijving.

Luchtweerstand staat in verhouding met de lichaamsvorm en oppervlakte. Maar je gewicht staat vooral in relatie met de lichaamsinhoud inhoud. Daar zit dus nog een factor verschil in (^2 versus ^3) waardoor het absolute verschil qua oppervlakte tussen iemand van 78kg en 86kg heel erg klein kan zijn.
Daar komt nog bij, dat Rene misschien stukken aerodynamischer op zijn fiets zit dan nijkie, of veel meer in de beugels heeft gereden dan nijkie tijdens de rit. ( hier speelt ook kleding en aerodynamisch materiaal een grote rol )

Dat betekent dat de hogere absolute Watts van een iets zwaarder persoon in het voordeel kunnen zijn op de vlakke stukken met constante snelheid

Verder is mijn ervaring dat vooral bij veel stops ook twee verschillende fietscomputers erg veel verschillende dingen gaan aangeven.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 23 apr 2020 20:54

Als je de top range fietsen van de pro teams zou kunnen testen zoals ze dat ook doen in zwift.. 40 km/u met dezelfde renner, zelfde omstandigheden, ftp etc op een zelfde soort route. Zou er dan veel verschil zitten tussen een bmc, Specialized, canyon etc. Allemaal beweren ze de snelste te zijn, allemaal volgens hun eigen protocol in hun eigen windtunnel test faciliteit.. Maar zou er echt significant verschil zijn?

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 23 apr 2020 22:04

Critic schreef: 23 apr 2020 20:54 Als je de top range fietsen van de pro teams zou kunnen testen zoals ze dat ook doen in zwift.. 40 km/u met dezelfde renner, zelfde omstandigheden, ftp etc op een zelfde soort route. Zou er dan veel verschil zitten tussen een bmc, Specialized, canyon etc. Allemaal beweren ze de snelste te zijn, allemaal volgens hun eigen protocol in hun eigen windtunnel test faciliteit.. Maar zou er echt significant verschil zijn?
Denk niet dat er daar veel verschil in gaat zitten. De grote verschillen maak je met een grotere drop, gewicht in beklimmingen,.. dus meer renner gerelateerd dan. Als je met dezelfde renner die testen doet gaat dat niks schelen. Die paar watts dat het misschien scheelt gaan geen verschil maken in een wedstrijd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 apr 2020 22:12

Dat soort testen doen pro teams op de wielerbaan. Zoveel minuten met zoveel vermogen en dan kijken met welk materiaal/welke zitpositie je het verst komt. Als er echt veel verschil tussen de de normale fietsen zou zitten, zouden er wel meer akkefietjes zijn zoals Rohan Dennis en Merida met de tijdritfiets.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 apr 2020 06:46

Je kan nooit zeggen welke fiets de snelste is omdat:

- Fiets A in maat x sneller kan zijn dan fiets B in maat x maar in maat y gaat hij dan weer trager zijn dan fiets B in maar y, zo werkt aerodynamica

-Fiets A kan sneller zijn voor man x dan fiets B maar trager voor man y

-Fiets A kan sneller zijn met mee wind maar trager met tegen wind (en zo kan je een verschil hebben voor alle windrichtingen)

-In een velodroom kan je niet echt testen want daar is GEEN wind, in de echte wereld is er wind langs alle kanten

En zo kan je nog wel even doorgaan.

Het enige waar je iets zinnigs over kan zeggen, is het frontaal oppervlak van de fiets, als dat kleiner is, zal je sneller/aerodynamischer zijn: plat aerostuur en zandlopervormige headtube zijn dan een mooi voorbeeld.

Praktisch gezien is je eigen positie/gevoel op de fiets veel belangrijker dan de fiets zelf
Afbeelding

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 26 apr 2020 09:26

Heldere antwoorden..
Kwam door zwift hierover te denken. Dat testen ze fietsen en is de ene fiets gewoon 10 seconden sneller op de alpe dan een ander. Dat ik dacht, als dat in een tour de France zo is, dan ben je na 20 cols al ruim 3 minuten achter.. (Uiteraard heb je ook draft etc.. Maar met teveel vrije tijd momenteel, ga je je toch soms dingen afvragen)

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 29 apr 2020 21:13

Wat maakt een merk tot een A-merk?

In verschillende topics worden merken als Trek, S-Works, Specialized, Canondale, Pinarelo, De Rosa etc. omschreven als A-merk. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Cube, Sensa, Canyon, Rose, Ridley etc.

Ik snap dat er veel merken zijn die al heel lang bestaan en oorspronkelijk iets origineels op de mark brachten maar, zo lees je ook vaak, er zijn tegenwoordig maar een zeer beperkt aantal producenten van frames en alle fietsmerken gebruiken min of meer dezelfde onderdelen, waardoor de fietsen kwalitatief niet voor elkaar onder hoeven te doen.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 29 apr 2020 22:28

De Tukker schreef: 29 apr 2020 21:13 Wat maakt een merk tot een A-merk?

