Het grote domme vragen topic
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik heb een van die muc off bike protect die ik op mn oude fiets gebruikte, mn nieuwe fiets is carbon en heeft schijfremmen.
Vraag 1: Ik heb wel eens gelezen dat dit helemaal niet goed voor je carbon is (er staat wel op dat het ook op carbon kan maar wil het zekere voor het onzekere nemen)
Vraag 2: Hoe zorg ik ervoor dat het niet op de schijven of remblokken komt. Ik heb schijfcovers gezien van muc off maar ben benieuwd wat andere gebruiken. Kan ook zelf wat in elkaar klussen misschien
Vraag 1: Ik heb wel eens gelezen dat dit helemaal niet goed voor je carbon is (er staat wel op dat het ook op carbon kan maar wil het zekere voor het onzekere nemen)
Vraag 2: Hoe zorg ik ervoor dat het niet op de schijven of remblokken komt. Ik heb schijfcovers gezien van muc off maar ben benieuwd wat andere gebruiken. Kan ook zelf wat in elkaar klussen misschien
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat is gewoon een wax spray. Het carbon zal gewoon gelakt zijn dus dat is totaal geen probleem. Het makkelijkste is om dat gewoon te gebruiken met de wielen uit het frame. De covers krijg je niet eens om je schijven met de wielen in het frame he. Een ander alternatief is om gewoon vaste autowax uit een blik aan te brengen met een schuimsponsje en mooi uit te poetsen. Iets meer werk maar gaat ook wat langer mee. En dat kan je makkelijker controleren. Mocht je nou toch wat knoeien meteen met wat remmenreiniger over de schijven.
Als je iets van een matte lak hebt moet je dit spul uiteraard niet gebruiken. Want dan krijg je ongelijkmatig glimmende plekken en rare vlekken.
Als je iets van een matte lak hebt moet je dit spul uiteraard niet gebruiken. Want dan krijg je ongelijkmatig glimmende plekken en rare vlekken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Deze week al 2 keer tangetje nodig gehad om ventiel open te draaien.
1 keer op de racefiets, even met tangetje op weg helpen en daarna draaide ventiel weer soepel.
Vandaag op strandbike, maar zelfs met tangetje best wat kracht moeten zetten/draaide niet echt soepel meer.
Ventielkern dus maar vervangen.
Toch maar dopjes doen of ... ? (gok door rotzooi op wegen die bij ventiel komt/beetje roest oid.
Zijn schwalbe ventielkernen die ik gebruik.
1 keer op de racefiets, even met tangetje op weg helpen en daarna draaide ventiel weer soepel.
Vandaag op strandbike, maar zelfs met tangetje best wat kracht moeten zetten/draaide niet echt soepel meer.
Ventielkern dus maar vervangen.
Toch maar dopjes doen of ... ? (gok door rotzooi op wegen die bij ventiel komt/beetje roest oid.
Zijn schwalbe ventielkernen die ik gebruik.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Voor strandfietsen kunnen we denk ik wel een uitzondering maken voor ventieldopjes... haha
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Waarschijnlijk de latex die het ventiel verstopt en de schroefdraad dichtslibt. Een bougie borsteltje erover en het is weer gangbaar. Neemt niet weg dat ik alweer bijna een halfjaar deze moertjes niet meer aandraai als ik de banden heb opgepompt.DDX schreef: ↑11 dec 2021 23:03 Deze week al 2 keer tangetje nodig gehad om ventiel open te draaien.
1 keer op de racefiets, even met tangetje op weg helpen en daarna draaide ventiel weer soepel.
Vandaag op strandbike, maar zelfs met tangetje best wat kracht moeten zetten/draaide niet echt soepel meer.
Ventielkern dus maar vervangen.
Toch maar dopjes doen of ... ? (gok door rotzooi op wegen die bij ventiel komt/beetje roest oid.
Zijn schwalbe ventielkernen die ik gebruik.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Voor het strand geef ik ze na het wassen een klein doekje met MO-94, net als de rest van de fiets en dat voorkomt vaak moeten wisselen. Ik heb ook een paar vastgelopen weer gangbaar gekregen door ze er uit te draaien, schoon te borstelen en ook met dat spul in te wrijven. Alleen denk ik dat je rubbers er iets eerder aan gaan door deze behandeling. Die ventielkernen zijn overigens ook per zoveel verkrijgbaar voor niet al te veel.DDX schreef: ↑11 dec 2021 23:03 Deze week al 2 keer tangetje nodig gehad om ventiel open te draaien.
1 keer op de racefiets, even met tangetje op weg helpen en daarna draaide ventiel weer soepel.
Vandaag op strandbike, maar zelfs met tangetje best wat kracht moeten zetten/draaide niet echt soepel meer.
Ventielkern dus maar vervangen.
Toch maar dopjes doen of ... ? (gok door rotzooi op wegen die bij ventiel komt/beetje roest oid.
Zijn schwalbe ventielkernen die ik gebruik.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Ik lees over verwisselbare ventielkernen, hoop maar dat het een domme vraag is en hier mag worden gesteld:
Kan je voor tubeless ventielen ook gewoon de kernen gebruiken van binnenbanden (natuurlijk wel als die ventielen een verwisselbare kern hebben)?
(Ik kan dat natuurlijk zelf een keer proberen, maar de tubeless setup zit op mijn mooiweerfiets, vandaar nu de vraag gesteld)
Kan je voor tubeless ventielen ook gewoon de kernen gebruiken van binnenbanden (natuurlijk wel als die ventielen een verwisselbare kern hebben)?
(Ik kan dat natuurlijk zelf een keer proberen, maar de tubeless setup zit op mijn mooiweerfiets, vandaar nu de vraag gesteld)
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ja
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!