Schakel je die dynamo dan expliciet in? Met andere woorden, is de dynamo onder normale omstandigheden dan fysiek ontkoppeld? Mijn gevoel zegt me dat de rotor van de dynamo altijd al draait en je dus altijd al een paar mW. extra trapt in vergelijking met eenzelfde fiets zonder naafdynamo . Ik denk dan ook dat je van van de elektronen die door het draadje lopen niet zo veel meer vermoeid raakt
(Het moge overigens duidelijk zijn dat ik geen idee heb hoe zo'n fiets in elkaar steekt).
Het grote domme vragen topic
Volgens wiki: Bij naafdynamo's ligt het rendement gemiddeld rond de 42%, bij een zeer goede naafdynamo rond de 55%. Dus ja, ik ben op mijn woon werk fiets (lamp staat altijd aan) al snel 3-5% extra aan het trainen.
Voor meer details: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsdynamo
Voor meer details: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsdynamo
Klopt ruwweg wel.De Tukker schreef: ↑28 sep 2020 14:23 Schakel je die dynamo dan expliciet in? Met andere woorden, is de dynamo onder normale omstandigheden dan fysiek ontkoppeld? Mijn gevoel zegt me dat de rotor van de dynamo altijd al draait en je dus altijd al een paar mW. extra trapt in vergelijking met eenzelfde fiets zonder naafdynamo . Ik denk dan ook dat je van van de elektronen die door het draadje lopen niet zo veel meer vermoeid raakt
(Het moge overigens duidelijk zijn dat ik geen idee heb hoe zo'n fiets in elkaar steekt).
Een naafdynamo draait altijd, heeft enkele Watts mechanische weerstand en als je het licht aanzet zal die elektrische energie ook uit de dynamo moeten komen en dan geeft ie dus enkele Watts mee weerstand.
Sluit de draden kort en hij gaat voelbaar zwaarder draaien, de energie gaat in het opwarmen van het kortgesloten circuitje zitten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ja/Nee. Er loopt alleen maar een stroom als de 'stroomkring' is gesloten (de lamp 'aan' is). Is die open dan staat er een spanning over de aansluitingen van de schakelaar . Dus de spanning is er wel altijd, de stroom niet.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Er circuleren een aantal datagrafiekjes over de extra weerstand van naafdynamo's. Deze hieronder bijvoorbeeld (toevallig eerste zoekresultaat). De extra weerstand zonder stroomverbruik is naar mijn maatstaven nihil, maar dat verschilt allicht per doeleinde.
edit: uitgebreider stukje
edit: uitgebreider stukje
Om toch nog even terug te komen op mijn post over dat mijn tandje 13 niet fijn liep...
Het heeft puur met de kabelspanning te maken.
Als ik aan de kabelspanning draai dan loopt 13 weer fijn, maar een groter tandwiel weer niet.
Het afstellen komt erg nauw, als ik de spanning verhoog zodat hij net opschakeld van 11 naar 12 gaat hij weer niet terug van het grootste (30) naar 27.
Als ik de spanning dan wat verlaag, zodat die van 30 naar 27 gaat gaat hij weer niet van 11 naar 12...
Iemand een tip?
Zou dat te maken hebben dat ik in mijn kabel kabelspanners heb zitten voor op mijn stuur (zie foto)
Ik heb ook het idee dat ik altijd maar aan het verstellen ben, zouden die dingen uit zich zelf wat kunnen verdraaien? (door het trillen, hobbels, sturen etc)
Het heeft puur met de kabelspanning te maken.
Als ik aan de kabelspanning draai dan loopt 13 weer fijn, maar een groter tandwiel weer niet.
Het afstellen komt erg nauw, als ik de spanning verhoog zodat hij net opschakeld van 11 naar 12 gaat hij weer niet terug van het grootste (30) naar 27.
Als ik de spanning dan wat verlaag, zodat die van 30 naar 27 gaat gaat hij weer niet van 11 naar 12...
Iemand een tip?
Zou dat te maken hebben dat ik in mijn kabel kabelspanners heb zitten voor op mijn stuur (zie foto)
Ik heb ook het idee dat ik altijd maar aan het verstellen ben, zouden die dingen uit zich zelf wat kunnen verdraaien? (door het trillen, hobbels, sturen etc)
Gerwin89 schreef: ↑30 sep 2020 10:17 Om toch nog even terug te komen op mijn post over dat mijn tandje 13 niet fijn liep...
Het heeft puur met de kabelspanning te maken.
Als ik aan de kabelspanning draai dan loopt 13 weer fijn, maar een groter tandwiel weer niet.
Het afstellen komt erg nauw, als ik de spanning verhoog zodat hij net opschakeld van 11 naar 12 gaat hij weer niet terug van het grootste (30) naar 27.
Als ik de spanning dan wat verlaag, zodat die van 30 naar 27 gaat gaat hij weer niet van 11 naar 12...
Iemand een tip?
Zou dat te maken hebben dat ik in mijn kabel kabelspanners heb zitten voor op mijn stuur (zie foto)
Ik heb ook het idee dat ik altijd maar aan het verstellen ben, zouden die dingen uit zich zelf wat kunnen verdraaien? (door het trillen, hobbels, sturen etc)
https://www.mupload.nl/img/2eng84.jpg
Volgens mij ben je niet alleen in het domme vragen topic dom bezig maar ook met jouw fiets want eerder meldde je dat het was opgelost door eerst een nieuw kransje te monteren en naderhand ook nog een nieuwe cassette.
