Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27548
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 aug 2018 15:49

Steekassen wil zeggen geen snelspanner. In plaats daarvan loopt er een complete as door het wiel. Die is een stuk dikker dan een snelspanner. Er zijn verschillende diktes, verschillende standaarden.

Afbeelding

Hoe kun je zien of je een steekas nodig hebt? Welnu, dan zijn de patten niet-open. Een gat dus.

Afbeelding. En aan de ene kant zit een schroefdraad.

Hoe kun je zien welke cassette je hebt. Aantal kransjes tellen, en vervolgens tellen hoeveel tandjes het kleinste en het grootste heeft.

Uit welke serie een cassette komt kun je het meest eenvoudig zien aan de lockring. Hier staat bijvoorbeeld op "105" of "Ultegra". Als je heel goed kijkt kun je het ook zien aan de kleur. Ultegra-cassette zijn van een andere legering gemaakt dan 105, zien er net wat grijzer uit.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 29 aug 2018 15:57

Kijk aan, dank je Havana weer wat geleerd :)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 aug 2018 18:18

Herstelt “er zijn verschillende standaarden” in “er zijn géén standaarden”.
De snelspanner is een echte standaard volgens het boekje. Uitwisselbaar ongeacht welk wiel of welke fiets. Steekassen zijn dat per definitie niet!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16207
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 aug 2018 19:05

Steekassen zijn onderdeel van het frame. De verschillende diktes zijn wel standaard.

Ik heb ook nog een setje met een soort van kruising tussen steekassen en QR. Het is een 9mm as die in QR dropouts past.
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 aug 2018 19:13

Standaarden in soorten en maten. Wat een standaard is, is een kwestie van definitie.

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 29 aug 2018 20:56

Waarom zou je een alu crank nemen tov van een carbon crank?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 aug 2018 21:17

Carbon is lichter. Het zal zo'n 100 gram schelen. Alu is iets goekoper. Kwestie van afwegingen maken
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16207
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 aug 2018 23:25

Nee_Nee schreef: 29 aug 2018 19:13 Standaarden in soorten en maten. Wat een standaard is, is een kwestie van definitie.
Gelukkig is er de fietsstandaard nog, alhoewel daarbij ook steeds vaker de standaard bevestiging wordt vervangen voor een of andere nieuwe standaard... :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 17 sep 2018 09:33

Als het over trainen gaat hoor je over hartslagzones D1, D2 of D3. Maar men heeft het ook over Z1 t/m Z5, wat is het verschil?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27548
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 sep 2018 09:37

Z-zones zijn bedoeld om te trainen op vermogen. Het zijn meer zones dan de D-zones. Dat komt omdat je met vermogen veel specifieker kunt meten dan op hartslag.

Z-zones zijn er 7, D zones zijn er 5.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 sep 2018 20:33

Het is gewoon een andere indeling.
De meeste schema’s voor de halve en hele marathon zijn uitstekend te gebruiken voor wie op hartslag traint. Kies dan eventueel voor de Zoladz-methode.

De intensiteit van de trainingen, die nu meestal staat aangegeven in D1, D2 en D3 (zie duurlopen), kan vrij eenvoudig vertaald worden naar de hartslag-trainingszones volgens Zoladz (zie onder).

• D1 in onze schema’s komt overeen met zone Z1 van Zoladz
• D2 komt overeen met Z2
• D3 ligt tussen de zones Z3 en Z4
Even de Runnersworld er bij gepakt.

Peetn73
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 sep 2018 12:15
Locatie: Izegem

Peetn73 17 sep 2018 20:54

Hoeveel gewichtsverschil zou er zitten tussen een carbonkader tussen pakweg een maat 52 - 54 - 56 ? Wel zelfde merk en model welteverstaan .
Specialized Tarmac SL4 Sport 2019.

Plaats reactie