In verschillende topics worden merken als Trek, S-Works, Specialized, Canondale, Pinarelo, De Rosa etc. omschreven als A-merk. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Cube, Sensa, Canyon, Rose, Ridley etc.

Ik snap dat er veel merken zijn die al heel lang bestaan en oorspronkelijk iets origineels op de mark brachten maar, zo lees je ook vaak, er zijn tegenwoordig maar een zeer beperkt aantal producenten van frames en alle fietsmerken gebruiken min of meer dezelfde onderdelen, waardoor de fietsen kwalitatief niet voor elkaar onder hoeven te doen.
Tjsa, wat is het verschil tussen een A-merk spijkerbroek en een B-merk spijkerbroek?

A-merk fietsenbouwers zouden nog empirisch kunnen aantonen dat ze meer geld over de balk hebben gegooid bij het ontwerpen en testen van hun fietsen (Maar dat doen ze naar mijn weten niet).
Daarna kun je een topic openen over het vraagstuk of dat de fietsen ook daadwerkelijk beter heeft gemaakt.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 apr 2020 23:03

Een A-merk is toch nog altijd een beetje relatief. Ik vind Ridley en Canyon niet per se een B-merk. Dat waren ze vroeger echter wel een stuk meer dan nu. Er is mijn hoofd toch ergens wel een redelijk specifieke verdeling tussen merken. Maar waar het A-merk ophoudt en het B-merk begint is voor mij niet duidelijk.

Laten we vooropstellen dat de meeste A-merken het in ieder geval van opgebouwde status kunnen hebben. Terecht of niet, daarvoor kunnen ze een hogere prijs vragen. B-merken zullen meer moeten concurreren op prijs, of veel fiets voor weinig geld (cube/rose/sensa ) Extra personalisatiemogelijkheden ( Apex )

Al is er nu ook een weide opkomst aan C-merken die open-mould frames bestickeren. Maar misschien was dat vroeger helemaal niet zo anders, met de velen fietsenmaker huismerken die toen bestonden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 01 mei 2020 14:04

De Tukker schreef: 29 apr 2020 21:13 Wat maakt een merk tot een A-merk?

In verschillende topics worden merken als Trek, S-Works, Specialized, Canondale, Pinarelo, De Rosa etc. omschreven als A-merk. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Cube, Sensa, Canyon, Rose, Ridley etc.

Ik snap dat er veel merken zijn die al heel lang bestaan en oorspronkelijk iets origineels op de mark brachten maar, zo lees je ook vaak, er zijn tegenwoordig maar een zeer beperkt aantal producenten van frames en alle fietsmerken gebruiken min of meer dezelfde onderdelen, waardoor de fietsen kwalitatief niet voor elkaar onder hoeven te doen.
Hele goede vraag.
thestudent schreef: 29 apr 2020 23:03 Een A-merk is toch nog altijd een beetje relatief. Ik vind Ridley en Canyon niet per se een B-merk. Dat waren ze vroeger echter wel een stuk meer dan nu. Er is mijn hoofd toch ergens wel een redelijk specifieke verdeling tussen merken. Maar waar het A-merk ophoudt en het B-merk begint is voor mij niet duidelijk.

Laten we vooropstellen dat de meeste A-merken het in ieder geval van opgebouwde status kunnen hebben. Terecht of niet, daarvoor kunnen ze een hogere prijs vragen. B-merken zullen meer moeten concurreren op prijs, of veel fiets voor weinig geld (cube/rose/sensa ) Extra personalisatiemogelijkheden ( Apex )

Al is er nu ook een weide opkomst aan C-merken die open-mould frames bestickeren. Maar misschien was dat vroeger helemaal niet zo anders, met de velen fietsenmaker huismerken die toen bestonden.
Ik zit ook wel een beetje met die vraag.

Er zijn A-merken en die doen waarschijnlijk alleen aan branding/marketing. Die besteden productie en engineering uit. Als je dit goed doet, geen probleem in mijn ogen.

Er zijn ook merken, die kopen in wat er op de markt te krijgen is. En hebben geen invloed op bijv. de geometrie engineering. Dit is in mijn ogen wel een punt om iets een B-merk te noemen (dan hoeft het nog geen slechte fiets te zijn!!).


En is Apex een B of een C merk? Sensa koopt ook ergens frames in maar als ik morgen een fietsen merk begin kan ik die waarschijnlijk niet kopen om ze op de West-europese/Nederlandse markt te brengen. Bij Apex ben ik daar niet zo zeker van.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Pieter79
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:58

Pieter79 02 mei 2020 18:22

Ik heb de groepset van mijn fiets omgebouwd van 105 5800(schijfrem) naar 105 r7020.(schijfrem)
Het is nu veel moeilijker om het achterwiel erin te krijgen, hebben meer mensen hier last van?
Bij de oude schakelde ik naar het kleinste tandkransje, en kon het wiel er zo in en uit. Bij de nieuwe is het een heel gepiel.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 02 mei 2020 18:49

Ik denk dat het te maken heeft met de grotere achterderailleur van de nieuwe groepen.

Plaats reactie