Gerwin89 schreef: ↑18 sep 2020 10:10 Mijn 3de kleinste kransje (13T) op mijn cassette liep niet meer lekker. (nieuwe fiets, 4000KM gefietst)
Nu heb ik het kransje vervangen door een nieuwe en loopt het weer goed.
Bij vergelijking met het nieuwe kransje was duidelijk te zien dat die versleten was.
Alleen nu merk ik dat 14 en 15 ook niet lekker lopen.
Ik had nog een nieuwe cassette liggen en die heb ik er even opgezet en dan loopt alles weer goed.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Toch niet zo'n domme vraag wellicht, gezien het aantal antwoorden. Dit grafiekje geeft het juiste antwoord: "Ja, de weerstand gaat omhoog zodra de stroomkring wordt gesloten". Op zich wel logisch natuurlijk, maar (voor mij) wat lastiger voor te stellen. Bouw je wel een spanningspotentieel op als de stroomkring niet gesloten is? En waarom kost dat geen extra (mechanische) energie?user43974 schreef: ↑28 sep 2020 20:14 Er circuleren een aantal datagrafiekjes over de extra weerstand van naafdynamo's. Deze hieronder bijvoorbeeld (toevallig eerste zoekresultaat). De extra weerstand zonder stroomverbruik is naar mijn maatstaven nihil, maar dat verschilt allicht per doeleinde.
edit: uitgebreider stukje
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
In de grafiek zie je toch dat het 0,5 tot 1,5 Watt aan energie kost om de rotor van de dynamo op gang te houden?53x11 schreef: ↑30 sep 2020 11:08 ...
Toch niet zo'n domme vraag wellicht, gezien het aantal antwoorden. Dit grafiekje geeft het juiste antwoord: "Ja, de weerstand gaat omhoog zodra de stroomkring wordt gesloten". Op zich wel logisch natuurlijk, maar (voor mij) wat lastiger voor te stellen. Bouw je wel een spanningspotentieel op als de stroomkring niet gesloten is? En waarom kost dat geen extra (mechanische) energie?
Doordat de rotor draait wordt er elektrische energie opgewekt: de spaning. Dat is het potentiaalverschil tussen de twee draadjes van de lamp. Op zich gebeurt daar niks mee .
De populaire, niet wetenschappelijke uitleg is het volgende:
Zie het maar als een wandcontactdoos in huis. Zo lang er geen stekker in zit, is er een potentiaalverschil tussen de beide gaatjes in de WKD (230V.). Er gebeurt pas iets (er gaat pas een stroom lopen) als er je een stekker in stopt (er vanuit gaande dat er niet nog een schakelaar achter de stekker zit )
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Klopt, om daarbij toe te voegen.... maar ik kan het mis hebben.
Dus wanneer je een telefoonlader in het stopcontact laat zitten(zonder telefoon) kost dit toch een minimale energie, ofwel nul last, door de primaire zijde van de spoel, een spoel die een dynamo ook heeft.
Dus wanneer je een telefoonlader in het stopcontact laat zitten(zonder telefoon) kost dit toch een minimale energie, ofwel nul last, door de primaire zijde van de spoel, een spoel die een dynamo ook heeft.
Klopt, maar het komt steeds terug.Orlok schreef: ↑30 sep 2020 11:02Gerwin89 schreef: ↑30 sep 2020 10:17 Om toch nog even terug te komen op mijn post over dat mijn tandje 13 niet fijn liep...
Het heeft puur met de kabelspanning te maken.
Als ik aan de kabelspanning draai dan loopt 13 weer fijn, maar een groter tandwiel weer niet.
Het afstellen komt erg nauw, als ik de spanning verhoog zodat hij net opschakeld van 11 naar 12 gaat hij weer niet terug van het grootste (30) naar 27.
Als ik de spanning dan wat verlaag, zodat die van 30 naar 27 gaat gaat hij weer niet van 11 naar 12...
Iemand een tip?
Zou dat te maken hebben dat ik in mijn kabel kabelspanners heb zitten voor op mijn stuur (zie foto)
Ik heb ook het idee dat ik altijd maar aan het verstellen ben, zouden die dingen uit zich zelf wat kunnen verdraaien? (door het trillen, hobbels, sturen etc)
https://www.mupload.nl/img/2eng84.jpg
Volgens mij ben je niet alleen in het domme vragen topic dom bezig maar ook met jouw fiets want eerder meldde je dat het was opgelost door eerst een nieuw kransje te monteren en naderhand ook nog een nieuwe cassette.
Gerwin89 schreef: ↑18 sep 2020 10:10 Mijn 3de kleinste kransje (13T) op mijn cassette liep niet meer lekker. (nieuwe fiets, 4000KM gefietst)
Nu heb ik het kransje vervangen door een nieuwe en loopt het weer goed.
Bij vergelijking met het nieuwe kransje was duidelijk te zien dat die versleten was.
Alleen nu merk ik dat 14 en 15 ook niet lekker lopen.
Ik had nog een nieuwe cassette liggen en die heb ik er even opgezet en dan loopt alles weer goed.
Ik dacht op het begin dat 13T het probleem was, dat is het dus niet
En ik had nog een cassette liggen, dus even mee geprobeerd ...
Maar aan deze reactie heb ik idd echt wat