Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 dec 2021 10:43

senior schreef: 01 dec 2021 10:39 Wat is een schuifrem? :oops:
Afbeelding
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

1094
Forum-lid
Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 01 dec 2021 10:58

Ik heb een van die muc off bike protect die ik op mn oude fiets gebruikte, mn nieuwe fiets is carbon en heeft schijfremmen.

Vraag 1: Ik heb wel eens gelezen dat dit helemaal niet goed voor je carbon is (er staat wel op dat het ook op carbon kan maar wil het zekere voor het onzekere nemen)
Vraag 2: Hoe zorg ik ervoor dat het niet op de schijven of remblokken komt. Ik heb schijfcovers gezien van muc off maar ben benieuwd wat andere gebruiken. Kan ook zelf wat in elkaar klussen misschien

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 dec 2021 11:07

Dat is gewoon een wax spray. Het carbon zal gewoon gelakt zijn dus dat is totaal geen probleem. Het makkelijkste is om dat gewoon te gebruiken met de wielen uit het frame. De covers krijg je niet eens om je schijven met de wielen in het frame he. Een ander alternatief is om gewoon vaste autowax uit een blik aan te brengen met een schuimsponsje en mooi uit te poetsen. Iets meer werk maar gaat ook wat langer mee. En dat kan je makkelijker controleren. Mocht je nou toch wat knoeien meteen met wat remmenreiniger over de schijven.

Als je iets van een matte lak hebt moet je dit spul uiteraard niet gebruiken. Want dan krijg je ongelijkmatig glimmende plekken en rare vlekken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 01 dec 2021 11:10

senior schreef: 01 dec 2021 10:39 Wat is een schuifrem? :oops:
Geheel off topic!
Da's een slimme vraag en die hoort hier niet thuis. :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 01 dec 2021 22:59

De Tukker schreef: 01 dec 2021 11:10
senior schreef: 01 dec 2021 10:39 Wat is een schuifrem? :oops:
Geheel off topic!
Da's een slimme vraag en die hoort hier niet thuis. :lol:
Sorry, ik zal het niet meer doen :mrgreen:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 dec 2021 23:03

Deze week al 2 keer tangetje nodig gehad om ventiel open te draaien.
1 keer op de racefiets, even met tangetje op weg helpen en daarna draaide ventiel weer soepel.
Vandaag op strandbike, maar zelfs met tangetje best wat kracht moeten zetten/draaide niet echt soepel meer.
Ventielkern dus maar vervangen.

Toch maar dopjes doen of ... ? (gok door rotzooi op wegen die bij ventiel komt/beetje roest oid.
Zijn schwalbe ventielkernen die ik gebruik.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 dec 2021 08:07

Voor strandfietsen kunnen we denk ik wel een uitzondering maken voor ventieldopjes... haha
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 dec 2021 09:18

Met een heel klein beetje vet op het schroefdraad zal het beter gaan. Nat, vochtig, koud, beetje pekel. Ideaal recept om vast te gaan zitten

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 dec 2021 10:28

DDX schreef: 11 dec 2021 23:03 Deze week al 2 keer tangetje nodig gehad om ventiel open te draaien.
1 keer op de racefiets, even met tangetje op weg helpen en daarna draaide ventiel weer soepel.
Vandaag op strandbike, maar zelfs met tangetje best wat kracht moeten zetten/draaide niet echt soepel meer.
Ventielkern dus maar vervangen.

Toch maar dopjes doen of ... ? (gok door rotzooi op wegen die bij ventiel komt/beetje roest oid.
Zijn schwalbe ventielkernen die ik gebruik.
Waarschijnlijk de latex die het ventiel verstopt en de schroefdraad dichtslibt. Een bougie borsteltje erover en het is weer gangbaar. Neemt niet weg dat ik alweer bijna een halfjaar deze moertjes niet meer aandraai als ik de banden heb opgepompt. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Rowanov
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 nov 2020 21:02

Rowanov 13 dec 2021 08:44

DDX schreef: 11 dec 2021 23:03 Deze week al 2 keer tangetje nodig gehad om ventiel open te draaien.
1 keer op de racefiets, even met tangetje op weg helpen en daarna draaide ventiel weer soepel.
Vandaag op strandbike, maar zelfs met tangetje best wat kracht moeten zetten/draaide niet echt soepel meer.
Ventielkern dus maar vervangen.

Toch maar dopjes doen of ... ? (gok door rotzooi op wegen die bij ventiel komt/beetje roest oid.
Zijn schwalbe ventielkernen die ik gebruik.
Voor het strand geef ik ze na het wassen een klein doekje met MO-94, net als de rest van de fiets en dat voorkomt vaak moeten wisselen. Ik heb ook een paar vastgelopen weer gangbaar gekregen door ze er uit te draaien, schoon te borstelen en ook met dat spul in te wrijven. Alleen denk ik dat je rubbers er iets eerder aan gaan door deze behandeling. Die ventielkernen zijn overigens ook per zoveel verkrijgbaar voor niet al te veel.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 13 dec 2021 22:33

Ik lees over verwisselbare ventielkernen, hoop maar dat het een domme vraag is en hier mag worden gesteld:
Kan je voor tubeless ventielen ook gewoon de kernen gebruiken van binnenbanden (natuurlijk wel als die ventielen een verwisselbare kern hebben)?

(Ik kan dat natuurlijk zelf een keer proberen, maar de tubeless setup zit op mijn mooiweerfiets, vandaar nu de vraag gesteld)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 dec 2021 22:39

Ja
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie