Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 okt 2021 18:00

Het is moeilijk (ik ben trouwens geen voorstander, integendeel: ik ben tegen al dat betuttel) maar dat wil dan zeggen dan we ons maar bezig moeten houden met geneuzel in de marge?

Meen je het dat je iets wil doen om mensen te beschermen tegen zichzelf dan moet je iets doen aan:
- Alcohol consumptie
- Obesitas: alcohol hoort daar eigenlijk bij, verder: junkfood en frisdrank, meer bewegen (alles wat sport is moet zonder BTW of 6% BTW zijn, lidgeld van sportclubs moet goedkoper,...)
- Roken

Als de rest is symbool politiek en heeft niets met de volksgezondheid te maken en alles met profileringsdrang van onze heren en dames politici.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 okt 2021 18:03

Alcohol illegaal maken heeft dan zin. Belasting heffen wel.

Zelfde geldt voor suikertaks enz.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 08 okt 2021 19:02

Extra belastingen: gemakzucht van politici die echte oplossingen niet willen uitvoeren (en het haalt ook niet uit, kijk maar hoeveel mensen er nog steeds roken, meestal dan nog diegene die geen geld hebben om de school van hun kinderen te betalen)
Afbeelding

hayes

hayes 08 okt 2021 20:13

bartdr schreef: 08 okt 2021 10:09 Ach, dat is gewoon een mentaliteitswijziging. Als je die helm nu verplicht, dan is dat voor alle kinderen die nu geboren worden de normale gang van zaken. Voor kinderen tot 10jaar is dat een keuze die ze zelf niet maken, maar de ouders. Die gaan dus ook mee zijn. Doorgaans zie je dan bij jongeren tot 25jaar een grote groep die vanuit verantwoordelijkheidsgevoel dan ook een helm gaan dragen. Zoiets kan dus veel sneller keren dan je zou denken.
Klopt.

Van zodra het mocht heb ik geen mondmasker meer gedragen.
Mijn dochters weigeren voorlopig dat masker af te doen.
En we zijn allemaal gevaccineerd.

hayes

hayes 08 okt 2021 20:16

TL@ schreef: 08 okt 2021 17:52 Dat drugs zo'n probleem zijn, is omdat er GEEN handhaving is (en omdat in NL softdrugs toegelaten zijn, dat zijn gateway drugs)
Dat was trouwens ook het grote probleem van de 'prohibition' in de VS
Als er nu één bewering over soft drugs onzin is, is dat het een gateway drugs is.
Daar klopt geen fluit van. ;)

In landen (bv Portugal) waar het gewoon helemaal legaal is, is een stuk minder consumptie van drugs. Ook hard drugs. Dat is gewoon een feit. Frankrijk is bv een stuk strenger. Daar wordt meer cannabis gebruikt dan in Nederland of België.

De problemen die Nederland heeft met het gedoogbeleid, zijn er omdat de buurlanden een ander beleid hebben. Dus gaan gebruikers in Nederland op zoek.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 okt 2021 07:19

TL@ schreef: 08 okt 2021 18:00 Het is moeilijk (ik ben trouwens geen voorstander, integendeel: ik ben tegen al dat betuttel) maar dat wil dan zeggen dan we ons maar bezig moeten houden met geneuzel in de marge?

Meen je het dat je iets wil doen om mensen te beschermen tegen zichzelf dan moet je iets doen aan:
- Alcohol consumptie
- Obesitas: alcohol hoort daar eigenlijk bij, verder: junkfood en frisdrank, meer bewegen (alles wat sport is moet zonder BTW of 6% BTW zijn, lidgeld van sportclubs moet goedkoper,...)
- Roken

Als de rest is symbool politiek en heeft niets met de volksgezondheid te maken en alles met profileringsdrang van onze heren en dames politici.
Eens. Des te frustrerender dat er nu met corona wel extreme betutteling plaats vindt. Staat niet in verhouding tot de schade die roken en het landelijk overgewicht veroorzaakt.
Less is bore

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 09 okt 2021 08:11

Met roken en overgewicht breng je de gezondheid van anderen minder in gevaar. Daarmee wil ik niet zeggen dat er niks aan gedaan moet worden.

i-mac

i-mac 09 okt 2021 08:34

EmPeHa schreef: 09 okt 2021 08:11 Met roken en overgewicht breng je de gezondheid van anderen minder in gevaar. Daarmee wil ik niet zeggen dat er niks aan gedaan moet worden.
Met overgewicht niet, maar roken? Dat durf ik te te betwijfelen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 okt 2021 09:05

EmPeHa schreef: 09 okt 2021 08:11 Met roken en overgewicht breng je de gezondheid van anderen minder in gevaar. Daarmee wil ik niet zeggen dat er niks aan gedaan moet worden.
Als he over de gezondheid van anderen gaat: alcohol en gokken helpen meer levens om zeep dan eender wat anders: de toxiciteit van beiden tasten de levens aan van iedereen in de omgeving (net als roken, wat nu wel beter is omdat er niet overal meer gerookt mag worden)

Spreek maar eens met gezinsleden waar er iemand verslaafd is aan 1 van beiden (of zelfs allebei), dat laat littekens achter voor de rest van het leven.


Nog even over de gateway drug: niemand begint met hard-drugs zonder een eerste opstap. In dat licht is alcohol/nicotine/softdrugs allemaal te beschouwen als gateway drug. Dat er verschillen tussen de landen, geloof ik direct. Er zijn ook verschillen tussen mensen. Niet iedereen is even verslavingsgevoelig (dat is trouwens genetisch bepaald en verschilt erg sterk naar gelang de etnische afkomst)
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 okt 2021 09:12

Zullen we het weer over domme vragen hebben?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 09 okt 2021 09:20

Die vraag hoort hier niet. Da's geen domme vraag :like:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 09 okt 2021 09:34

Ten aanzien van gateway drug: dat is inderdaad gewoon een slimme framing geweest. Mensen die naar hardere drug gaan zullen inderdaad meestal eerst eens iets anders gebruiken. Maar het is niet zo dat iedereen die softdrugs gebruikt doorgaat naar harddrugs. En zo wordt het wel geframed.
Wat dat betreft kan je eten ook als gateway drug benoemen

Plaats reactie