Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mar 2021 06:07

CampaYolo schreef: 26 mar 2021 23:25
havana schreef: 26 mar 2021 22:36 Ik doe niet aan Zwift.

Ik zie wel regelmatig Zwift-ritten voorbij komen op Strava.

Ligt het aan mij of rijden die mensen dwars door de oceaan heen? (virtueel dan)
Om de ervaring wat realistischer te maken laat ik mijn vriendin het aquarium over me heen gieten.
Hahahahaha :lol:

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 01 apr 2021 11:07

Vraagje over wind

Je hebt van die dagen (meestal 's winters) dat een windkrachtje 3 aanvoelt alsof het stormt......terwijl je er ook vaak (meestal 's zomers) met 2 vingers in de neus tegen in fietst.

Als het koud is is de luchtdichtheid uiteraard hoger dan als het warm is. Maar wordt dat meegerekend in de windkracht (die alleen om windsnelheid lijkt te draaien). Met andere woorden.....is een bepaalde windkracht altijd het zelfde, of heeft een bepaalde windkracht met een hogere luchtdichtheid ook echt meer kracht?

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 790
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 01 apr 2021 11:19

Interessante vraag. Als ik bv https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... n-beaufort zie dan is een windkracht 3 in de winter anders dan in de zomer.
Maar tegelijk zie je dat aan de schaal windsnelheden gekoppeld zijn en er dus geen rekening gehouden wordt met druk verschillen (om wat voor reden dan ook).

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 apr 2021 23:06

of heeft een bepaalde windkracht met een hogere luchtdichtheid ook echt meer kracht?
kracht voor beaufort schaal is eigenlijk het foute woord. Want die schaal heeft niets met kracht van doen. Alleen met windsnelheid.

Maar een hogere windsnelheid met daarbij een hogere dichtheid heeft uiteraard meer kracht.

Waar je om te beginnen vooral rekening mee moet houden is dat je in de winter veel meer kleding draagt en al die winterjacks en extra lagen zijn zeer slecht voor de luchtweerstand. Dus je bent ook vooral zelf een stuk aerodynamischer in de zomer. Met tegenwind is de totale luchtsnelheid over je lichaam dus ook hoog en is aerodynamica extra belangrijk. Daarnaast levert het ook nog een een grotere lichaamsoppervlakte op. Dus het is twee keer slecht voor de snelheid.

Als het goed is is de schaal puur gekoppeld aan windsnelheid. Maar van origine was het eigenlijk zelfs maar een schatting van de windsnelheid op basis van wat er om je heen te zien was. Als je naar de windsnelheid kijkt kan je dus al hoog en laag in dezelfde schaal beaufort schaal Vier vallen. Het is geen exacte weergave van de kracht die de wind uitoefent, daarvoor heb je inderdaad ook de luchtdruk nodig. In sommige grafiekjes staat ook de stuwkracht van de wind erbij, maar dat is dan op basis van een gemiddelde luchtdruk. Alhoewel de variatie in druk op zeeniveau nou ook niet zo verschrikkelijk groot is. Heb je dus windkracht vier bij dikke lucht, dan kan het inderdaad zwaarder zijn dan een warme zomerse bries. Al denk ik dat het effect van je kleding en het gebrek aan winterse aerodynamica en het mentale effect van koude snijdende wind een groter effect heeft op je ervaring met wind in de praktijk.

Afbeelding
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 01 apr 2021 23:28

Klopt wat je zegt. Origineel was windkracht 1 het af en toe bewegen van blaadjes, windkracht 3 het bewegen van takjes, er cetera.

Edit: hier staat het mooi verwoord https://www.varendoejesamen.nl/kennisce ... et-precies
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 02 apr 2021 11:13

Ik ga pas eens fietsen in een andere regio als het Noorden waar het altijd waait. Ging in midden van het land fietsen op een windstille dag. Wist niet dat dit voor je gemiddelde snelheid zo'n invloed had. Was zomaar +2-3 km/u tov van wat ik in het noorden windstil noemde :-) :-). Het gaat mij niet om de gemiddeldes hoor, maar vond gewoon bijzonder dat dit verschil zo groot kan zijn bij gelijke inspanning (wattages, hartslag).

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 02 apr 2021 11:26

Kun je Zwift ritten (van anderen, ik fiets alleen buiten) verbergen op Strava? Zodat ik ze niet zie?
Michiel

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 apr 2021 11:34

Volgens mij niet. De vraag is vooral. Geef je voor een zwift rit Kudos of niet?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

paly
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 nov 2020 13:14
Locatie: Oudsbergen - België
Contact

paly 02 apr 2021 11:46

Voor chrome is er een extensie
https://chrome.google.com/webstore/deta ... g?hl=en-GB

Hide turbo-trainer / virtual rides (e.g. Zwift)....optie

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 02 apr 2021 12:53

thestudent schreef: 02 apr 2021 11:34 Volgens mij niet. De vraag is vooral. Geef je voor een zwift rit Kudos of niet?
Nee, fietsen doe je buiten. Sterker nog, als er te veel gezwift wordt, gooi ik je uit mijn tijdlijn. Al die nietszeggende rondjes in een virtuele wereld boeien me niet.
Michiel

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 apr 2021 14:03

dickw schreef: 01 apr 2021 11:19 Interessante vraag. Als ik bv https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... n-beaufort zie dan is een windkracht 3 in de winter anders dan in de zomer.
Waar zie jij op die pagina dat windkracht anders in de winter/zomer ?

En toevallig zie ik dit net langskomen op parool.nl :

https://www.parool.nl/nederland/125-ron ... ~b1c518cf/
https://dirkmjk.nl/nl/440/wind-zijwind-en-fietssnelheid

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 02 apr 2021 16:02

Als ik mijn fiets tegen iets stevigs zet en ik mijn achteren indruk en dan mijn crankarm naar binnen duw (aan de kant van de kettingbladen) zet er iets flex in het alu frame. Ik zie hem dan iets bewegen. Is dat normaal? Frame is een Jan Janssen Tour de France uit 2020 met shimano 105 r7000.

Nooit gecheckt bij mijn oude alu frame.

Het lijkt mij normaal dat ie zijdelings niet 100% stijf is... maar wilde het toch even vragen.

Als ik mijn rem niet inknijp en hem dus naar voren laat rollen, merk ik het niet...

Plaats reactie